Passande bett till häst som blir het med andra hästar?

G

Grimhild

Sitter och tittar lite på olika bett, jag behöver en bra "nödbroms" till min häst ibland när jag rider med visst sällskap. Han kan vara mycket het, och hur tung & bestämd jag än är, så blir det bara en jobbig dragkamp, där han gapar och/eller "tar bettet". Rider jag honom på en snällare hand, med lösa tyglar, ja då sticker han iväg i den fart han själv känner för :crazy:.

Ska påpeka att när jag rider ensam, så funkar han fint på ett vanligt tredelat. Och jag rider inte heller med någon nosgrimma.

Vad betyder det när ett bett har låg tung-frihet? Vilket bett skulle ni rekommendera? Har provat jaktkandar med kindkedja och pelham. Men dom båda hade jag till lån, och fick aldrig tillfälle att testa dom under en ridtur då min häst bestämmer sig för att han bara vill springa.

Ska man föredra att helt bett framför ett delat?

Lite tips och råd, någon?

Sv: Passande bett till häst som blir het med andra hästar?

Ett tips är att ha en nosgrimma på och att trä ett rep genom metall ringarna och under hakan så kan du ta i det i ställat för bettet när, han tramsar Alternativt en repgrimma ovanpå tränset, brukar funka bättre än skarpare grejer i munnen.:devil:

Det där får du nog förklara lite närmare.
Menar du att jag ska sätta rep i något på nosgrimman? :confused:

Om du tar ett tunt rep, typ 1 cm tjockt och trär det genom sido ringarna på nosgrimman helst remont modell. Sedan knyter du ihop repet som ska vara så långt att du kan ha det som tyglar, när du tar på nosgrimman sätter du repet under hakan på hästen, så när du tar i repet så drar du ihop nosgrimman lite och får tag i både huvud och att då kan inte hästen ta bettet på samma sätt. Hade det här på hubertusjakt för att inte tappa kontrollen, fungerade faktiskt bra, kanske lite amatörmässigt men blir ju på ett sätt som ett kombi bett.

Se till att du har ett välanpassat bett och om din häst gapar, varför inte använda en nosgrimma? En vanlig hederlig remontgrimma är hur bra som helst.

Istället för att starta en dragkamp så ge din häst en uppgift. Rid en öppna eller sluta, gör en halvhalt och om den inte lyssna så gör en halt. Rid gångartsväxlingar och tempoväxlingar. Se över ditt ridsällskap, anser de att en bra ridtur = full galopp så är det kanske inte så lämpligt att rida med dem tills du har full koll på din häst.

Visst kan du betsla upp din häst! Med ett skarpt bett så skulle jag tvärstanna om någon tog tag i tygeln men du kringgår bara problemet med att din häst inte lyssnar på dig.

Mitt råd tar mycket längre tid än att bara betsla upp men du har igen det sen för genvägar är senvägar.

öhh...jaha...

Är detta Grimhilds häst?

hade pesoa bett på min ponny,han blev lite väl pigg (kunde sätta full fart) när vi red ut med andra ,ha gick i sm i dressyr så lydnade var de inget fel på...

Nej, det är inte min häst.

Låter ju som något som kanske kan fungera. Hm, är en remont nosgrimma lite "snällare" än den vanliga? Vad jag har lärt mig så kan en nosgrimma vara precis lika illa som skarpare bett på en häst? Men allt blir förstås vad ryttaren gör det till.

Du har förmodligen rätt i att jag och den/dom jag rider med borde ta det lite lugnare, och öka tempot först när jag har full kontroll över min häst i en grupp...:crazy:. Men samtidigt är det ganska trist att rida ensam varje dag.

Remontgrimman ligger under bettet så att det ligger still i munnen där det ska vara , engelsk grimma klämmer över käkar och tänder om man spänner så pass att man hindrar hästen från att gapa. Min häst har blivit lungnare i munnen av remontgrimman.

jag skulle prata med ridgruppen om ni kan rida efter dina priciper ett tag att alla måste vänta in att du har kontroll innan nästa grej samt att du kanske ska rida först?? då har ju hästen ingen att tävlan mot... Ett bra tips som jag har använt mig av är att skriker ngn i gruppen halt, stanna eller dylikt ska alla göra halt omgående för att undvika att ngn mister kontrollen...

och du lycka till med under bara ridturen nu i vårvärmen...

Nu får jag säkert skäll av andra... (hur många bettrådar finns det inte på Buke?) men jag tycker du ska testa ett pessoabett!
Helt OK att rida med om det bara blir vid enstaka tillfällen!
Alternativt att du låter hästen gå i täten när ni rider ut med andra.
Fast det kanske inte hjälper heller?

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 566
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka