Passar Beauceronen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Marwe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 609
M

Marwe

Hej hej!
Ja å sambon har funderingar på att skaffa hund. Å vi har fastnat för Beauceronen, dels för beskrivningen av rasen också har vi vänner i Frankrike med två Beauceroner som verkar som gjorda för oss.
Men har en del frågor å funderingar. Ingen av oss har haft hund förut, men bra hand med andras hundar å iallafall jag med hästar konsekvent och väldigt noga att inneha ledarrollen, just nu ingen häst men haft häst i många år och tittar efter en ny. Vi bor på en gård med skog å mark och har tre katter ännu inga barn. De funderingar ja har är hur hunden klarar sig själv en hel dag (i stor rastgård å ett eget stall(gamla stallet)) eller hur två(uppväxta tillsammans) skulle klara sig själva en hel dag? då de inte skulle vara något hinder att skaffa två. Hur fungerar Beauceronen att springa bredvid när man är ute å rider? å hur tror ni den/dom skulle reagera mot vuxna katter om den/dom växer upp tillsammans med dem. De vi vill ha hunden/arna till är ha lite koll så att ingen hemsk oinbjuden gäst kommer på besök(jag är ofta helt ensamen hemma), spår/sök och lydnad å gärna följa med ut på ridturer. Vad tror ni? Om inte, förslag?

Sv: Passar Beauceronen?

Jag brukar inte rekommendera Beauceroner, men jag tycker absolut ni ska kika på rasen. Bara för att jag inte tycker dom duger till bruks så innebär inte det att dom kan gå som aktiva sällskapshundar!

Det du bör vara noga med är tillgängligheten, nerver och skotten.

Har själv en hane på 5 år.

Jag har också en Beauceronhanne på snart 2 år. Han har ett fantastiskt temperament, och just temperamentet är nåt man måste vara enormt noga med hos den här rasen, att ha en vek, ängslig Beauceron är ingen kul situation.
Personligen tycker jag det är en ganska "jobbig" hund, framförallt när den är ung. Den är enormt aktiv, har en "uttråkningströskel" som är lika med noll, är fysiskt väldigt bufflig och burdus och kräver väldigt mycket aktivering. Samtidigt som den måste lära sig att slappna av. Lyckas man med det, och hittar en hund med RIKTIGT bra psyke, tycker jag det är en av världens underbaraste hundar! Den är EXTREMT social och vill helst sitta i folks knä! Min egen Beauceron är det mest sociala hund jag någonsin mött och vill vara otroligt nära en hela tiden. Jag skulle aldrig lämna honom ensam hela dagarna!!
De flesta bra uppfödare säljer nog helst enbart till den som tänker jobba med hunden, inom Bruks eller annat. Rasen passar till det mesta och är väldigt arbetsglad och villlvillvill! Ingen nybörjarhund tycker jag. Och ingen hund du kan vara hård och skarp mot, man får vara tydlig och ha pondus men på ett listigt och schysst sätt. Tikarna är nog lite mjukare inbillar jag mig.
Åk ut och hälsa på hos uppfödare, prata och kolla. Det är inte en hund man köper på en höft så att säga, utan man ska nog vara på det klara med vilken sorts hund det faktiskt är. Underbar, enligt mig, men inte alla Beauceroner är underbara...
Vaktig är den, men det kan man hitta hos andra raser med.
Lycka till, och är detta verkligen den hund du vill ha, så ge dig som sagat ut och kolla, prata och forska om rasen och se för allt i världen till att hitta en valp med toppenpsyke! Lycka till!

Senast ändrad:

Glömde säga, att vi har 4 katter här hemma också! :laugh: Han tycker dom är busroliga att retas med och dom retas gärna tillbaka...! Ibland jagar han dem fast bara på skoj. Det är inga problem! Utomstående katter misstänker jag däremot lever lite farligare om dom kommer hit...

Jag är en alldeles ny Beauceronägare, min tik är en vuxen omplaceringshund som kom till oss i juni -08.

Jag tycker att Beauceronen är en härlig, ärlig, förig och arbetsvillig hund. Jag tror definitivt att den kan funka för "nybörjarägare" bara man är villig att arbeta/aktivera sin hund och att man har hjälp av en kunnig tränare. Detta tycker jag egentligen gäller för alla raser för att man ska få mest ut av sin hund.

Hon kom in i vår familj och våra rutiner väldigt snabbt. Däremot är det bara två i familjen som hon ser som sin flock, gubben ignorerar hon :D . Hon hade aldrig umgåtts med barn tidigare med det var inga problem. Om ni båda i familjen ska använda henne är det nog viktigt att ni ägnar henne lika mycket tid för de har tendens till att bli enmanshundar.

Jag har fått slita hårt för att hon ska sluta jaga våra katter, kaniner och hästar. Jag kan inte helt lita på henne ännu. Däremot tror jag inte att det är något problem mer än en annan hundras om man tar hunden som valp. Invänjningen är jätte viktig.

Jag har haft min med mig när jag kört häst och det är inga problem. Beauceronen är ju en hund som gärna vill vara nära sin förare. Däremot kan det nog vara problem med viltrenheten om man inte löst det innan. ( i mitt fall är det värst med katter :o )

Hon älskar andra hundar men jag tror att hon trivs bäst som ensamhund. I de tidigare familjerna har hon haft sällskap av andra Beauceronener.

Varannan vecka är hon själv i ca 7 timmar och det har inte varit några som helst problem när hon har fått vara inne i huset. Däremot ville hon inte vara i hundgården eller stallet. I hundgården och stallet skäller hon och är orolig men inne i huset går hon och lägger sig och sover när vi är borta. Det går naturligtvis inte att lämna valpar eller unghundar så länge och då kanske det är bättre att man har två så de har sällskap av varandra och kan vara i hundgård. (Jag vet att man inte ska lämna vuxna hundar så länge heller)

Jag skulle egentligen bara ha en "gårdshund/vakthund" men jag har insett att jag har en mycket arbetsvillig hund och jag förstår inte riktigt "Aliide" som säger att de inte duger till bruks!
Det lilla jag hunnit att träna, visar min tik stor talang både för spår o sök. Troligtvis kommer hon inte att tävlas men det beror enbart på mig som förare.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag håller med dig om att det är en underbar hund! Men jag tror att det är en hund som måste ha bra temperament, och det är mest där det sviker hos många Beauceroner.
Visst duger den bra till Bruks, men är man extremt tävlingsintresserad väljer man kanske en extrem hund, om jag nu får kalla t.ex. Mallen extrem...? Vill man tävla i Spår tycker jag Beauceronen är ett utmärkt val, min hunds mamma Xera är ett fenomenalt bra exempel!
Min hund har ett enormt jaktintresse, enormt föremålsintresse och kampar med hela sin själ! Han är en hund som inte gör nånting på halvfart, allt sker med intensitet och 100 procents engagemang! Det är nåt som jag tror kan överväldiga en total nybörjare på hund.
Annars har jag just nu svårt att tänka mig en annan ras! Den passar mig perfekt! Han är min första Beauceron, jag har mest levt med Schäfer och diverse jaktraser innan, och hade jag haft facit i hand hade jag gjort en del saker annorlunda med honom som liten, jobbat mer med passivitetsträning t.ex. Men det är inga problem, bara små detaljer jag kunde gjort bättre.
Dessutom ... vet jag få hundar som är så vackra!! Han är verkligen en hund som trivs i sin kropp! Det är mycket viktigt för mig i mitt val av hund! :love:

Det finns kanske en anledning till att vi bara har en SBCH och fyra SLCH inom Beauceronvärlden.

Många uppfödare försöker skylla på att "dom inte har tillräckligt bra valpköpare" för dessa ändåmål. Men det tror jag är rena skitsnacket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor... 2
Svar
23
· Visningar
3 661
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min... 2
Svar
31
· Visningar
3 778
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
24 798
Senast: Brie
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 832
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31