Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med dig, men hade förträngt det faktum att han voltade utan käken..martha skrev:Fast frågan var ju egentligen inte till dig det är jag som har störningar...jag menar att en del hästar kan ju få jäkligt ont a vatt dras ihop så dom blir tokiga av det....iallafall i volten...sen när man släpper på så¨brukar dom ju kunna fixa det ändå....men dessa brukar ändå stumna till slut....
Vad taskigt!? Hade du löptränat innan oxå?jo, vi har maskinkäk, jag fick inte tillåtelse att springa in på banan mitt i loppet å hänga upp käken i 19 tempo
Kolla tänder, nacke o rygg på han..jahaja77 skrev:Han springer alltid med huvudet lågt, även om jag rider i skogen eller på banan, eller kör motion eller jobb, han drar ju inte ner huvudet mellan knäna lixom, utan snarare att han springer med huvudet lite lägre än de flesta hästar.
Med käk i volten så blir det som sagt passgång, men de jag köpte honom av sa att han gick alltid helt utan käk i loppen för att han springer med huvudet lågt. Efter start så brukar vi dra upp käken () och då tar han ju stöd i den, om det inte är för kort, då blir han sur.
Antagligen så har han ont någonstans, men vart?
Han känns så himla fin så det känns konstigt att han ska ha ont någonstans.....
När han väl travar från start är han jättesnabb ut och känns enligt kusken jättefin, dessutom så tar han i och kämpar, vilket han INTE gjorde när jag köpte honom för ca 9 månader sen.
jahaja77 skrev:jo, han är lång och stor och har en jäkla egen vilja, så förhoppningvis så blir han tjurig för att han inte får göra som han vill, dvs springa med huvudet lågt.
Fast när han har käk så lägger han sig ju i den när han börjar bli trött så det borde ju hjälpa att ha käk.
Jag ska prova me helstängt och kanske döva honom mer, sen är det väl bara å va me i mycket provlopp och träna på att volta så kanske han skärper till sig.
Jag tror oxå att han, även om han blir lite stressad, så har han koncentrationen någon annanstans i starten så han slarvar och det blir passgång. Har sagt åt kusken att han får väcka honom lite i volten nästa gång, nu har vi kört som så att han inte rört honom så mycket utan hästen har fått sköta allt själv.....
När man rider dressyr med honom så travar han, men ser han något längre bort eller det kommer te.x en lastbil på vägen bredvid så börjar han gå i passgång.
Humelibumlan skrev:Du kan ju testa t ex helstängt på din häst om han har liknande problem (överambitiös) då ser han ju inte de andra o störs inte av dem, huva är ju lugnande, annars så brukar springrem kunna hjälpa hästar som "slår upp huvudet" o vill galoppera/passa- ger lite bättre
balans.
Oh ja... helstängt brukar ju vara en extra växel att spara på .. Men jag tänkte mest på att hästen skulle kanske mest fokusera framåt och inte bry sig så mycket om omgivningen.. De kan ju sätta på norsk och dra upp det sen om man vill det..cämela skrev:min hetis blev lugnare med öppet (gick med helstängt innan) nu är hon helt loj
cämela skrev:min hetis blev lugnare med öppet (gick med helstängt innan) nu är hon helt loj
Montéryttare skrev:Det är från häst till häst. Vissa blir coola o vissa peppade.
gladys skrev:Jag har aldrig varit med om att en häst coolat ner sig med helstängt.Dom flesta blir hetare.
Fast det är klart dom ser ju inte lika mycket att bli rädd för. Men å andra sidan finns det dom som blir mera bakrädda av skyggisar också.
Provat boots? Jag använde en kombination boots/springrem. Det fungerade på min gamla.
Humelibumlan skrev:Mmm det var väl ungefär så jag trodde... kan vi misstänka att många travare inte är bra inridna och det inte är jätte ofta man har hjälp av skänkeln för att kontrollera/hjälpa hästen i volten?