Patellaluxation och patellaupphakning

S

snuttan

Erfarenhet av häst med patellaluxation??. Min har fått den diagnosen och har ibland upphakningar, ffa då hon är sämre. Är sämre vid hårfällning/bildning, slutet av betet, vid för lite rörelse samt om det blir för mycket rörelse i hagen ex. ny flockmedlem....Mycket att ta hänsyn till,samt att det backas i form och utbildning. Har någon häst med dessa symtom som tränar/rider akademisk ridkonst. För hög belastning bak?? Passar hästen mest till promenad??

Min unghäst hade/ har problem med detta och vi gav honom MSM, det är organiskt svavel och han svarade väldigt bra på detta.
FAst det är fortfarande viktigt att målmedvetet schemalägga hans arbete, då det är som du skriver viktigt att det blir lagon mycket arbete.
Han är westernhäst.

Men vad innebär patellaluxation? Luxation betyder ju urledvrickning, och borde vara en allvarligare form, eller?

Min häst (16-årigt fullblodssto) har lätt patellahakning på ena benet, och precis som du säger märks det mest när hästens allmäna fysiska status är sänkt. Jag rider AR med henne + skogsridning och lite hoppning, och jag tror INTE hon skulle mått bättre av mindre belastande arbete. Tvärsom så tror jag att det är bra för dessa hästar att jobba mycket bärande, för det är ju när de skjuter på som de hakar (alltså när bakbenet är bakåtsträckt och knäleden uträtad). Ju mer bärande muskulatur hästen utvecklar, desto mindre kommer den att 'springa med bakbenen bakom sig'. En 'patellahäst' ska hållas i så hög muskelkondis och foderstat med avseende på protein som matte bara orkar och vågar enligt min erfarenhet. :D
Jag har också märkt att om jag rider med stöd i handen så hakar hon lätt om jag släpper efter (oavsett muskelstatus), medans då jag rider AR och inte ger stöd med tyglarna så hakar hon mer sällan (endast vid pälsfällning eller annan nedgång).
Jag (och andra) har skrivit flera trådar om detta tidigare, du kan ju söka om du är mer intresserad.

Vi opererade vår travare i ett bakben för patellahakningar. Efter det har han fungerat mycket bra och inte känt av det över huvud taget.

Min lilla pålla hakar aldrig när hon är uppjagad, utan ju slappare hon är i kroppen desto större benägenhet. Dessutom är hon ganska känslig för nya situationer, så vad tror du hände när jag var med henne på HGB djursjukhus och skulle få det utrett? INGENTING! Harry Pettersson höll på i två timmar att på olika sätt försöka provocera fram en hakning, men det var helt lönlöst. Och även om han höll med om att det lät som patellahakning så kan han ju inte ställa diagnos bara på min beskrivning. Chansen att hon ska haka precis när en veterinär tittar är infinitisimal....

På en häst som hakar så sällan som min, och som alltid kan rätta till sitt ben inom ramen för steget, och har en matte helt utan tävlingsambitioner, så känns det som överkurs med operation (fast då var jag besviken, men jag fick iallafall hennes rygg röntgad och bedömd som helt felfri på kuppen :))

På en unghäst tycker jag man ska prova med B-vit och proteinsäkrad foderstat + genomtänkt motion först, sedan finns ju operation att ta till om det inte hjälper.

Kul att han funkar som westernhäst, klarar han alla tvära stopp och vändningar?

Jo, det betyder urledvrickning, men som jag fick förklarat har hon en grund knäledshåla och därmed instabilitet. Märks när hon, som jag skrev tidigare är påverkad av det eller trött, att det `knortar´ i knät och det är oxå synligt för ögat. Besvärar även vid verkning då hon tappar stabilitet och därmed balans samt att det förmodliogen gör ont. Upphakningar syns väldigt sällan. Blir påverkad med mera instabilitet av att ex. kliva upp på lastpallar och då tänker jag att olika skolor skulle kunna bli tuffa för henne, även om jag förstår att det blir att jobba på lång sikt så hon stärks. Men det är kul att höra att det fungerar för dej, hade nästan tänkt ge upp och bara ha skogsridning och lättare `gymnastikövningar´ för att skona henne, men ändå hålla henne mjuk. När jag tömkör henne går hon i fin form och är glad, med ryttare trivs hon inte alls, jobbar emot, har dålig motivation o.s.v. Nu kan det ju vara fel på så mkt annat, sadel, vi som rider förstås....
Ska ge b-vitamin när jag vet att det troligen kommer en svacka i hennes fysik. Tack för svar.

Jag vet inte om op. skulle hjälpa då instabiliteten nog är hennes störta problem, inte upphakningarna. Jag försöker hålla igång henne och se till att hon har bra muskelkorshett (stavar man så?)
Tack för svar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först av allt ska sägas att min häst är utredd på klinik för att han "tappar/hänger med" sitt vä bakben i samband med bl a hoppning...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: Wembley
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar