Passande häst

Y

Ynthe

Har haft en tråd uppe om detta tidigare, men undrade då mer allmänt om huruvida en passande häst var något att satsa på så att säga.
Nu kommer en lite mer detaljerad historia om detta iallafall.

Är för närvarande fodervärd åt ett femårigt varmblodssto, som jag haft på hemmaplan i lite drygt tre veckor.
Allt fungerar jättebra, förutom ridningen. Har p g a diverse anledningar inte hunnit jobba så mycket med henne under tiden jag haft henne, så hon har gått ungefär var tredje dag.
Hon är rätt otränad och stel (särskilt i högersidan), men detta ser jag som en bagatell.

Problemet är att hästen inte kan trava rent! Så fort vi ska försöka oss på traven blir det pass, och den håller i sig, i den mån hon orkar fortsätta. Har hittills hållit hus i ridhuset (20x40), och detta är ju ingen stor yta när man har en häst som kräver mycket utrymme, och det finns ju inte här, så det blir att hon bryter av efter en långsida... :smirk:
Har inte haft möjlighet att rida ut och trava längre sträckor (då hon vid provridningen tenderade till att komma in i korrekt och bra trav efter 100 meter kanske).

Men vad ska jag göra? Vill ju inte ha en häst som måste ha en "startsträcka" i pass för att sedan komma in i traven, så beror detta bara på att hon är otränad eller vad? Borde det gå att träna bort?

Som sagt, hon är väldigt otränad, och är rent muskelmässigt sätt egentligen inte redo att ha en ryttare på ryggen några längre stunder, varpå jag ska variera ridningen med tömkörning nu i början, men nu är min tömkörningsgjord försenad *morr*
Men ja, är detta något att gå vidare med tycker ni?

Ursäkta ett rörigt inlägg, men jag hoppas någon skulel vilja försöka ge ett vettigt svar!

Tack på förhand! :bow:

Sv: Passande häst

nu ska jag va lite elak först för att kunna säga nått snällt sen :)

Hur i fan kan du rida på hästen bara var tredje dag om den inte ens är musklad för en ryttare på ryggen? Travare har inte ryggmuskler för ryttare förns man tränat upp dem, du tror inte hon har svårt att springa med dej på ryggen? jag hoppas för hästens skull att du promenerar med den de dagar du inte rider!!! hästar är gjorda för att röra sig varje dag och mår bäst av det, helst två korta rundor om dan! men men där kanske du har en förklaring till att den inte går rent!

nu har jag svurit av mej lite :) jag va inte så arg som de lät men ibland får man tänka sig för ;) tölten går att träna bort, ingen fara gumman - de har gjort på raser som är betydligt mer "töltiga"...
du har inte funderat på att longera mera..att jobba den utan ryttare är bra för den, speciellt när du säger att den är otränad.

fråga onm du inte fattar vad jag menar :) jag e inte arg!

Jag tycker nog till viss del att det var lite omotiverad ilska, men jag ska förklara mig så gott det går... :smirk:

KopparbergsEmme skrev:
Hur i fan kan du rida på hästen bara var tredje dag om den inte ens är musklad för en ryttare på ryggen?

Just precis därför rider jag bara var tredje dag.
Hon måste få göra NÅGONTING, nu när jag inte kan tömköra, och promenader i all ära, men variation är alltid bra. Nu är det inga extrema pass jag rider kan jag ju upplysa om, ungefär 10-15 minuter brukar jag sitta på henne, ställa höger/vänster, rida rakt fram, göra halt. Det är vad jag menar när jag säger att jag "rider" henne var tredje dag.

Travare har inte ryggmuskler för ryttare förns man tränat upp dem, du tror inte hon har svårt att springa med dej på ryggen? jag hoppas för hästens skull att du promenerar med den de dagar du inte rider!!! hästar är gjorda för att röra sig varje dag och mår bäst av det, helst två korta rundor om dan! men men där kanske du har en förklaring till att den inte går rent!

Som sagt, jag begär inte att hon ska springa. Just nu fokuserar jag på en BÄRANDE HÄST I SKRITTEN, innan vi ger oss i kast med någon trav. Däremot, de två gånger jag ridit henne i trav (pass), har det inte gått så bra, och frågan var; GÅR DET ATT TRÄNA BORT PASSGÅNGEN?

SJÄLVKLART får hästen röra på sig även fast jag inte rider! Att rida hästen var tredje dag är INTE synonymt med att låta henne stå, det hoppas jag att du förstår.

tölten går att träna bort, ingen fara gumman - de har gjort på raser som är betydligt mer "töltiga"...

VEM har pratat om TÖLT? :smirk:
Det var pass hästen gick i, och såvitt jag vet är det skillnad på dessa två gångarter.

du har inte funderat på att longera mera..att jobba den utan ryttare är bra för den, speciellt när du säger att den är otränad.

Longera ser jag ingen anledning till att göra, då hästen är otränad (vilket uppenbarligen inte undgått dig). Jag ser ingen vits med att låta henne gå på ett voltspår, då hon inte orkar bära upp sig själv på böjt spår några längre stunder. Samtidigt har jag inte en CHANS att försöka hjälpa henne med det.

Tömkörning är betydligt bättre i det avseendet, men som sagt, min tömkörningsgjord får jag inte förrän i nästa vecka.
När du tömkör hästen har du BETYDLIGT med inflytande och större möjlighet att påverka hur hästen rör sig, utan att för den skull behöva belasta den på allehanda sätt.

Jag tror helt klart du får ordning på hästen - men det kan ta tid. Vissa travare verkar kunna trava och jobba skapligt på förvånansvärt små ytor innan de borde orka med det, medans andra, som min tar evigheter att överkomma vissa stadier (säkert även mattes fel).

Råkar det då vara så att sadel, annan utrustning eller kroppen inte är perfekt, ja då kan det ta tid...galoppen på banan kändes som om den hade stått still i ett par år tills vi bytte sadel...och kort trav är mycket jobbigare att utföra "korrekt" än att ta till det många kallar slängtrav och jobba på med rygg och bakben (= min häst normaltempo, där hon har enklast att jobba)

Jag red en travare några gånger som gick i pass ( i skogen) så fort man försökte hålla "normal" ridhästfart, ändå tävlade denna häst (i trav, men ridmusklerna saknades så klart). Därför tror jag det är lättare att rida ut och kunna lägga hästen i det tempo där den har lättast att balansera sig innan du kräver lägre tempo.

Jag skulle kolla på amerikanska sidor om travhäst omskolning (STB=standardbred=travare) där de flesta STB 70-80% är passgångare och vissa har tölt...De borde vara vanare vid problemet.

Men räkna med att det tar tid...upp- och ommuskling gör man inte på en kafferast - tre veckor är ju inte mycket i sammanhanget.

Sedan finns ju många idéer om vad som är bäst att göra. Du får väll testa olika metoder och se vad som fungerar bäst för din häst.

Lycka till!

Tack för svaret! :bow:

Sadeln är bomlös så det borde troligen inte ge några problem, men kan ju vara värt att kollas upp i vilket fall som helst.
Hon är kollad ua tidigare, men inte under den tid (3 v) jag haft henne. Ska naturligtvis låta veterinär undersöka hästen inom den närmsta framtiden i vilket fall som helst.

Dock har hon tydligen (enligt ägaren) alltid just haft en "startsträcka" i pass när hon travtränats/tävlats, men jag hoppas verkligen att ridträningen ger effekt, för passen är något jag vill ha bort. Hela ekipaget ser högst oharmoniskt ut när hon går passgång, jämfört när hon väl kommer in i traven, då känns det genast betydligt bättre.

I och med att hon har den här "startsträckan", behövs en ganska lång och förhållandevis rak sträcka, vilket inte ridhuset/paddocken erbjuder. Men som du säger så går det ju fort i traven, och detta beror ju på att hon inte orkar bära sig i ett annat tempo.

Att leta på amerikanska sidor låter som en god idé, även ifall jag har noll koll på amerikanska häst (ridtravar)sidor tyvärr. Men annars trodde jag att problemet faktiskt var förhållandevis vanligt här också, men ack vad jag bedrog mig... men men..

Jag har inga förväntningar att hon skulle gå i en felfri trav efter tre veckor av sporadisk träning, inte alls, det var mer frågan om huruvida det går att träna bort och hur man bäst går tillväga.
Ingen som har en idé om detta?

Känns ju ganska dödfött att fortsätta lägga ner energi och tid på en häst som man vet ändå inte kommer att fungera som ridhäst, varpå jag är mest fundersam över om det, som sagt, överhuvudtaget går att träna bort.

huj

jag förstår inte vad dumenar med att den rör på sig när du inte rider då du snacka om att du inte har möjlighet att gå med den? jag fatta inget där:S

Passen bör gå att träna bort. Däremot kan det ta en jäkla tid för det. Mycket bommar å klättring, alssidig motion å så vidare...

Men böjningar å sådant där går att göra från marken utan tömkörningsgjord det vill jag lova. Allting man gör på hästryggen går att göra från marken, det är ju oftast där man bör börja med allting man ska göra sedan när man sitter på hästen.

Longering måste inte heller inebära att man longerar med longerlina, det finns ju löslongering och löshoppning oxå :)

Känns lite gran som att du fastnat på att antingen så rider man elelr så tömkör man, trots att det finna mycket mer man kan göra med hästen i träningssyfte utöver det.

Jag tycker som Monligtgarden. Prova att löslongera henne. Då ser du ju dessutom om hon alltid väljer pass ifrån skritt. Kan hon skritta eller väljer hon pass då med?

Löslongera henne minst en ggr i veckan så hon utan press får finna sin balans.

Klart du kan träna bort passen. Att låta henne gå för att sedan trava över bommar är bra träning för att få in travtakt. Kom bara i håg att vid löslongering börja med en bom. Jag provade med tre på en gång och min häst hoppade över med studs- :bump:

Sedan när du kan rida är det bra att trava äver bommar uppsuttet med... Lycka till

KopparbergsEmme skrev:
huj

jag förstår inte vad dumenar med att den rör på sig när du inte rider då du snacka om att du inte har möjlighet att gå med den? jag fatta inget där:S

Eeeeeh.... Var exakt har jag skrivit att jag inte har möjlighet att gå med hästen?
Vi är ute på promenader (d v s jag LEDER hästen) i skog och mark de dagar jag inte rider.
Dessutom går hästen i hagen om dagarna, så där får hon även motion och stimulans, även om detta ej kan jämföras med arbete under uppsikt s a s.

Hej! Roligt att det blev en vbl travare, nu är ju jag partisk då jag är HOPPLÖST förälskad i rasen.
Jag har en femåring som har mycket pass i sig. Kortar jag honom för mkt, eller "fattar" trav, blir det gärna passgång. Samma i nedförsbackar.
Jag tog ut en kiropraktor, som hittade en enormt öm muskelknuta. När den behandlats försvann den mesta passgången. Knuten i kombination med en omusklad häst i dålig "ridkondis" har ju liksom inbjudit till orena gångarter....

Så här gör jag: kiropraktor då och då, massör helst en gång i månaden.
Undviker att rida honom kort, rider jag honom bakifrån passar han aldrig. Jag rider honom aldrig JÄTTEtrött, ju tröttare han blir: ju mer kommer passen, och ju mer han passar: ju lättare tror jag han får att passa.... förstår du mitt dravvel? ;)

Mycket rida/gå i skogen för att lyfta på ben och träna balans, kliva över 70 cm stockar, få i jobbig terräng. Just min häst har knappt nån kroppsuppfattning, känns som han blir lika förvånad varje gång han inser att han har fler än 2 ben... :D
Skritta/trava över bommar funkar bra för min. Däremot rider jag knappt aldrig på volter med honom, nu är han enbart riden nåt år, men hela hans kropp skriker "JOBBIGT"!! Och jag vill ju inte slita på honom, liksom. Longerar inte heller.

Kanske nåt av det jag gör funkar för er? Stort lycka till! :)

Hejsan! Jag rider ibland en häst som passar mycket. Han har också en "startsträcka". Med honom är det så enkelt att om man rider oftare (varje/varannan dag) blir det mycket bättre.
När han passar låter jag honom bara trava/passa på ett tag tills han själv byter. Eftersom han själv byter slipper vi tjafset och allt går lättare. Hålls han igång och man börjar "traven" på samma sätt hela tiden slutar han helt med passen ganska snart.
Tyvärr lyssnar inte ägaren på mig utan bråkar hellre med honom och se -då blir det förstört. Bara börja om på nytt.

Så mitt tips är som de andras att bygga upp muskler och förbättra skritten. Sedan inte lägga för mycket tyngd på "traven" utan låta henne ha sin startsträcka som senare när hon fått mer muskler kommer bli allt kortare för att sen försvinna helt.

Har inte koll på exakt vad dina mål är med hästen och ridningen, men rent generellt så låter det som väldigt mycket jobb för att ens åstadkomma det mest grundläggande, i detta fall att hästen travar rent. En del travare har ju mycket anlag för just pass, är det som ägaren säger att den även använder pass en viss startsträcka under löp, så har du svaret där - detta kommer behövas JOBB för att få bort. Är du villig att lägga ner så mycket på att det förhoppningsvis rättar till sig - visst. Om inte - prova en annan häst.

Passen går att träna bort, det tar lite tid bara. Ut och träna i skogen, där kan du berömma när hästen travar. En del hästar (många) väljer lägttare trav än pass om du gör övergången från skritt på lång tygel. Sedan kanske du kan komma underfund med hur du ska få hästen att skita i passen, kanske genom att ställa hästen utåt, växla mellan fältsits och lätt sits, lång/kort tygel? Gäller mkt att hitta rätt knappar för just din häst. Även de mest inbitna passare går att få bra, med lite tålamod, muskler och rätt träning. Cavalettibommar är super för traven, de är svåra att passa över, lägg upp dem en bit, ett däck i varje ände eller så.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka