Passkontroll?

Bellafjella

Trådstartare
Läste i en artikel på nätet (ATL) en sak som jag undrar om alla stallägare som hyr ut vet om? Har i och för sig inte trätt i kraft ännu men i alla fall :)

Så här stod det: "Den1 juli 2009 skärper EU bestämmelserna för identifiering av hästar. Från den dagen har inte bara hästägaren ansvar för att hästen har pass. Även stallplatsuthyraren kan ställas till svars om inackorderingarna är passlösa."

Kan ju bli lite knepigt för dem som inte har och inte tänker skaffa pass till hästen för då måste väl nästan alla stallägare utföra en "pass-kontroll" på sina nuvarande och kommande hyresgäster? :)

Sv: Passkontroll?

Kan bli lite knepigt för mej eftersom ägaren (har bara hästen på foder) inte får arslet ur vagnen och fixar pass :mad: Förhoppningsvis går de igenom registren och kollar upp dem som inte har pass. Han är iaf registrerad i Svenska New Forest föreningen, så det finns hopp!

då undrar jag: från vilken ålder måste ett föl ha pass?
någon som har koll?

då undrar jag: från vilken ålder måste ett föl ha pass?
någon som har koll?

Om jag kommer ihåg rätt så står det att finna ett undantag för föl och att en inskickad registreringsanmälan ska räknas för dem fram tills dess att passet kommer.

tack :)

vore ju lite illa om man har ett dräktigt sto inackorderat och sen åker man dit för att fölet inte har pass inom ett visst antal dagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama