Påstridig hane trots totalt ointresserad tik, hur vanligt är det?

Domino_s

Trådstartare
Hur normalt är det att en hane är extremt påstridig trots en totalt ointresserad tik.. Tiken i fråga höglöper men är ung och har blivit skrämd av hanens påstridighet så hon är mycket underlägsen samtidigt som hon morrar, skäller och vill ha honom på avstånd. Som läget är just nu så morrar eller skäller hon såfort han tittar på henne. Och ändå ger han sej inte med sina uppvaktningsförsök..:confused:

Han har aldrig varit sådan här innan utan har snällt accepterat att tiken inte vill och då nöjt sej med att lukta lite och sen gått över till att leka. Trots att han träffat höglöpande tikar. Men i detta fallet så ger han sej inte..

Jag vet att just schäfrar har mkt stor drift, men jag tycker ju att säger tiken ifrån så ska de ju ge sej ialla fall för ett tag.. Men inte då..
Självklart håller vi dem åtskilda, men ni som hittar min andra tråd ser ju problemet jag har ialla fall och det är att han piper, skäller, ylar och illvrålar samtidigt som han står och juckar i luften såfort han får vittring på henne.

Jag är inte ute efter en fix på detta problemet, då han ska kastreras på torsdag, men jag är mer faschinerad över hur dåligt han tar ett "nej".
Någon annan med samma problem?

Mvh Domino_s

Sv: Påstridig hane trots totalt ointresserad tik, hur vanligt är det?

Har de tikar han accepterat nej ifrån tidigare också varit underlägsna?

Har de tikar han accepterat nej ifrån tidigare också varit underlägsna?

Är inte helt säker, men han är väldigt ranglåg och mesig själv så de har nog varit högre än honom nu när du nämner det...
Den tanken har inte slagit mej..:banghead:

Mvh Domino_s

Inte ovanligt att ungtikar (alternativt lite osäkra tikar) inte klarar av att säga ifrån till envetna hanar - då behöver dom hjälp att få väck hanen.

Inte ovanligt att ungtikar (alternativt lite osäkra tikar) inte klarar av att säga ifrån till envetna hanar - då behöver dom hjälp att få väck hanen.

+ 1
TS tror du att du får fler svar genom att starta flera trådar om samma problem?

Jag upplever det som att det blir intensivare med hundarnas ålder. Att en hane fixar det när han är ett år och två år säger ju inte mycket om hur det blir efter tre år som jag tycker tycks vara en viss gräns. Samma sak med tikar, en riktigt ung tik är inte alltid lika attraktiv som en tik som blivit kring 3 år.

+ 1
TS tror du att du får fler svar genom att starta flera trådar om samma problem?

Nu är jag inte med på vad du menar, trådarna har inte samma mening.
I denna ville jag helt enkelt se om någon annan upplevt samma problem och varför det blir så. Inte vad jag ska göra åt problemet.
I den andra tråden är jag ute efter konkreta tips och lösningar på hur jag ska få lite lugn och ro hemma för alla närmsta tiden. Lösningen i längden är enkel, hanen ska kastreras på torsdag och tiken när hon är 1 år fyllda.

Mvh Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka