Passande miljö?

S

Saya

Hej hej,

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig så jag hoppas på att ni kan ge mig lite svar.

Det är så här att i stan där jag bor (en mellanstor svensk stad) har vi ett ganska stort stall som både är populärt och välanvänt av vad jag har försått. När jag går mina promenader går jag då förbi detta stall och ser hur hästarna har det.

Hästarna går omkring i hagar där det inte finns ett enda grässtrå, det är bara jord och lera. Så här har det varit i minst ett halvår (det var då jag började gå förbi där). Är det verkligen okej att hästar tvingas stå i detta? Häromdagen när det regnade hade hästarna gyttja en bit upp på benen (vet inte vad det heter på hästspråk :confused: ) och en av hästarna var täckt i torkad lera. Det finns en eller två hagar där det finns gräs men där är sällan hästar, i gyttjehagarna är det däremot ALLTID hästar.

Ni som kan mycket om hästar, är detta okej?? Ska inte hästar stå i gräs där de kan äta och så?? Vart vänder man sig om man vill att någon myndighet ska titta på detta? Jag älskar djur men då jag är en smula rädd för just hästar så har jag inga direkta kunskaper om dessa djur men jag älskar dom inte mindre för det.

Hoppas nån här kan ge mig lite svar, är det så att det är helt okej för hästar att stå i jord, gyttja och lera så kan jag iaf gå förbi nästa gång utan att må dåligt!

Tacksam för svar!:)

Mvh,
Saya

Sv: Passande miljö?

Jag tror inte att du behöver oroa dig för hästarna.

Få stall har tillräckligt med mark för att låta hästarna stå på gräs året runt. Hästar sliter rejält på grässvålen, särskilt när det är blött, så man försöker spara gräshagarna till sommaren.

Därför går de i mindre hagar på vintern. Mindre vinterhagar kan man dränera - men vill man ha lite större vinterhagar så blir det ekonomiskt omöjligt. Alternativet till geggan blir då att ha hästarna inomhus hela vintern.

Vad gäller foder så får hästarna det i stallet.

Och vad gäller att de har gegga över hela kroppen så beror det på att de GILLAR att lera ner sig. Oftast rullar de sig så fort de kommer ut.

Om du vågar dig in i stallet någon gång kommer du säkert att se att hästarna har torra rena boxar som de är i resten av dygnet, och så kommer du att hitta en hel liten armé med hästägare/skötare som står och borstar leriga hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 185
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka