Passar inte denna stekpanna min spis?

cherie

Trådstartare
Jag köpte nyligen en ny stekpanna, en från Anders Petter och det är något som inte funkar! Den blir inte alls särskilt varm, imorse stekte jag pannkakor på 12:an (högsta) och ändå tog det flera minuter för varje pannkaka att bli färdig.

Undrar om det är fel på stekpannan eller om den bara inte är kompatibel med vår gamla spis? Det är en vanlig, gammal hederlig spis med plattor som "sticker upp". Stekpannan ser ut såhär på undersidan:

bild_zps7c00c8f7.jpg


Någon med en idé?
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

Har du provat att göra något annat på plattan efter det? Eller tänkte du på om plattan var varm när du använde den? Kan ju vara så att själva plattan har sett sina bästa dagar och håller på att gå sönder.
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

Jag har nog inte prövat något på plattan efter vi köpt stekpannan, men skillnaden märktes precis när vi bytte stekpanna (från en dag till en annan) men visst kan vi haft otur med att plattan gått sönder precis samtidigt som vi bytte stekpanna. Den känns dock fortfarande stekhet och det blir jättevarmt runt om kring och länge efter, eftersom vi måste använda 12an hela tiden...

Men ska pröva att använda gamla stekpannan en gång och se om den funkar bättre...
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

Stekpannan, eller förpackningen, bör vara märkt med olika symboler som talar om vilka typer av spisar som den är kompatibel med. Har du sett några sådana?
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

Nej, stod inget på själva stekpannan i alla fall och förpackningen är slängd. Men jag kollade på Cerveras hemsida nu, och där stod det att den skulle fungera med alla typer av spisar. Ska pröva att använda gamla stekpannan en gång alltså och fungerar den som vanligt så går jag tillbaka med nya stekpannan för då måste det ju vara den det är fel på.... Så tack för tipset!
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

innan du gör det kan det ju vara bra att ställa ngt annat på platten, tex en kastrull för att se att det inte är plattan.
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

Precis det jag tänkte göra, skrev väldigt otydligt bara såg jag :-)
 
Sv: Passar inte denna stekpanna min spis?

Jag fick höra av min hyresvärd när vi hade problem med gammal spris och kastruller. Han sa att man måste kolla så den är helt platt annars kommer den inte åt plattan och alltså ingen värme.

Fick tipset att ställa den på kanten på diskbänken och kolla under om hela botten ligger an. Mina gjorde det inte.. De hade bara kontakt i kanterna.

Kan ju vara värt att testa även om det inte borde vara problemet med en ny stekpanna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp