Passgångare

Y

Ynthe

Är eventuellt på gång att köpa ett varmblod, 5 år gammal. Har bara en fråga som jag tänkte att ni skulle kunna svara på.
Hon är bara motionsriden (ej skolriden/utbildad), men samtidigt har det varit seriös motionsridning. Tycker jättebra om hästen, känslig för hjälperna på alla sätt och vis, helt klart en häst som har potential för att bli en bra ridhäst enligt mig.

Men, (och här kommer det stora men:et) hästen passar. Hon har tydligen alltid gjort det ett par tre fyra steg innan hon kommer in i en hyfsad taktmässig trav.
Så till frågan, hur tränar man bort det här? Går det att träna bort? Vilka konsekvenser kan passandet ge (slitage etc)?

Jag är verkligen helfrälst i den här hästen, men känner mig samtidigt tveksam till just passandet, då jag aldrig haft en passhäst tidigare, eller ens erfarenhet av en sådan.

Så, allas erfarenheter av passgående travare mottages tacksamt!
Tacksam för svar! :bow:

Sv: Passgångare

Ynthe skrev:
Men, (och här kommer det stora men:et) hästen passar. Hon har tydligen alltid gjort det ett par tre fyra steg innan hon kommer in i en hyfsad taktmässig trav.
Så till frågan, hur tränar man bort det här? Går det att träna bort? Vilka konsekvenser kan passandet ge (slitage etc)?

Jag är verkligen helfrälst i den här hästen, men känner mig samtidigt tveksam till just passandet, då jag aldrig haft en passhäst tidigare, eller ens erfarenhet av en sådan.

Så, allas erfarenheter av passgående travare mottages tacksamt!
Tacksam för svar! :bow:

*puttar*

Har själv undrat över detta pga min passande travare, fast det har bara varit att träna OCH träna hela tiden för att hon skall bli starkare och bära sig, faktiskt har traven blivit kanon mycket bättre med tiden, men om passen försvinner helt vet jag faktiskt inte, kanske någon annan som har erfarenhet av detta???:confused: :banana:

Det klart det går att träna bort, kan dock komma tillbaka om de blir spända och stela eller svagare. Det är många amerikanska travare som har pass då man har avlat med Saddelbred (stavas....)

Nackdel kan vara för galoppen, fördel för tölten- om man vill. du kan själv ta lektion för en duktig islandstränare så du blir bekant med alla gångarter och få tips som passar för olika hästar som passar :-)

Spänn dig inte själv för det är ofta spänning i hästen som ger pass...

Tränade en travare som bara passade i början men med lite klättring och lösgörande + cavaletti fick vi henne att hitta traven. Sen blev det mindre och mindre pass ju starkare hon blev. Efter ett par månader kunde hon till och med göra serpentiner utan att tappa takten och börja passa i omställningarna...

Min travare passar också. Det mesta av den har jag lyckats träna bort, och efter att kiropraktorn var här och hittade ett ömt ställe som åtgärdades har det försvunnit snudd på helt.... så visst går det!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama