Passar denna sadlen??

K

Kelly

Hejsan!
Jag var och kpte en sadel idag, Det är en Frank Beins (stavas de så?) 17" Normal mot vid bom tror jag att jag kom fram till att de va.
Har tagit lite bilder på den och så! Vill att ni kollar vad ni tycker. Jag tycekr den är lite smal, ligger inte an ordenligt på ryggen och ser lite baktung ut. Vad tycker ni?

Tacksam för hjälp! :banana:

Länken: Klicka på nästa så komemr de bler bilder!

http://groups.msn.com/iejimf3ooq6rghdfv835pjkg40/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=59

Prova denna:

http://groups.msn.com/iejimf3ooq6rghdfv835pjkg40/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=59

Min va också konstig fick klicka på "uppdatera" ett par gånger sne kom de fram, prova de annars.

En fråga till annars. Är det värt priset? 6000:- för en Frank Beins, fint skick?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passar denna sadlen??

fick fram 1 bild

det ser ut som om den ligger i en anings bakvikt,och väldigt högt fram.
Frågan är om han är så hög fran för sadeln är bygg så eller för att den är trång.
Troligen kommer den inte ner på hästen ordentligt och blirdärav för hög fram ,vilket leder till bakvikt.

slutsats den är en aning för trång för din häst.

Kan även vara så att den ligger en aning för långt fram.

men man kan inte vara 100%säker förrän man själv har kännt och sett hur den ligger på med egna ögon.

Men är du påg att köpa en ny så skulle jag välja en annan som passar lite bättre.

mvh loppfrö
 
Sv: Passar denna sadlen??

Loppfrö skrev:
fick fram 1 bild

det ser ut som om den ligger i en anings bakvikt,och väldigt högt fram.
Frågan är om han är så hög fran för sadeln är bygg så eller för att den är trång.
Troligen kommer den inte ner på hästen ordentligt och blirdärav för hög fram ,vilket leder till bakvikt.

slutsats den är en aning för trång för din häst.

men man kan inte vara 100%säker förrän man själv har kännt och sett hur den ligger på med egna ögon.

Men är du påg att köpa en ny så skulle jag välja en annan som passar lite bättre.

mvh loppfrö


Tack för ditt svar! =)
Och jag kan hålla med dig, det är ungefär så jag också tycker! Synd att du inte fick fram fler bilder, du får gärna prova igen sen!
 
Sv: Passar denna sadlen??

har du provridit i den? hur känns det då?

upplever du att du sitter *ovanpå* hästen mer än *med* hästen

ifall du tycker det senare skulle jag varmt recomendera en anings vidare sadel

hur är det med tunneln? ligger den på torutskotten eller brevid?

är tunnel smal så är sadeln för trång.

lyckatill=))
 
Sv: Passar denna sadlen??

Hej! Jag fick fram båda bilderna :)

Jag tycker likadant, den ser ngt smal ut fram och ligger i bakvikt. Om jag vore dig skulle jag inte köpa den sadeln, utan istället leta vidare efter en som passar bättre.
För 6000 kan du få en finare sadel :) Lycka till
 
Sv: Passar denna sadlen??

fick nu fram bilden från sidan

det ser ut som den är en anings förlångt fram,det ser trångt ut över trampetzius muskeln.Den ser liksom inbäddad ut av bossan.
Det påverkar musklen negativs iom den inte kan syresätta sig så som den bör vid träning.
Den bör vara helt frilagd från bossan för att utveclas som bäst.
Man kan se detta tydligt av att det ser ut som om bossan nästan möts över manken ,även om trycket inte är hårti detta läge så ändras det underryttare.

nja... jag skulle valt en vidare sadel till denna så som jag kan se på bilden.Inte nödvändigts vis en så himla mycket vidare men lite mer plats skulle jag tycka var bra.
Kanske ett annat märke, är själv urdålig på märken så jag kan inte hjälpa dig där.

men som sagt jag kan inte känna eller ser helheten på bild som jag kan i verkligheten så jag kan ha fel=P

men lycka till=)
 
Sv: Passar denna sadlen??

Personligen tycker jag du har sadlat alldeles för långt fram...därav baklut...prova sadla en bit bakom bogbladet....ca 3 fingerbredder.ev är den ändå något trång men prova så får du se...ta gärna nya bilder när du sadlat längre bak ;)
 
Sv: Passar denna sadlen??

Jag tycker sadeln ligger väldigt mycket PÅ , det är mycket mellanrum mellan manken och framvalvet .
Akta så att den inte trycker ner i ryggen med bossorna!

Prova att dra bak sadeln lite ?

Och den där är INTE värd 6000:- .
Du kan få något betydligt bättre för pengarna!
 
Sv: Passar denna sadlen??

tycker att den ser för smal ut! Skulle inte köpt den om jag var du!
 
Sv: Passar denna sadlen??

Ligger sadeln bakom bogbladet på sista bilden...tycker inte det ser ut så.... och lägger du den ännu längre bak kanske den hamnar för långt bak ...hmmm .... den är nog för trång....Köp inte denna ....Vad har du haft för sadel innan och vilken bomvidd?
 
Sv: Passar denna sadlen??

Glömde...;) Framvalvet ska vara lägre än bakvalv...på bilderna är den lika hög eller tom .högre än bakvalvet..
 
Sv: Passar denna sadlen??

Jag kollade igenom hela bildserien (för er som inte har sett, finns det typ 10 bilder på sadeln ur olika vinklar, klicka på nästa)

Den är utan tvekan för smal. Du ahr också sadlat på bogbladet, även på den bilden där du du säger att du ahr sadlat längre bak.
Sadeln ska ligga bakom bogbladet.

Hästen har ingen hög manke heller (har kollat på dina andra bilder med, på den svarta/mörka hästen) så det är inte den som ställer till det.

FB kan absolut passa din häst, men prova en i stl W istället.
 
Sv: Passar denna sadlen??

Sadeln ser ut att vara för trång då den ligger för högt fram. Vad man kan se på bilden.
 
Sv: Passar denna sadlen??

Såg de andra bilderna nu och ja, den är alldeles för smal för hästen!
 
Sv: Passar denna sadlen??

Tycker det ser ut som om modellen passar din häst bra. Prova med en vidare,storlek för den ser lite trång ut fram och som andra påpekat: sadla lite längre bak.
 
Sv: Passar denna sadlen??

Diabolical_Kitten skrev:
Jag kollade igenom hela bildserien (för er som inte har sett, finns det typ 10 bilder på sadeln ur olika vinklar, klicka på nästa)

Den är utan tvekan för smal. Du ahr också sadlat på bogbladet, även på den bilden där du du säger att du ahr sadlat längre bak.
Sadeln ska ligga bakom bogbladet.

Hästen har ingen hög manke heller (har kollat på dina andra bilder med, på den svarta/mörka hästen) så det är inte den som ställer till det.

FB kan absolut passa din häst, men prova en i stl W istället.

Tack för alla svar! :)
Då ska jag absolut lämna tillbaka denna sadlen då! Och tänka på att sadla längre bak :)
Tror de blev så att jag tog fram den lite för att den låg hemskt illa när den låg bakom bogbladen på hästen. Därför provade jag flytta fram den :smirk:

Men om ni tror FB kan passa henne annars så ska jag prova hitta en vidare och se.

tack så hemskt mycket för alla svar! Blir enklare att lämna tillbaka den nu nät ingen sagt att den passar :D Den va ju så sköön *love* :love: haha :smirk:
 
Sv: Passar denna sadlen??

Har du inte någon sadelutprovare eller sadelmakare i närheten som kan hjälpa dig.
 
Sv: Passar denna sadlen??

Hej!

Att prova ut sadel är en konst och det är svårt att bara se bilder, man måste som någon annan skrev få känna oxå....

Jag tycker som många andra för det första att sadeln ligger för långt fram. Den tippar ganska myckett bakåt vilket tyder på att den är för trång. Synd, för det ser ut som att det är en Frank Baines Capriole, vilket är en kanonskön sadel. Har en själv som jag köpte begagnad för 4000 kr i mycket gott skick.
 

Liknande trådar

F
Utrustning Jag var den 9/9-09 och provade ut en ny sadel på min häst på Sharpman. Vi kom fram till att en Crown Impala 1450 passade bäst för både...
2
Svar
31
· Visningar
21 228
D
Utrustning Funderar på att köpa en till sadel, helst en lätt sadel i syntet. Vill ha den som omväxling till min bomlösa ST Dressage, som funkar...
Svar
19
· Visningar
1 497
Utrustning Jag börjar bli lite desperat, ska ringa en sadelutprovare i morgon jag fått nr till av en vän, men vill ändå ha lite synpunkter från er...
2
Svar
37
· Visningar
3 539
Senast: nexxa
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp