Passar denna sele?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare allroundhästarna
  • Startdatum Startdatum
Sv: Passar denna sele?

allroundhästarna skrev:
Aldeles rätt uppmärksammat, men jag tycker att den är lite för kort och när hon travar fort och vill sträcka fram huvudet så "sliter" det i bettet. Därför undrade jag om springremmen, vad jag kan förstå så kan man sätta den så att hon kan sträcka halsen men inte få upp huvudet så högt (avvägning) och den sliter inte i bettet.

En "chambon"(?) tillåter hästen att sträcka fram halsen, men bromsar när hästen vill höja huvudet.

Behöver och behöver. Jag känner mig säkrare när hon inte kan få upp huvudet så högt att man tappar kontakten med hennes mun. Eftersom att jag kör på trafikerade vägar (visserligen en liten byväg) men där det är relativt många som kör bilar samma tid som jag är i stallet så vill jag ha koll på hastigheten vilket jag inte får om hon höjer huvudet i horisontalläge och springer så fort benen bär.
Jag har en chambong som jag skulle kunna testa.
Tack för att ni har tid att svara så här i Jultider.
God Jul till er alla.

Vet du vart jag kan få tag på "att sela travhäst" ?? :)

Jag har för mig att den är tryckt med Ponnytrav-loggan på baksidan så det lär vara dom som har tryckt upp den. (det är handritade bilder med en sida för varje travselningsdetalj)
Min dotter fick den när hon gick steg 1 utb. på Ponnytravet.

FRån Travsports hemsida...

Info och regler -> Böcker och publikationer...

Selning av travhäst

Finns i två versioner, för vuxna alt.barn.
Ett stöd då du vill lära dig sela säkert. Format A4, 36 sidor.
Publikationen kan köpas genom att sätta in 40:-
på postgiro 15 80 30- 7, STC.
Ange namn, adress samt "Selning av travhäst" på talongen.

/// ghost

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: CaisaCax
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Efwa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30