Passar denna sele?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare allroundhästarna
  • Startdatum Startdatum
A

allroundhästarna

Hur tycker ni att denna sele sitter? Är den rätt anpassad i förhållande till häst och rockarden? Tacksam för kommentarer.
P1010003.jpg

P1010004.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passar denna sele?

Jag är inte en sådan himla perfektionist........:angel:

Men det där ser väl bra ut,även om vi nog brukar ha skalmhällorna lite högre upp,kanske är bättre att ha dem sådär.

Så brukar jag remma lite annorlunda.

Lycka till!

det duger. tycker som stally men måste tillägga att JAG tycker den ligger lite för långt framme vid manken. fast alla tycker ju olika :)

Instämmer med föregående inlägg.. Dra selen lite bakåt, ska ligga lite bakom manken. Sedan håller jag nog med om att skalmarna kan spännas något högre upp. Till sist; lägg slaggjorden lite längre bakåt, om hästen är slagvillig. Om du tittar på en häst som ska till att slå så "kryper" dom ihop en aning..ligger den för långt upp på korset så är det lätt att den åker ännu längre fram, och då har man tappat all effekt.
Hoppas det går bra för dig !

Mvh Helena

jag brukar fästa slagremmen (körsällan med det) där man fäster svanskappan alltsåärdet delar sig då kan dom absolut inte slå¨:D

cämela skrev:
jag brukar fästa slagremmen (körsällan med det) där man fäster svanskappan alltsåärdet delar sig då kan dom absolut inte slå¨:D

Jag sätter slagremmen igenom svanskappan, då kan den inte glida ner "bakom rumpan" om remmen i ryggstycket skulle gå sönder. Men så kanske du har.. syns inte på bilden.

Sen tycker jag att ryggstycket ser ganska spänt ut, Jag brukar köra med ganska löst ryggstycke på hästar som vill slåss.

Annars kan jag hålla med föregående "talare" om att selen kanske ligger lite väl långt fram.

Och så skulle jag nog vilja linda bröstremmen runt skalmen framför slagremmen, men det kanske bara är jag som är petig..

Sen kan jag även tillägga att jag aldrig skulle stå så där med en häst.. man har noll att säga till om, ifall att den skulle vilja sticka.

Mina åsikter..:angel:

Tack för alla svar!
Jag har gjort en ögla som är fäst i ena spännet som slaggjorden går igenom så den kan varken åka framåt eller bakåt + att den går genom bakom delningen (fattar ni????:confused: :confused: ). Hon har aldrig slagit hittills, så slaggjorden är bara en försiktighetåtgärd från min sida eftersom att jag inte vet hur hon har reagerat på travet och jag själv har bara kört henne 5 gånger och dessa 5 gånger är de enda gångerna i hela mitt liv som JAG har kört. Hon står blickstilla medan jag selar på och av (även vid sadling och borstning, hon lyfter inte ens en hov):love:
Vid en sådan mage som hon har så är det svårt att få selar,sadlar mm att INTE åka framåt. Vilket innebär att om jag flyttar bak selen så slappar svanskappan (vilket är bra enligt en del här) men för att hålla selen längre bak måste svanskappan hålla den längte bak.
Någon sa att skalmhällorna borde kanske sitta högre upp, jag har fått höra att draglinan får inte vara bruten utan ska vara rak (bröstan, dragllinan, skalmen) och det är så jag har justerat in selen. Är det fel?

//Marie

Hej Stally,
Kan inte du förklara hur du brukar remma?:) Snälla!

(jag har tjuvkollat i en bok som heter "att sela travhäst" som ponnytravet har som utbibldningsmaterial för dom som ska ta licens)

//Marie

men korta bara svanskappan då?

sen är ju bröstan regler bar också om du vill ha en annan linje eller vad du pratar om(är lite stressad just nu så jag skumläste bara)

Så som du har remmat på bilderna har jag fått låra mig att remma, både på naturbrukgymnasiet och inne på travet.
Dock bruakr vi dra bröstan mellan remarna och slaggjorden, men det kanske du hade? (ska tjuvkolla igen)

//Lillan

Hej
I häftet "att sela travhäst" som används som utbildningsmaterial på ponnytrav så ska man:
Skakelremmen ska snurras 1 varv bakom "skakelöglan" resten framför och låses bakom och spännes ihop, Säkerhetsremmen snurras tvärtom, 1 varv framför, resten bakom och fästes framför innan den spännes ihop.
Är det fel, eller?
Sen är draglinorna från bröstan och jag inte kompisar:mad: , det känns alltid fel, hur jag än snurrar, även om jag börjar underifrån, uppifrån, bakom eller framför, det känns lika fel.
Hur gör ni?:confused:
Sen en undran till, måste man ha en spärrgrimma för att sätta en springrem i, eller har ni löst det på annat sätt?
Eftersom att jag ej ska tävla så vill jag inte att hon ska springa med huvudet för högt och dra iväg, så skulle jag vilja ha ner hennes huvud litegrann.(När hon drar iväg fort så sträcker hon ut och nosryggen är nästintill horisontell)
Tacksam för förslag och idéer.

allroundhästarna skrev:
Sen är draglinorna från bröstan och jag inte kompisar:mad: , det känns alltid fel, hur jag än snurrar, även om jag börjar underifrån, uppifrån, bakom eller framför, det känns lika fel.
Hur gör ni?:confused:

Att snurra innifrån och ut är snyggast tycker jag. När man kör med sulkey kan det vara att föredra, ddärför att skalmarna åker uppåt om de skulle lossna,
En rockard däremot, där strävar skalmarna neråt, så då kanske det är bäst att snurra utifrån och in.. Hoppas jag skrev som jag tänkte nu då..

Sen en undran till, måste man ha en spärrgrimma för att sätta en springrem i, eller har ni löst det på annat sätt?

Man kan sätta den i grimman.

Jag har bröstan fäst i öglorna på vagnen och inte runt skalmläderna.
Har fäst ett snöre (kraftigt) i öglan och en karbinhake så jag "knäpper fast" bröstan i det och slipper hålla på att trä igenom/mellan, öppna, stänga mm

Jag tycker att draglinjen ser bra ut. Men jag skulel ändå vilja ha upp skalmarna lite för att få en bra balansering på vagnen, men det beror ju lite på hur vagnen är oxå. Men för att göra det måste man ha draglinor och inte långbrösta, mkt bättre för hästen att dra med dessutom. Draglinor är inte så svårt att fixa heller, travvarianten vill säga.

Jag vill ha ryggstycket så spänt att det precis går att på en upprätt hand mellan den och korset. Är den för lös så slår den hästen på ryggen när farten ökar och svansen kommer upp. Det gillar iaf inte min häst.

Är du säker på att däckeln är tillräckligt bred? Det kan vara för att den är för smal som den åker fram, men det kan du ju se sen när magen minskat :)

allroundhästarna skrev:
Hej

Eftersom att jag ej ska tävla så vill jag inte att hon ska springa med huvudet för högt och dra iväg, så skulle jag vilja ha ner hennes huvud litegrann.(När hon drar iväg fort så sträcker hon ut och nosryggen är nästintill horisontell)
Tacksam för förslag och idéer.

Ett förslag bara. Du kanske kan köra med "gummisnodd" (halsförlängare) istället för springrem. Men det beror ju på vad du och hästen föredrar.

//Lillan

cämela skrev:
är det inte det hon har på bilden???
Aldeles rätt uppmärksammat, men jag tycker att den är lite för kort och när hon travar fort och vill sträcka fram huvudet så "sliter" det i bettet. Därför undrade jag om springremmen, vad jag kan förstå så kan man sätta den så att hon kan sträcka halsen men inte få upp huvudet så högt (avvägning) och den sliter inte i bettet.

näprecis sen kan du ju reglera den lättare än en hasölförlängare men varför vill du använda detta? behöver du det?

-knapplån-

En cykelslang funkar lika bra som springrem och e mer elastisk.....
Maran min brukar bli utsatt för den ibland, då det behövs

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: CaisaCax
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Efwa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30