Patella luxation

K

Kjellian

Hej, har en mindre blandishund på snart 10 år med patella luxation med
grad 1 på ena benet och grad 2 på andra benet.

Hon har haft besvärligt nu och dygnsdosen är 1,5 tabl metacam (=1,5 gr).

Visst hjälper den, men är det någon av er med samma problem
med som ger Rimadyl eller något annat?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Patella luxation

Har den besvär så är väl operation bästa lösningen - men allting är ju beroende på vad för ras, hälsa mm när det är såpass gammal.
Vad säger veterinären ?

Hon är först och främst för gammal och sedan finns ingen garanti att hon blir bra av en operation.

Metacam och Rimady är rätt lika vad gäller smärtstillande effekt. Det so skiljer är att hundar reagerar olika på olika preparat.
Jag har haft hund som inte tålde metacam (blodiga diarreer) men fungerade ypperligt på Rimadyl, men effektmässigt var dom lika.

Prata med veterinär om catropheninjektioner kan hjälpa. Har ofta större effekt än ovanstående läkemedel på många.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 022
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar