Patella upphakning???!!?!?!

E

Elwis_86

Jag har en shettis som är 2 år i år. Jag märkte i vintras att han fick upphakningar i bakbenen på mornarna när jag tog ut han i hagen. (När det var riktigt kallt ute)
Då fick jag höra att man skulle ge b-vitamin och det hjälpte. Sen nu i ca 4-5 veckor har jag sett att hans ben fastnar i hagen :confused: :(
Och nu är det ju inte kallt ute. Så jag är lite orolig.
Om det gör ont på honom och vad man ska göra?!
Han får det på mornarna när jg tar ut honom nu ochså och ibland i hagen mitt på dagen.

Snälla snälla hjälp mig!

Han är 2 år, då finns det fortfarande chans att det växer bort. Hästen kan tillfälligt få typ fenyl butazon som smärtlindrande, men håller det i sig så brukar man operera. men den bedömningen måste du låta en veterinär göra. Lycka till!

okej. men det gör inte ont på honom nu då?
Hur länge ska jag vänta med att ta et en veterinär då?

Du ska ta ut veterinär nu, för du måste ändå få fenyl butazon eller liknande utskriven av vet. Veterinären kommer att tala om för dig om det verkligen är patella upphakning, bedöma graden och rekommendera vad du bör göra, dvs operation, träning, smärtlindring etc.

mvh
Ankans

försök att gå promenader med honom så att han får lite muskler runt knät. min hade samma problem som 2-3 åring men nu när han är igångsatt så har han inte haft upphakningar alls (han är nu 5). o förhoppningsvis så växer det bort, men vet. bör du nog ta ut för att få en uppfattning om hur allvarligt det är.

jag brukar motionera honom varje dag. Är ute och går med honom, tömkör och longerar.
Och då brukar det bli bättre

B-vitamin är bra att ge, en annan sak som är bra att göra är att backa hästen. Man ska backa flera gånger om dagen.
Förhoppningsvis så växer det bort på en så pass ung ponny, men det viktigaste är att man bygger upp muskler kring knät.
Lycka till!

Varför är det bra att backa hästen? Skulle hakningarna gå tillbaka då eller menar du att man ska backa lite nu och då för att bygga muskler eller?
*bara lite undrande i allmännhet*

Backningen är bra för att bygga upp muskler och jag brukade också göra det när mitt sto hakade, då lossnade det snabbt. Jag var visst lite otydlig :).
Fick för övrigt tipset från min veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar