passgång och galopp från start

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jahaja77
  • Startdatum Startdatum
Sv: passgång och galopp från start

Men jag tror faktiskt mer att det har med vinkeln att göra, man får mera ryggradskänsla i sulkyn.

:rofl: Fast frågan var ju egentligen inte till dig :rofl: det är jag som har störningar...jag menar att en del hästar kan ju få jäkligt ont a vatt dras ihop så dom blir tokiga av det....iallafall i volten...sen när man släpper på så¨brukar dom ju kunna fixa det ändå....men dessa brukar ändå stumna till slut....

Han springer alltid med huvudet lågt, även om jag rider i skogen eller på banan, eller kör motion eller jobb, han drar ju inte ner huvudet mellan knäna lixom, utan snarare att han springer med huvudet lite lägre än de flesta hästar.

Med käk i volten så blir det som sagt passgång, men de jag köpte honom av sa att han gick alltid helt utan käk i loppen för att han springer med huvudet lågt. Efter start så brukar vi dra upp käken (jo, vi har maskinkäk, jag fick inte tillåtelse att springa in på banan mitt i loppet å hänga upp käken i 19 tempo ;) ) och då tar han ju stöd i den, om det inte är för kort, då blir han sur.
Antagligen så har han ont någonstans, men vart?
Han känns så himla fin så det känns konstigt att han ska ha ont någonstans.....
När han väl travar från start är han jättesnabb ut och känns enligt kusken jättefin, dessutom så tar han i och kämpar, vilket han INTE gjorde när jag köpte honom för ca 9 månader sen.

martha skrev:
:rofl: Fast frågan var ju egentligen inte till dig :rofl: det är jag som har störningar...jag menar att en del hästar kan ju få jäkligt ont a vatt dras ihop så dom blir tokiga av det....iallafall i volten...sen när man släpper på så¨brukar dom ju kunna fixa det ändå....men dessa brukar ändå stumna till slut....
Jag håller med dig, men hade förträngt det faktum att han voltade utan käken.. :o :D

jo, vi har maskinkäk, jag fick inte tillåtelse att springa in på banan mitt i loppet å hänga upp käken i 19 tempo ;)
Vad taskigt!? Hade du löptränat innan oxå? ;) :p

jahaja77 skrev:
Han springer alltid med huvudet lågt, även om jag rider i skogen eller på banan, eller kör motion eller jobb, han drar ju inte ner huvudet mellan knäna lixom, utan snarare att han springer med huvudet lite lägre än de flesta hästar.

Med käk i volten så blir det som sagt passgång, men de jag köpte honom av sa att han gick alltid helt utan käk i loppen för att han springer med huvudet lågt. Efter start så brukar vi dra upp käken () och då tar han ju stöd i den, om det inte är för kort, då blir han sur.
Antagligen så har han ont någonstans, men vart?
Han känns så himla fin så det känns konstigt att han ska ha ont någonstans.....
När han väl travar från start är han jättesnabb ut och känns enligt kusken jättefin, dessutom så tar han i och kämpar, vilket han INTE gjorde när jag köpte honom för ca 9 månader sen.
Kolla tänder, nacke o rygg på han..
Men han behöver ju inte ha ont nu, det kan ju vara så att han haft ont och det sitter kvar i huvudet o kopplas i samband med käken, eller att han får ont när han som Martha sa, trycks ihop av käken..

Sen finns det ju oxå friska glada hästar som inte behöver ha käk och som springer med lågt huvud :idea:
Är han lång i ryggen?

jo, han är lång och stor och har en jäkla egen vilja, så förhoppningvis så blir han tjurig för att han inte får göra som han vill, dvs springa med huvudet lågt.
Fast när han har käk så lägger han sig ju i den när han börjar bli trött så det borde ju hjälpa att ha käk.
Jag ska prova me helstängt och kanske döva honom mer, sen är det väl bara å va me i mycket provlopp och träna på att volta så kanske han skärper till sig.
Jag tror oxå att han, även om han blir lite stressad, så har han koncentrationen någon annanstans i starten så han slarvar och det blir passgång. Har sagt åt kusken att han får väcka honom lite i volten nästa gång, nu har vi kört som så att han inte rört honom så mycket utan hästen har fått sköta allt själv.....
När man rider dressyr med honom så travar han, men ser han något längre bort eller det kommer te.x en lastbil på vägen bredvid så börjar han gå i passgång.

jahaja77 skrev:
jo, han är lång och stor och har en jäkla egen vilja, så förhoppningvis så blir han tjurig för att han inte får göra som han vill, dvs springa med huvudet lågt.
Fast när han har käk så lägger han sig ju i den när han börjar bli trött så det borde ju hjälpa att ha käk.
Jag ska prova me helstängt och kanske döva honom mer, sen är det väl bara å va me i mycket provlopp och träna på att volta så kanske han skärper till sig.
Jag tror oxå att han, även om han blir lite stressad, så har han koncentrationen någon annanstans i starten så han slarvar och det blir passgång. Har sagt åt kusken att han får väcka honom lite i volten nästa gång, nu har vi kört som så att han inte rört honom så mycket utan hästen har fått sköta allt själv.....
När man rider dressyr med honom så travar han, men ser han något längre bort eller det kommer te.x en lastbil på vägen bredvid så börjar han gå i passgång.

Låter som att man månte "hålla igång" hästen, så han inte tittar på andra saker, utan att stressa honom. Helstängt är en jätte bra ide!

Humelibumlan skrev:
Du kan ju testa t ex helstängt på din häst om han har liknande problem (överambitiös) då ser han ju inte de andra o störs inte av dem, huva är ju lugnande, annars så brukar springrem kunna hjälpa hästar som "slår upp huvudet" o vill galoppera/passa- ger lite bättre
balans.

min hetis blev lugnare med öppet (gick med helstängt innan) nu är hon helt loj

cämela skrev:
Oh ja... helstängt brukar ju vara en extra växel att spara på :D .. Men jag tänkte mest på att hästen skulle kanske mest fokusera framåt och inte bry sig så mycket om omgivningen.. De kan ju sätta på norsk och dra upp det sen om man vill det..

cämela skrev:

Det är från häst till häst. Vissa blir coola o vissa peppade.

Montéryttare skrev:
Det är från häst till häst. Vissa blir coola o vissa peppade.

Jag har aldrig varit med om att en häst coolat ner sig med helstängt.Dom flesta blir hetare.
Fast det är klart dom ser ju inte lika mycket att bli rädd för. Men å andra sidan finns det dom som blir mera bakrädda av skyggisar också.

Provat boots? Jag använde en kombination boots/springrem. Det fungerade på min gamla.

gladys skrev:
Jag har aldrig varit med om att en häst coolat ner sig med helstängt.Dom flesta blir hetare.
Fast det är klart dom ser ju inte lika mycket att bli rädd för. Men å andra sidan finns det dom som blir mera bakrädda av skyggisar också.

Provat boots? Jag använde en kombination boots/springrem. Det fungerade på min gamla.

Tänk bara på unghästar, där ser du "alltid" den coolare reaktionen. Har även upplevt den på flera "gamlingar" ;)

nej, jag har inte provat boots, han går lättast möjligt fram och det borde ju inte sitta i balanseringen eftersom jag kan vända upp 20 ggr hemma och han är pilsnabb från start, men i lopp blir det passgång.
Ska prova helstängt.
Ska anmäla han till ett autolopp snart, lyckades hitta ett sånt fastän han bara har några stackars tusen på kontot......

Vet inte om jag minns rätt men: En "gammal gubbe" hade problem med ngt(galopp el pass) i starten han satt då och höll bara i vänster töm och liksom manade på på rumpan med höger töm, för att få hästen att ta tag fortare. Gick visst bättre för varje gång och till slut gick det att hålla i lite försiktigt "hela tiden" Och tung tung balans i fram. Nu går hästen perfekt med vilken kusk som helst

Humelibumlan skrev:
Mmm det var väl ungefär så jag trodde... kan vi misstänka att många travare inte är bra inridna och det inte är jätte ofta man har hjälp av skänkeln för att kontrollera/hjälpa hästen i volten?

"Mina" hästar rider jag in ordentligt för skänkeln så man kan använda den och parera som man kan gör med stängerna i sulkyn... Men men, på måndag känns det som att jag kommer att få äta upp alt jag har skrivit här :D ska kvala en typisk "auto-häst" som vil iväg på 3röda o får hon inte det så blir det livad diskussion :devil: Men men, vi får väl se.. ska försöka att leva som jag lär :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 239
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 135
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025