Patellaupphakningar

D

Doriskis

Hej!

Jag undrar om det finns nån som har erfarenhet av detta hos unghästar. Har förstått att det inte är helt ovanligt.
Min kille är 2,5 år och började haka strax innan jul. Har läst att B-vitaminer ska vara bra så det får han liksom en kuperad hage. Problemet är ju att det är så lerigt överallt så de rör sig inte lika mycket som man kunde önska.

är det nån som har nåt annat tips? Hakningarna släpper ganska fort och han är pigg på att röra sig i paddocken och när vi är ute och går. Ingen svullnad eller så.

Kan man hoppas att det växer bort eller behöver man alltid operera för att det ska försvinna?

Tack på förhand!

Sv: Patellaupphakningar

Finns en bra tråd om detta redan, gör en sökning så får du nog alla svar du behöver

Jag förstår ärligt inte sökfunktionen här.. Får aldrig upp några träffar så jag hittar heller inte några svar..

Du råkar inte veta vad tråden heter?

patella är en upphakning i "knät" knäleden och det får man bort genom att musklerna runt knät stärks upp. Man kan även sko dem med kort tå och kil bak.
sök på nätet där hittar du massor.

Jag har en häst som hade detta problem som unghäst. Var i kontakt med veterinär i Slöinge och fick då tips och råd hur man ska få bort detta probelm.
Precis som du skrev är det jätte bra att ge extra B-vitaminer, och att de ska gå i kuperade hagar. Att de få klättra är oxå ett +, de bygger upp muskelaturen så att hakningen försvinner. Jag var ute och gick med min vädligt mycke och var och klättrade för hand med henne. Det tar lite tid och bygga upp muskler så det försvinner inte på ett par veckor om man tror det. Min tog det ca 6 månader innen det försvann helt, och det har aldrig visat sig mer.
Bara att kämpa på och träna den i backar och låta den gå i kuperade hagar. Men blir hakningarna värre så ska man nog låta ex. sko den som nämnt ovan, kontakta veterinär för mer info.

Tack för länken!

Och tack alla för svar!

Hej!

Jag undrar om det finns nån som har erfarenhet av detta hos unghästar. Har förstått att det inte är helt ovanligt.
Min kille är 2,5 år och började haka strax innan jul. Har läst att B-vitaminer ska vara bra så det får han liksom en kuperad hage. Problemet är ju att det är så lerigt överallt så de rör sig inte lika mycket som man kunde önska.

är det nån som har nåt annat tips? Hakningarna släpper ganska fort och han är pigg på att röra sig i paddocken och när vi är ute och går. Ingen svullnad eller så.

Kan man hoppas att det växer bort eller behöver man alltid operera för att det ska försvinna?

Tack på förhand!

Min snart två åriga hingst visade tecken på patellaupphakningar första gången när han var 10 månader. Efter betet nu i somras blev det bara värre och värre. Jag började "överdosera" B-vitamin. Han leker också väldigt mycke i hagen med sin kompis, hur lerigt det än är.
Nu har det gått några månader och han visar han inte någon som helst tendens till upphakningar. Så jag hoppas att de är borta för gott!

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 816
Senast: Fraegd
·
G
Hästvård Måste få "prata av mig" om något som jag grubblar dag och natt över... För 3-4 veckor sedan upptäckte jag överben på min 5 åriga...
2
Svar
22
· Visningar
2 404
Senast: Orkan
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka