G
Grimhild
Sitter och tittar lite på olika bett, jag behöver en bra "nödbroms" till min häst ibland när jag rider med visst sällskap. Han kan vara mycket het, och hur tung & bestämd jag än är, så blir det bara en jobbig dragkamp, där han gapar och/eller "tar bettet". Rider jag honom på en snällare hand, med lösa tyglar, ja då sticker han iväg i den fart han själv känner för .
Ska påpeka att när jag rider ensam, så funkar han fint på ett vanligt tredelat. Och jag rider inte heller med någon nosgrimma.
Vad betyder det när ett bett har låg tung-frihet? Vilket bett skulle ni rekommendera? Har provat jaktkandar med kindkedja och pelham. Men dom båda hade jag till lån, och fick aldrig tillfälle att testa dom under en ridtur då min häst bestämmer sig för att han bara vill springa.
Ska man föredra att helt bett framför ett delat?
Lite tips och råd, någon?
Ska påpeka att när jag rider ensam, så funkar han fint på ett vanligt tredelat. Och jag rider inte heller med någon nosgrimma.
Vad betyder det när ett bett har låg tung-frihet? Vilket bett skulle ni rekommendera? Har provat jaktkandar med kindkedja och pelham. Men dom båda hade jag till lån, och fick aldrig tillfälle att testa dom under en ridtur då min häst bestämmer sig för att han bara vill springa.
Ska man föredra att helt bett framför ett delat?
Lite tips och råd, någon?