Passgång istället för trav? :S

W

Winter

Som många redan vet håller jag på att rida in mitt 4 åriga varmblod, och idag började vi trava. Problemet var bara att han gick över till passgång emellanåt, och morfar sa att han gjorde likadant när dom körde in honom, men hur kan man träna bort det? I slutet travade han rent och fint i stort sett hela tiden, men när han går över i passgång blir det lite som en ond cirkel kan man säga. I traven rider jag lätt för att göra det så lätt som möjligt för honom, men när han byter till passgång och jag rider lätt så hamnar jag i obalans, och han är inte balanserad ännu, så då gör jag ju bara det jobbigare för honom. Alla tips är mycket välkomna :D

Sv: Passgång istället för trav? :S

Kan ju tillägga att vi har kollat upp honom och han har inga spänningar eller låsningar.

Passgång i trav har jag ingen erfarenhet av men generellt så behöver du ju då förstärka den diagonala benförflyttnignen - flytta undan för skänkeln. Men eftersom din häst håller på att ridas in - ta hjälp! (bra val av tränare :p)

Yes :) Ska bara se ifall hon har tid att träna mig också x) allt handlar ju inte om mig :angel:

Oftast passar de när det går fö lngsamt för dem. Rid lite friskare framåt och när hästen känns stabil, minska tempot.

Jag testade detta, men då blev det nästan bara ännu värre. Det var lättare att få honom att trava ordentligt när det gick i ett lugnt (lagom) tempo. Men det gick ju bättre på slutet, får se hur det går imorgon när jag ska rida honom igen.

Arbeta över bommar tycker jag är ett bra knep, då slår de allra allra flesta över till trav :) Fatta trav typ en meter innan bomarna och sen låt han kliva över. Samt som älgen sa: Öka tempot något.

Att öka tempot hjälpte inte, han fortsatte passa och hamnade bara i obalans. Har bara ridit honom 3 gånger, så känns lite tidigt att börja med bommar och så ännu. :confused: fast han går iofs väldigt avslappnat och fint under ryttare, förutom i traven (?) då.

Att öka tempot hjälpte inte, han fortsatte passa och hamnade bara i obalans. Har bara ridit honom 3 gånger, så känns lite tidigt att börja med bommar och så ännu. :confused: fast han går iofs väldigt avslappnat och fint under ryttare, förutom i traven (?) då.
När han redan har tagit pass istället för trav är det ingen bra idé att öka farten. Att däremot öka på grundfarten i trav kan vara ett knep för att inte "tappa" över honom i pass. Om han redan går i en rätt snabb trav så kanske det är minska grundfarten i trav som är knepet.

Generellt sett byter hästen gångart till pass för att det är enklare än att ligga kvar i den gångarten som var innan. Är det en riktigt lat häst kan det ge effekt att driva på den rejält direkt upp i snabb galopp så fort den byter till pass => göra det jobbigare att byta till pass. Något annat som är bra är att göra sidförflyttningar, eftersom det är mycket svårt för en häst att böja sig och gå sidledes i pass.

Det är en travare eller? Många travare har en extragångart "pass" men den är inte särskilt bra direkt. Jag hade en travare som gärna ville gå i pass när jag bad om trav, då gjorde jag så att jag direkt gick ner i skritt igen så fort som möjligt när jag märkte att hon tog pass. Jag provade också att driva på passen så att hon tillslut gick över i trav men det förstärkte bara problemet. Efter många avsaktningar till skritt så slutade hon att ta pass

Jag har islandshäst, också med pass. Enligt min erfarenhet så blir han passtaktig när han blir spänd av olika anledningar.

Det kan vara sadeln som trycker honom i ryggen, då vill han inte sänka huvudet/höja ryggen och trava eller tölta.
Han kan ha hört nått och blivit lite spattig/spänd av det.
Han kan vara överladdad.
Han kan vara obalanserad pga sig själv eller ryttaren.
När han är trött och inte orkar mer.

I de flesta fallen blir det bättre av sidoförflyttningar. Din häst är ung och har precis börjat trava med ryttare, det kan säkert bli obalanserat och jobbigt och då ligger väl passen nära till hands.
Om han, som du säger, har lättare att trava i ett lägre tempo, använd det då. Trava bara korta, korta bitar i början, och starta bara traven när han känns mjuk och lugn. Kanske kan du göra lite sidvärts precis innan du startar traven, så han liksom inte är i spikrak position vid start.

Lycka till!

Han har inte lärt sig sidvärtes ännu, men jag ska se hur han går när jag rider idag, för det blev bättre mot slutet, så tänkte att det kanske kan ha varit att han inte var ordentligt uppvärmd?

Jovisst, han är ju ung och därför obalanserad, men passen gör det värre eftersom jag också blir obalanserad när han byter till pass, obalanserad häst + obalanserad ryttare = Big NO.

Ska testa med avsaktningar som någon sa. Galopp är inte heller något alternativ eftersom han är travare och inte har lärt sig galoppen än, vill att han ska få tid att bygga upp tillräckligt med muskler innan vi börjar galoppera.

Sadeln är utprovad för bara 1,5 vecka sen, så tror inte det är den det är fel på.

Hmm.. kan du inte bara lära honom sidvärts nu då?
Det gjorde jag innan vi började rida rakt fram :p eller, att flytta rumpan för skänkeln alltså. Sen var det bara att lägga till ett ledande tygeltag, så satt det. Behöver ju inte vara någon perfekt rörelse, men så han inte kan styva upp sig.
Eller om du kan ställa honom lite då?

Bommar som någon nämnt är jättebra, var noga med att börja i skritt bara, du kan gärna låta honom gå över när du leder i grimma och långt grimskaft först.

Annars som du skriver är du obalanserad tillsammans med honom bryt bara av till skritt igen. Ha en lugn skritt med lååånga steg, "fatta trav" lugnt och sansat var noga att ge efter i handen ordentligt. Traven kommer att bli bättre ju mer ni lär er.

Jag hade ridit ganska många 5 gångare innan jag skaffade min travare, det hjälper så om du kan rid gärna lektioner för islandshäst tränare. Det hjäper att rida islänningar på lektionen om du inte vill rida din. Det kan vara en fördel för om du på en balanserad islänning får grisepass och ska tänka travtakt så är det lättare att få in känslan för dig först...sedan tar du med dig det på din travare!

Han kan ställa sig, men det känns som att det bara blir mer obalanserat då eftersom han gärna fortsätter i passgång ändå. Ibland funkar det, ibland inte. Lärde honom att flytta rumpan för skänkel igår också, så nu kan han det med. Men.. ska jag flytta rumpan på honom i traven (eller ja, passgång)? :crazy: Har bara gjort det från stillastående.

Ridtravare: Gick över lite bommar och så igår med honom, han går över dem i skritt men travar man mot dem så saktar han antingen av precis innan eller hoppar över dem. Får träna mer på det.

Det du ska/bör göra är att ta hjälp av en tränare. Helst en som är kunnig på omskolning av travare.
På forumet kommer du bara få en massa olika svar. Bäst resultat får du om du håller dig till en linje..

Jag letar tränare för fullt, men de som är duktiga är redan "fullbokade" och har inte tid. Har 2 kvar att ringa av dem jag hört är bra, ska försöka få tag i dem så fort som möjligt.

Sen har jag tyvärr inte hittat en enda tränare här i närheten som är något sånär duktig och har erfarenhet av att omskola travare, så har istället gått på att de ska vara vana vid unghästar och inridning.

Jag letar tränare för fullt, men de som är duktiga är redan "fullbokade" och har inte tid. Har 2 kvar att ringa av dem jag hört är bra, ska försöka få tag i dem så fort som möjligt.

Sen har jag tyvärr inte hittat en enda tränare här i närheten som är något sånär duktig och har erfarenhet av att omskola travare, så har istället gått på att de ska vara vana vid unghästar och inridning.

Bara hör av dig om du behöver mer tips :)

Tack så mycket :) jag säger till när jag kollat upp alla ifall ingen har tid. :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Ridning Hej! Jag har en 9 årig hopphäst som jag köpte för 2 månader sedan. Min klubb anordnar KM nästa vecka och för skoj skull anmälde jag oss...
Svar
17
· Visningar
1 386
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka