W

wyntzi

Min 5 åring fick patella upphakning förra våren 2 ggr i smaband med konvalicens, och nu tror jag det börjat komma tillbaka igen.

Kan det vara så att patellan gärna kommer vid fällning?
Min häst har börjat fälla + att jag haft slut på B-vitaminer 1 vecka nu.

Kan hoppning påverka patella negativt?

Min häst hoppade i söndags för första gången på ett år. Tog det lungt och allt gick bra. Sedan på måndagen stod han i sjukhage pga mugg och fick bara en kort promenad ca 20 minuter. Tisdagen ut i stor hage. Vid intag- jättehalt- vilade höger bak (höger är det ben som patellan visat sig på förut). Varm i kota och hov. Vid trav så haltade han kraftigt- sprang med mkt rakt höger bakben. Tänkte inte alls på patellan då utan misstänkte hovböld pga den varma hoven och han reagerade på vivitertången något mer men inte mkt. Stod med våtvarmt omslag över natten och var helt ok dagen efter!!!

Nu idag när jag red i en nerförsbacke så låste sig benet så han ställde sig på framsidan av hoven! Patella!?
Kanske var det även det i tisdags då han haltade?

Tycker också att han dippar med tårna bak när jag longerar- är det typiskt patella?

Funderar på om kombinationen hoppning, stilla dagen efter, slut på B-vitaminer, fällning kan ha satt igång problem med patellaupphalning igen? Vad tror ni?

Obs! Veckan innan var han helt ren på veterinärundersökning med böjprov- longering.

Sv: Patella?

Vad jag vet ska inte upphakningar ge värmeutslag på varken hovar eller ben. Det är bara knäskålen som hamnar fel.
Jag tror inte riktigt att din häst har patella upphakningar men jag kan ju absolut inte säga något utan att se hur hästen går.

Hoppning ska heller inte vara negativt för upphakningarna eftersom ju mer motion hästen får ju bättre är det. Upphakningar kan komma p.g.a. ex. fel och dålig ridning eller när en unghäst växer. Det brukar då märkas av när hästen stått stilla en längre stund och blivit kall eller om den inte rids nog och börjar tappa muskler. Ju mer du aktiverar hästen, ju fler muskler den får, ju bättre är det för att förebygga upphakningarna.

Sedan vet jag inte riktigt men jag har en upphaknings-häst som är rejält drabbad, tyvärr, och hon kan ju stå dagen efter utan problem- det är om man drar ut på det och hästen får stå en längre tid som hon blir dålig i benet..

Jag tycker du kan avvakta, håll koll på hästen och håll den lagomt varm med täcke ute och inne. Promenera ut med den gärna i lung takt varje dag, jag tror inte att den gynnas något av att stå och om det inte släpper efter någon vecka eller så så tycker jag du kan rådfråga med veterinär.

Jag har en häst som har patella upphakningar, eller hade...

Det blir sämre i nedförsbackar för patellahästar och även om de stått en tid eller rört på sig dåligt.

Du får gärna PMa om du har några funderingar för jag har haft rejäla problem med det som vi tränat bort och har inga problem alls numera förutom att det kan "knäppa" lite emellanåt.

Vid fällning och pälssättning var enda gången vi såg besvären hos vår shettis. Behandlade med 1 im inj varannan dag 5 ggr med beviplex. Han fick även b-vit i fodret men inj fungerade mkt bättre!

Liknande trådar

Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: Noak
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 573
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10