Patellaupphakning med galla?

Ireland

Trådstartare
Min häst har tydligen fått patellaupphakning. Skrev en tråd om detta för ett tag sedan, då hästen hade fått problem med vä bak. Han kunde inte böja det utan det bara släpades bak honom och sedan ryckte han upp det hastigt och det knäppte. 2 ggr har detta hänt. Vid dessa tillfällen har han fått en ganska stor galla (?) i karleden. Känns som en vattenbubbla liksom. den försvann när han verkade bra i benet igen. Jag tog ut veterinären men han kunde inte se något när han kom. Sen dess har det inte hänt, vad jag sett. Men nu de senaste dagarna har han fått tillbaka gallan (gått från dag till dag). Och i tisdags vat hovslagaren ute. Han märkte att hästen hade patellaupphakning vä bak då han inte ville lyfta det och det småhakade sig lite. Idag var jag ute och tömkörde 20 min skritt. Och jag tycker man kan se på knäet att där är något som inte stämmer när han rör på sig. man liksom ser hur det hakar sig ibland. Och ofta när jag saktar av från trav till skritt så liksom hakar det sig, knycker till.
Vad kan man göra åt detta och varför får han en galla i karleden?? Om det blir allvarligare, kan man då operera patellan? Vad kan man göra för att förebygga patellaupphakning och varför får de det?
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Är det en unghäst?

Om inte, så kan det vara medfött, eller komma av en olyckshändelse. Har hästen halkat något vad du vet på sistone?

Hästen bör skos med skor som man svetsat på en klack på för att avhjälpa felrörelsen i knäet.

Min unghäst (nu 3 år) halkade i höstas och fick benen rakt bakåt. Då sträckte hon ut ligament o dyl i knäet och fick efter det små "knixande" rörelser, dock inga regelrätta hakningar. Hon skoddes självklart med brodd och sådant då för att undvika halka, och har nu under våren gått med skor med klack. Hästen är nu symptomfri, men så var det antagligen olyckan och inte riktig patella.

Unghästar kan få det av att de växer fort annars. Då brukar man också avhjälpa med skoning med klack men symtomen försvinner när de växer. En del får bestående men och kommer ha patella hela livet.
Man brukar väl numera inte operera, men det går. Dock kommer det oftast tillbaka.
Hakar hästen ska man backa den ur låsningen.

Galla i karleden kan bero på massa andra saker. Kan även komma av bete t.ex.
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Han är 5 år.
Kan ju tillägga att han även har kissing spines och har haft bäckenbensrotation. Behandlas fortfarande av kotknackare och massör. Ska få börja på akupunktur nästa vecka.

Jo han halkade för ett tag sedan när jag var ute o tömkörde. Vi gick på asfalt i en uppförsbacke. Jag gjorde halt och backade något steg. När han sen skulle gå fram igen så fick inte bakhovarna fäste när han tog i så de sträcktes bakåt.. Ni förstår säkert hur jag menar.

Han är precis under igångsättning och vet sa något om att han håller på att muskla sig, att det kommer försvinna när han musklat sig och stärkt sig mer. Kommer inte riktigt ihåg vad han sa..

Hmm.. klackar på skorna säger du.. Hovslagaren var ju precis här, men ska komma til stallet på tisdag igen. Kanske han kan fixa det då.
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

puttar lite.. vill veta vad man kan göra för att förebygga det. Och vad jag ska göra i detta skedet. vetrinär?
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Det är klart du bör kontakta en veterinär, men det mesta man kan göra är att se till att ändra hästens överrullning bak så att det blir en förändring i bakknäet och att man på så sätt förhoppningsvis förhindrar att det hakar i (med andra ord, skoning med klack).

Har hästen halkat och det uppstått p.g.a. det kan det ju vara en kvarvarande inflammation i knäet, eller någon annan del i benets mjukvävnad. Det går ju att behandla med antiinflammatoriskt och dylikt. Men det där vet ju en veterinär.
Man bör åka in och undersöka på klinik så man kan ultraljuda.
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Ok. Hade ju en veterinär ute när jag såg detta för första gången. Det var sent på kvällen då så han sa att jag skulle vänta till dagen efter o då ringa. jag var i stallet halv 5 på morgonen och då var han lite bättre så jag släppte ut honom men ringde vet ändå. När han sen kom på förmiddagen så visade hästen ingenting. Han kände inget fel heller. Så det är ju inte bekräftat att det är patellan. Men hovslagaren sa det och jag själv tror att det måste vara det.
Men jag tror det blir kliniken direkt då.. Usch trodde jag skulle få slippa den. var där hela förra sommaren.
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

När jag köpte min häst märkte vi efter ett halvår att tex då hon stått i boxen o skulle ut på mornarna så fastnade benet utsträckt o sen släppte det. Hon blev bättre av rörelse. Hon kunde ha det på morgonen o sen om man ledde henne 2 h så var det borta o om man ryggade henne så släppte låsningen. Hon hade det främst i VB. Vi trodde att det var patella men efter kanske en mån blev hon lätt halt o vi tog upp henne. Det visade sig att hon hade Gonit (knäinfamation). Efter beh försvann besväret. Det vi fick rekomenderat av vet. efteråt var ung det som Mitrolle sa, att sko med höga trakter för att hjälpa knäet.

Jag tänkte att det låter lite likt din pålle, just att det kommit så plötsligt. Men skillnaden är väl att min inte knäppte till då benet släppte, samt att min var lite lätt gallig på knäet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Patellaupphakning med galla?

Hästfrälst skrev:
puttar lite.. vill veta vad man kan göra för att förebygga det. Och vad jag ska göra i detta skedet. vetrinär?
Jag har haft en häst med patella(ganska kraftigt)men det låste sig t o m när han skulle backa ur t ex transporten...otäckt!
Men jag fick råd att ako med "klack" och träna backar för att bygga upp bakdelen, dessutom hoppa mkt studs.
Men om det är en sån kraftig patella tycker jag att man ska operera...dom säger att det inte ska göra ont på hästen av patellan, men min häst visade tydligt att det va obehagligt och fick lite mindre panik av det!
Sen ha den gärna på lösdrift om det går då patellan blir värre av stillastående!
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Ok. Ja det kom ju plötsligt. Har ju ägt hästen nästan hela hans liv och har aldrig märkt det innan.
Men vet sa att det kan vara pga muskeluppbyggnaden med.
Förra året var vi inne på klinik pga ryggproblem. (kissing spines och bäckenbensrotation :crazy: ) och då var han gallig i knäna, röntgades men såg inget då.

Det är ju inte så allvarligt än tycker jag, om det är patellan, då han endast har fastnat 2 ggr. Nu är det lite småhakningar främst när han ska göra avsaktningar.
Ska man åka in ändå?
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

jag vet inte om patellan syns på röntgen det är ju mjukdel...men jag skulle nog åka in och göra ultraljud, då ser man ju om senan är skadad eller uttänjd.
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Då tänkte vi ju inte på o kolla det heller eftersom han inte visade för nåt år sedan.
Men jag pratar med hovslagaren, han kommer på tisdag.
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Mitt sto har en lätt upphakning på högerbakben... Fick rådet av min veterinär att börja ge thiamine.. det har hjälpt.. hon får även massage varannan vecka..
 
Sv: Patellaupphakning med galla?

Svårt att säga if du borde åka in el inte. Men jag tycker det inte låter så farligt med upphakn bara två ggr. Det jag skulle börja med är att ändra skoningen, dvs högre i baktrakterna o se if det blir någn förändring efter det (bättre/ sämre). Det rådet tror jag oxå du skulle få på en klinik.
Men då återstår ju gallan i karleden som jag inte har någn aning om vad det skulle kunna vara. Vad sa vet. som du hade ut om den?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp