Passande fälgar

boccia

Trådstartare
Tänkte skaffa "nya" vinterdäck med fälgar till min trailer (Brenderup boggie -87). Vad för fälgar passar på en sådan? (tänkte mig svar typ "volvo-fälgar", "saab-fälgar" el. liknande ;))
Fälgarna som sitter på nu (alu) är märkta: Typ 24B, KBA40608, 6Jx13H2 E13 (antar att E13 står för att det är 13"), däcken som sitter på är 175/70.
Reservhjulet (plåtfälg) är märkt: ET27, 4½Jx13H2, och däcken är 155/80.

HJÄLP!! :bow::angel:

Sv: Passande fälgar

Nu vet jag inte hur det är med Brenderup, jag ville bara lägga in ett generellt tips.

När jag köpte min transport (VV) fick jag med mig vinterdäck på Opelfälgar. När vi var på däckfirman för att byta sa gubben där att väldigt många använder opelfälgar på släp, men att dessa sitter fel i 99% av fallen och sliter på "insidan" av däcket vilket kan orsaka däckexplosioner. Så dubbelkolla med däckfirma innan du köper något som inte är originalutrustning till transporten!

Just därför jag frågar, för att många kör med felaktiga däck/fälgar... ;)

Generellt sett finns det två olika bultmönster till släpvagnar. Är det 4-bultat är det 4*100 och de 5-bultade 5*112. 4-bultade är samma delning som Opel och de 5-bultade är samma som Mercedes. Finns ju andra bilmodeller med 4*100 och 5*112 oxå. Sedan måste man ta med i beräkningen att man får rätt off-set (ET) på fälgarna, oftast kring ET 30. Navhålets diameter är oxå att ta hänsyn till. Att tänka på är oxå att fälgen ska klara av den totala vikten som släpet i fråga har. Har man en boggikärra är dett oftast inget problem, men på en tung enkelaxlad vagn spelar det roll. Du måste ju sedan se till att de däck du tänker använda har ett belastningsindex som täcker släpets totalvikt.

Så.... mao så borde Opel-fälgar passa, under förutsättning att navhålet är rätt storlek? Belastningsindexet är jag inte så orolig över, eftersom släpets totalvikt är 1450 (vilket väl de flesta bilar kommer upp i också)
ET... måste det vara exakt samma? (dvs, ET27 i mitt fall, eftersom det står så på reservhjulsfälgen)

ET anger ju hur mycket fälen breddar från navcentrum. Ett högre ET-tal gör att fälgen blir att ligga närmare "insidan" mot chassie. Ett lägre ET så blir fälgen att bredda mera utåt mot utsida hjulhus. Det beror alltså lite på hur mycket plats du har i hjulhusen om ett annat ET passar. Några mm hit eller dit brukar ju inte spela någon roll. Så tajt blir det ju alldrig på en släpvagn.
Du kan titta på följande länk så kanske du fårstår bättre hur jag menar.
http://www.dackgrossisten.se/I5.aspx

*kl*

behöver nu nya fälgar till mitt tranesläp. på regbeviset står det att däcken ska vara 185R14. men jag tror dock inte att det är den storleken på däcken som sitter på nu.

undrar om man kan hitta storleken på fälgarna någonstans på fälgarna?
jag har hittat en annons om mercedes s-klass fälgar med ET25. är det bra? jag tycker verkligen att det är en djungel.

Storleken på däcken som sitter på nu är ju lätt att kolla. Står ju på sidan av däcket. Om det är ET du menar så står det instämplat i fälgen någonstans. Kan dock vara så att det är på insidan av fälgen.
Om det är så att fälgarna du hittat är 14" och fembultade med ET 25, så borde det gå om du nu har fembultat på släpet. Originalfälgarna brukar ha ET på ca. 30, så då skulle dessa fälgar bredda 5mm ut mot hjulhuset. Det brukar dock vara såpass gott om plats på en släpvagn, att det inte är några problem.

Att tänka på är oxå att fälgen ska klara av den totala vikten som släpet i fråga har. Har man en boggikärra är dett oftast inget problem, men på en tung enkelaxlad vagn spelar det roll. Du måste ju sedan se till att de däck du tänker använda har ett belastningsindex som täcker släpets totalvikt.

Är det inte då man bör börja titta på C-däck, eller vad det kallas? Eller kan det gå även med "vanliga"?

Är det inte då man bör börja titta på C-däck, eller vad det kallas? Eller kan det gå även med "vanliga"?

Det är ju det jag skrivit ovan. Att även däcken måste ha rätt belastningsindex! Beror ju helt på vad totalvikten på släpet är.

jo jag vet att man ser storleken på däcket på utsidan. dock vet jag inte storleken i huvudet! =)
fälgarna på nu är fembultade, men hur vet man om det är orginalfälgarna som sitter på släpet nu? jag ska försöka få gubben att ta av hjulen så vi kan se om det står på insidan eller om vi måste kränga av däcken.

ang totalvikten på mitt släp är det 1300 kg och ett enkelaxlat sådant.

jo jag vet att man ser storleken på däcket på utsidan. dock vet jag inte storleken i huvudet! =)
fälgarna på nu är fembultade, men hur vet man om det är orginalfälgarna som sitter på släpet nu? jag ska försöka få gubben att ta av hjulen så vi kan se om det står på insidan eller om vi måste kränga av däcken.

ang totalvikten på mitt släp är det 1300 kg och ett enkelaxlat sådant.

Då har du ju i alla fall 5*112 i bultcirkel, med andra ord Mercedes och liknande.
Vad gäller belastningsindex så ska du ju ha minst Li93(650kg) på däcken. Då börjar det bli så att man får kliva upp på C-däck. Det är sådana som brukar sitta på lätta lastbilar och liknande. 185-14C brukar ha ett Li på 102.

Liknande trådar

Fritid Jag kan inget om däck och fälg. Jag förmodar att jag behöver byta ut vinterdäck (dubbdäck) som sitter på superrostig fälg och där däcken...
Svar
16
· Visningar
1 580
Senast: illusion
·
Utrustning Jag vill ha tag på bättre begagnade dubbdäck till min transport, men vad ska jag söka efter för att hitta det på t.ex. blocket? Alltså...
Svar
9
· Visningar
6 117
Senast: djurvan
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 995
Senast: ameo
·
Utrustning Jag ska köpa en uppsättning nya fälgar till mitt släp. Tänkte köpa begagnat om möjligt, men hur sjutton kan man veta vilka fälgar som...
Svar
12
· Visningar
17 691
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka