Patella upphakningar -ridning

ankic

Trådstartare
Om det hakar då man rider ,vad bör man göra då ( avsluta ridningen eller fortsätta )?
Vi har frysen mark här uppe ,så igår red dottern ca 15 min i ridhuset .
Hon tyckte att han kändes oren i traven,efter en kort stund så såg man att han inte fick med sig hö.bak riktigt .
Jag bad henne byta varv och då såg man att det släppte och han kändes ren igen .Det var ingen längre stund det hakade utan ca 20 sek.
Hur gör ni då det hakar upp sig ????
Är så rädd att vi ska förvärra "skadan"
Han har ganska långa hovar ska skos i morgon,kan det påverka patellan ?
Han är endast riden i skog och mark de senaste veckorna ,i skritt och lite trav och då har det inte känns ngt.

Sv: Patella upphakningar -ridning

Hej!
Patella går att åtgärda genom enkel operation, om det kommer ofta.
Min häst har patella, har lärt mig genom åren att det är att rygga hästen som gäller, då brukar det släppa automatiskt. Han får det ofta när han har stått stilla en längre stund, typ i stallgången, och sen när man ska i väg så har det hängt sig.
En gång har det låst sig så pass att det inte kunde lossna, men vi backa och backa (typ 10 min) och vips så släppte det.
Han har blivit bättre med åren, e 15 nu.. E det en unghäst ni har?
Bra om man kan träna i mycket i uppförsbacka, sa min hovslagare, som skor mycket travhästar (han sa att är ganska vanligt på dom)
B-vitaminer sägs oxå hjälpa..
Har inte behövt operera min häst, men som sagt, har hästen stora problem är det kanske att överväga.
Har hört flera åsikter ang om det gör ont eller inte, och de flesta säger att det gör så ont på dom, men min häst har aldrig varit halt av patella.

Det är ingen fara att fortsätta rida, som Harry barry skrev så är träning bra och särskilt den som stärker musklerna runt bakknät. Informera hovslagaren om att hästen hakar, så kan h*n verka hästen därefter, min erfarenhet är att hästen hakar mer när tårna är långa.

Han är 8år och fått patella efter ha stått flera veckor efter en hemsk natt på bete ( vi ställde av honom då han var så sårig och inte gick att sitta på ) Sedan blev han beh. med cortison i diverse leder då vet. inte hittade felet till att han var oren i hö.varv i trav .
för 4 veckor sedan träffade vi en vet.från Finnland som konstanterade att det inte satt i ngn led el.sena utan att det var patella upphakning hö.bak
Eftersom han stått 2 1/2 mån.så har han tappat muskler , vi har ridit i skogen ( kuperad teräng) under 4v.
Det har inte märks ngt då,men igår så var det så hårt och mörkt ute så vi tänkte att vi är i ridhuset en kort stund ,och det var då det hakade . Inget arbete på volt utan bara så rakt det gick.

Vad hände på betet? Vadå sårig?
Har hästen varit halt en längre tid?
När hästen får patella (iaf min) så blir hela benet helt låst, när han försöker gå framåt, spänner han hela benet så det åker "ut" ca 40 grader från normal position. Förstår du?:confused:
Ser det ut så när er häst får upphackningen. Rörelsen blir liksom stoppad..
Jag skulle nog ta hästen till en klinik och få honom röntgad för att vara säker..
Svårt att beskriva. Hästen är inte halt av patella och det är inget som ska påverka honom när han väl värmt upp kroppen.
(berättar enbart efter mina upplevelser om patella)

Han blev nog jagad så han gick omkull x antal ggr. Såren fick han nog av underlaget ,vissa sår såg ut som han hade fastnat i taggtråd.
Han stod några veckor pga av såren ,dom läkte bra .
När vi satte igång honom så märktes det inte ,men första gången på ridplan kändes han oren i hö.varv
Självklart så har han varit på klinik ,men röntgen visade inget .
Dom trodde det kunde vara fram kotan eller knä ( höger)
Dom lyckades inte släka hältan men sprutade lederna med cortison , återbesök 3 v. senare nikade fortfarande i hö.varv ,inte nu heller lyckades dom hitta orsak men sprutade gaffelbandsfästet+knä.
Åkte med honom till en Veterinär fr.Finnland ( känd för att vara duktig , har hittat fel och behandlat hästar som vet.på kliniken dömt ut)
Han kände på leder och senor( dom var torra och fina) ,böjde och såg direkt att det var patella upphakning hö.bak då han sprang på volt .Han trampade inte in med höger bak under sig .När han sprungit ett tag så släppte det .
I går då det hände så var benet rakt och inte med i rörelserna ,men släppte efter ett tag

Hade ni inte märkt några antydningar till patella innan betet?

En häst i stallet är opererad i båda bak pga patellaupphakning... hans trav är tyvärr idag inte mkt att hurra för på en annars mycket snygg häst! går nog inte heller genom en besiktning, men mår hur bra som helst! Får ridas mest i skritt och galopp och hoppa hinder är inga problem! :)
kanske inte var svar på dina frågor.. menmen....

Min häst har patella-upphakning. han var oppererad som unghäst eftersom han föddes med upphakningen, och sen så har förra ägaren delvis ridit den värre, han var dressyr häst som gick st george, och så när dom tränade red hon nästan bara i den dåliga varvet för honom eftersom hon red bäst i det varvet. han har upphakning i höger bak. knäet är alltid svullet och ballen med, men det går inget att göra eftersom han redan är oppererad, han trivs som fisken i vattnet , han rids lite lungt ett par dagar i veckan, och tycker det är skitkul rent ut sagt om man jobbar honom ibland, han tycker det är jätte roligt med dressyr och så fort man ska träna lite lungt i ridhuset drar han fram i värsta passagen och piaff utan att man gör ngt, för att han tkr det är så roligt. Han är numera T-märkt.

Jag hade en pålle som hade patella. Vår hovslagare kunde dock verka honom så att han blev "symptomfri" ändå tills det var dags för nästa verkning. Prata med hovslagaren och fråga...

Nej; inte minsta antydning till patella innan .Men enl. vet. så får en del hästar det då dom stått ett tag och tappat musklerna

Hur verkar hovslagaren ?
Hoppas att våran nya hovslagare vet .Han kommer idag kl.18

Finns en slags kilsula som de sätter mellan hoven och skon. Kilen går bakåt, vilket gör att de "kommer ur" den jobbiga vinkeln.
Vad gjorde hovslagaren?
Iochmed att du säger att han inte hade patella innan han gjorde sig illa, tror jag inte att det är det, verkar inte alls som det som min häst har. Det kan iochförsig visa sig olika häst från häst, men de brukar födas med detta problem. Du kan söka på internet, typ google, så hittar du mer fakta.

Hästar kan födas med patella ,men också få det pga vissa orsaker .
Det är vanligt att de kan få det om dom står en tid och tappar muskler.
Men man ska skilja på patella lukation(felstavat) och patella upphakning.Jag har redan letat och läst det jag hittat.
Hovslagaren rundade tån lite +satt en 0 på bakhovarna ,han har 00 fram( och haft det bak tidigare) .
Nu har inte våran häst några svåra upphakningar men blir han inte helt bra då han byggt muskler så blir det att göra ett ingrepp.
Jag ville bara veta om ni avslutar ridningen då det hakar eller fortsätter .<diagnosen vet jag redan

Min häst har patella fixation, jag märkte det vid hovkratsningen för ca ett år sedan. Det låser sig aldrig helt, men man ser att hon ibland har svårt att lyfta benet när hon stått stilla ett tag. Ibland i skritt (då i början ca en gång per ridning) liksom snubblade hon till bak (fick inte med sig benet helt eftersom det låste till). Eftersom det är viktigt med motion och att bygga muskler på bakdelen brukar jag rida vidare. Det är alltid bara ett steg och hon haltar inte i övrigt.
Hon blev (i stort sett) helt bra med mycket motion (uppförsbackar, trava bommar, rygga) + pernaval (mussel-extrakt). I början longerade jag inbunden (utan gjord, bara med lina över ryggen, mellan frambenen och fäst i vanlig grimma) på ostepatens inrådan (viktigt att trampa över och jobba med bakdelen).

Tack för ditt svar +förslag på träningsformer . Hur satt du linan vid longeringen ? ( förstod inte riktigt)
Var köper man pernaval ?

Hmm, jag bor i Schweiz och insåg just att pernaval tydligen är en schweizisk produkt, så kanske inte är tillgänglig i Sverige... Består av 30% grönlippmusselextrakt (antar jag att det heter på svenska, en nyazeeländsk mussla...) och 70% morotspulver. Ska vara bra för att bygga upp leder, används även för människor med reumatism. Här kan man köpa det i vanliga hästsportaffärer, men kostar en del. Jag fick det rekommenderat av en veterinär, du kanske kan höra med din om det finns något bra fodertillskott?
Jag hade en ca 4-4,5 m lång lina (för D-ponny) med hakar i bägge ändar och en vanlig grimma på hästen (gärna fårskinn över nosryggen så att det inte 'gnager'). Sen fäster man ena haken i sidoringen på grimman, drar linan bak mellan frambenen, upp över manken, ner på andra sidan o in i 'armhålan', fram mellan frambenen o sen fäster andra haken i andra sidoringen på grimman (så att allt blir likadant på båda sidorna). Lite krångligt :crazy: Man får testa lite med längden på linan, den ska vara så lång att den inte stör hästen så länge den går i rätt form. Ostepaten rekommenderade att man gjorde det ganska intensivt under ett par veckor, men kanske inte är något som man använder i längden (om man inte är förtjust i att longera inbunden). Åbs: Använd inte repgrimma eftersom det blir för skarpt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 109
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 229
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 561
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka