Passande foder till min hund?

Lycanthrope

Trådstartare
Nu när jag har ett bra jobb vill jag investera i bättre foder till min hund. Har inte köpt billigare av snålhet tidigare men han har varit VÄLDIGT kräsen och detta var det enda han åt av då, av de vi provade.

Han är iaf 3 år, 32kg, schäfer-labrador. Motionerar i skogen dagligen, inga superlånga rundor. Tränar lite lydnad och spårning. Han är ganska slapp av sig, sover gärna länge på mornarna osv. Jag tycker nog att han är lite lite tunn som det är nu.

Han har tidigare blivit dålig i magen av vissa foder, och är inte särskilt matglad i allmänhet (om det inte vankas kött). Som det är nu har han maten framme jämt för att han ska äta ordentligt, då äter han lagom mycket.

Jag skulle iaf vilja ha tips på BRA foder som kan passa min hund, gärna ett foder som är lätt att få tag på och kanske inte det dyraste som finns, men ska självklart vara ett bra helfoder.

Sv: Passande foder till min hund?

Ska kika!

Eukanuba har han ätit med god aptit en gång när vi fick en provpåse.
Men jag vet inte huruvida det är ett bra foder?

Vanliga "trista" torrfoder är väl sådär uppskattat.
Av någon märklig anledning äter han doggy, fast jag vet att det inte är så bra foder, och han äter inte med någon jätteaptit. Ibland lägger han sig ner (ja han ligger ALLTID ner och äter? :crazy:) och knaprar lite halvintresserat.

Jag minns tyvärr inte vilka han blivit dålig i magen av men vi har inte provat några av de dyrare fodersorterna tidigare.

Min kräsna hund gillar Acana Lamm och Äpple. Det ska även vara bra för känsliga magar (om det inte är nån specifik allergi bakom då såklart). Finns att beställa på nätet.

Men alltså, det här med bra foder är ju en djungel. Du kommer få lika många tips som svar i princip. Det finns ju alltid någon som använder ett visst foder och föredrar just det.

Jag hör iaf till dom som tycker att du oftast får vad du betalar för. De foder som ligger i samma prisklass är också ganska snarlika. Däremot kan det vara stor skillnad vad som passar den enskilda hunden. Min gammeltant funkar bäst på RC, medan min afghan blir sämre i magen då och funkar bättre på Acana och Eukanuba.

Han har fått lamm&ris foder någon gång när fd sambon köpte foder, det var något av de billigare märkena på ica dock. Men han blev inte dålig i magen av det.

Det är inte något dåligt foder om man jämför med många andra, men det finns mer prisvärda foder om du förstår vad jag menar.
Dvs innehållet man får i Eukanuba går att förbättra till samma (eller lägre) pris.

Senast ändrad:

Okej!

Kan tillägga också, fast jag vet inte om det är foderrelaterat, att han fäller väldigt ofta.

Flera gånger om året fäller han hela pälsen runt om, så han får stora fläckar över kroppen. Sedan är han slät och fin i pälsen ett litet tag, max ett par månader, och sedan börjar han bli raggig och fälla igen.
Jag har aldrig vart med om detta innan med andra hundar.

Det kan mycket väl vara foderrelaterat.
Min hund fällde som sjutton när jag tog över honom, då åt han Axess ( :mad: ).
Nu är han glansig och fin, och fäller två gånger om året.

Vi har en väldigt liten frys så det blir nog svårt att köpa hem mycket.

Hittar man bara ett torrfoder han gillar så äter han.

Det fanns ju original samt vild hjort, vilket är bäst?

Sedan undrar jag om det är billigast på foderbilen eller kanske någon annanstans? Fördelen med foderbilen är ju att få det hem till dörren, men hade vart bra med en provpåse eller något så man vet om han gillar det ju.

Jag har några väldigt kräsna hundar, som aldrig skulle äta ordentligt om jag exempelvis serverade Doggy i skålen varenda dag. Om dom däremot får hem en provpåse med något nytt och spännande, då kan dom nog äta det mesta.
Efter 5-6 kg, då är jag säker på om hundarna äter det eller ej!
Hittills finns det 2 märken av torrfoder som dom äter bra av och det är Royal Canin samt Standardt. James Wellbeloved åt dom okej av, men inte tillräckligt för min smak. Öviga foder ratas här hemma, om det inte är som en godisbit eller så - då kan tikarna tänka sig att smaka på billigt skit.

Jag kör dock färskfoder istället, för all ahundarna älskar det och äter med god aptit varje dag! Dom till och med piper och svansar runt mig när jag fixar iordning maten nu, och det har aldrig hänt förut. Frysbox finns att köpa, både begagnat och nytt. En ny, stor, box går att köpa för under 5000 kr - och som begagnat kan du få en likvärdig för 500-2000 kr typ. Väl investerade pengar.
Jag ska köpa en mycket större senare, för att kunna ta hem åtminstone 200 kg mat åt gången. Då får jag maten billigare, och slipper handla så ofta. Har ju dock 4 hundar, så det går ju åt ändå...

Min hund äter BARF och jag har en låda i frysen som jag fyller med hennes kött. Det räcker i tre-fyra veckor.

Rekommenderar också Standart.

Jag med, efter tips här på buke har jag börjat gå över från RC till Standardt och min hund är galen i det. Jag kan tom ha Standardt ist för Frolic med mig som godis på träningsrundor.
Hon är inte kräsen i sig, men jag märker stor skillnad på intresset för Standardt jämfört med RC. RC har vi stående i säck här i rummet ibland och hon bryr sig inte. Standardtsäcken får jag gömma högt uppe på en hylla i en garderob, annars piper hon och vill ha :p
I skålen ser jag att hon direkt rensar ut Standardtkulorna och sedan äter upp RC...

Standradt Hjort är för känsliga magar om du är ute efter det. Annars finns det en "Mild" men det är bara ett halvfoder tror jag.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 526
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Rebe92
·
Övr. Hund Hejhej! Jag planerar att skaffa min första egna hund om ungefär ett år då jag är färdigutbildad och har tid, plats och ekonomi för det... 2
Svar
34
· Visningar
3 092
Senast: Lejonelle
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 108
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka