Passnedtagning

keilir

Trådstartare
Hejsan allihopa!
Har en fråga som rör passen när man rider ett femgångsprogram. Hästen jag tränar går så lätt in i korsgalopp när man ska ta ner han från passen. Har ni något förslag på hur jag ska träna för att inte få honom att göra det? Ska tävla om ungefär en vecka och då undrar jag även lite om bedömningsreglerna.. Man får ju avdrag för korsgalopp, men får man avdrag också om man tar ner till tölt, alltså ingen galopp efter passen?
MVH Josefin

Sv: Passnedtagning

Nedtagningen till tölt eller trav, räknas som en godkänd nedtagning.

Däremot kan du nog inte lösa problemet korsgalopp på en vecka, för det krävs mer långsiktig träning för både häst och ryttare.

Självklart!
Något annat har jag såklart inte väntat mig, ingen som har något bra förslag på hur jag ska träna?

Har du problem med uppslag i korsgalopp så offra lite tempo i passen mot slutet av sträckan och ta alltid ned i tölt, gärna ända ner till skritt. Du hinner fatta ny galopp till andra sträckan. Man måste INTE galoppera hela kortsidan! Att ladda för fort och för långt in i kurvan kan kanske ge lite mer fartpoäng i passen, men du får för stor risk för att välta in i korsgalopp och därmed sabba både nedtagningen och läggning nummer två.

Mitt tips är att öva nedtagningar på det viset att du efter passen (som du ska träna på rak sträcka så du inte "överraskas" av någon kurva) lugnt och försiktigt utan att luta dig framåt minskar farten - gärna med hjälp av rösthjälp hellre än kraftiga tygeltag - ned via tölt (eller grisepass, skit samma i just det här läget) och skritt ända ned till halt - och omedelbart sitter av hästen och berömmer den.

Så småningom kan du på det viset få grymma stilpass-nedsaktningar :cool:

När bromsen sitter, ge dig på ovalbanan och ha som mål att kunna stanna mitt på kortsidan. På tävling saktar du sedan bara ned till skritt, tar några steg i trav (för att undvika korsgalopp) och fattar ny galopp i utgångskurvan inför passläggning nr 2.

Lycka till :)

Oh, det där träningstipset för att få till nedsaktningarna att sitta låter ju jättebra! =) Just i stilpassen vill pållen inte riktigt stanna... (banan tar ju inte slut ;) )

Däremot början han nästan sakta in för tidigt på ovalbana (vet var stoppet kommer...)

Keilir: inget avdrag för tölt efter, det enda som de drar av poäng för är korsgalopp! Du får tom lägga från fel galopp. ;)

hehe, man får motion själv också om man har pass-övningssträckan en bit hemifrån och leder hästen hem :idea:

Minns att jag var smalare när jag hade två passracrar hemma :angel:

Kom ihåg bara att man måste lägga pass ur galopp! Du kan sakta ner i kurvan till tex skritt och sedan fatta galopp, men lägger du pass ur korsgalopp blir det 0 poäng för momentet... detta är bra att komma ihåg eftersom det är ett fel som ofta inträffar..:crazy:

keilir skrev:
Hejsan allihopa!
Har en fråga som rör passen när man rider ett femgångsprogram. Hästen jag tränar går så lätt in i korsgalopp när man ska ta ner han från passen. Har ni något förslag på hur jag ska träna för att inte få honom att göra det? Ska tävla om ungefär en vecka och då undrar jag även lite om bedömningsreglerna.. Man får ju avdrag för korsgalopp, men får man avdrag också om man tar ner till tölt, alltså ingen galopp efter passen?
MVH Josefin

Man får EJ avdrag om man tar ner från pass till tölt.
hellre det än att hästen går i korsgalopp då korsgalopp tyder på balansproblem..
så jag skulle inte satsa på att köra galopp direkt efter passen, det kan även få hästen att kanske spricka upp lättare under passen då den tror att det är "rätt" att göra det..

soft mee islandshästar skrev:
men lägger du pass ur korsgalopp blir det 0 poäng för momentet...

Jag har då lagt pass ur korsgalopp 2 ggr denna helg men inte fått nolla på passen för det ?

soft mee islandshästar skrev:
men lägger du pass ur korsgalopp blir det 0 poäng för momentet...

Ja, jag tänkte också på det. Du lade väl själv dina läggningar ur korsgalopp då du tävlade och fick ändå poäng för det momentet.

:angel:

Nej, du får inte noll i pass men man får poängavdrag 2 poäng på passkvalitén (har jag för mig) om man inte lägger ur galopp. Sedan får man även avdrag om man lägger väldigt tidigt/sent.

Vid nedtagning i kors brukar de dra 0,5 poäng eller så.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar