Passage?!!?

AVB

Trådstartare
När jag red min häst och hon började kännas sådär härligt geléeig att sitta på så ryggade vi några steg och sen direkt till trav. Och då blev det typ nåt svävmomentsliknande?! Vågar inte skriva passage?

Blev så lycklig att jag typ tappade tyglarna. :o

Har lyckats återupprepa det några gånger sen dess men det har inte blivit lika tydligt som då (kanske för att hästen inte varit lika "igenom").

Vad kan jag göra för att uppmuntra till det mer än berömma? Vilka hjälper? :confused: Vill ju inte få henne att tro hon gör fel! Finns det en passageknapp man kan trycka på?

Ska säga att varken jag eller hästen är utbildade för passage eller piaff alls. Jag har fått sitta på en en gammal tränares häst när den piafferade men that about it.

Sv: Passage?!!?

Hur gjorde du nu?:D Fortsätt på samma sätt, gärna samma plats och prova dej fram. Ös beröm och avsluta när det tenderar att hända grejor , minsta lilla=D Och utöka sen.

Jag började på egen hand sådär på min häst också och det är ju inte alls att rekomendera förmodligen:o man ska ju ha tränarhjälp och såna saker, men nu hade jag inte så mycket att förlora(ska inte tävla på den nivån, hästen en korsning av odressyrigt utsprung som inte borde kunna tävla på nivån han tävlar på idag osv) och det var för skojs skull sådär. Testade i hemlighet när ingen såg, folk hade ju tänkt jag var knäpp i huvudet om jag försökte rida oss till nåt passageliknande:o

Till tränarens stora förtjusning dock,när han insåg att vi tjuvtränat (:p) så har vi fått massor av hjälp av tränaren efter sen. Och han tycte inte alls jag var knäpp som började själv hemma i skogen, tvärtom. Han är noga med att säga till mej att prova mej fram, leka fram sakerna. Med förnuft förstås:)

Samla samla samla, med mkt energi!

Och OJ vad traven har utvecklats sen dess!!

Svävmomentsliknande-jag tänker balanstrav.
Skillnaden, vad jag fattar, är hur hästen arbetar med rygg o bakben?

Eftersom vi kom ur ryggning (för att få lite gratis samling, hennes travövergångar brukar tappa rygg annars) så var bakbenen och ryggen garanterat där de skulle. Lite högre i formen än vad jag brukar rida henne. Vi hade ridit övergångar skritt->samlad galopp i öppna, vilket brukar få loss henne rejält. Så förutsättningarna var ju optimala iallafall?

Undrar fortfarande: vad gör vi nu :D

Jag tänker som så att om din häst tappar rygg i övergångar/trav och då ändå i en lite lägre/rundare form så tror inte jag att rygg och bak helt plötsligt är med på rätt sätt bara för att du ryggar , särskilt som formen blev högre- det brukar vara ett säkert tecken på att ryggen inte är tillräckligt rund för ändamålet, framförallt som i detta fall- hästen är inte van att gå där, och inte så stark att den är igenom i vanliga övergångar.

Så jag tror fortfarande balanstrav.

Och mitt tips är då att låta det vara, och träna, sätta styrkan i de övergångar som är viktigare för grundarbetet.

Skillnaden, vad jag fattar, är hur hästen arbetar med rygg o bakben?

Eftersom vi kom ur ryggning (för att få lite gratis samling, hennes travövergångar brukar tappa rygg annars) så var bakbenen och ryggen garanterat där de skulle. Lite högre i formen än vad jag brukar rida henne. Vi hade ridit övergångar skritt->samlad galopp i öppna, vilket brukar få loss henne rejält. Så förutsättningarna var ju optimala iallafall?

Vad du gör.. är att du ser till att inte hamna i det läget igen helt enkelt! Man ska försöka så långt det är möjligt att undvika lägen där hästen kommer upp i formen och tappar bjudningen. Ur ryggningen ska hästen direkt gå fram i traven utan några oönskade svävsteg då hästen bara hamnat bakom skänkeln.

Har inga råd att ge mer än att berömma som en galning när hästen råkar göra det du vill åt eftersom jag och min lilla häst verkligen inte är där med utbildningen.

Snabba vissa var med att antyda balanstrav och brist på samling bara för att man inte har en tränare där 24-7. Skulle bli skitglad om min häst bjöd till på det viset, visar ju att den är mellan hjälperna och att du kan använda energin på det viset med. samling och form får ju du själv bedöma. Rom byggdes inte på en dag :p

Sen ska du ju förstås bygga upp hästen i lugn och ro, inte bara försöka pressa fram något den inte klarar riktigt än.

Senast ändrad:

Uppenbarligen har vi olika krav helt enkelt... vill man ha en häst som inte går framåt för skänkeln kan man ju berömma detta. Annars ser man till att den verkligen svarar framåt alternativt inte ens ryggar förrän den har tillräckligt med bjudning för det.

Fast jag tänker att målet är att kunna rida hela skalan. Uppfattar det inte som att hästen stod emot skänkeln utan att ts kanske fick mer respons för sin ridning med sitsen än hon förväntat sig. Det är ju kul med en lyhörd häst, bara att rida fram igen om det blir för mycket.

Vet att många är återhållssamma med beröm för att hästen inte ska lära sig fel grejer,, men va fanken, en positiv häst kan lära sig några saker till, bara den får uppmuntran.

Jag tänker som så att om din häst tappar rygg i övergångar/trav och då ändå i en lite lägre/rundare form så tror inte jag att rygg och bak helt plötsligt är med på rätt sätt bara för att du ryggar , särskilt som formen blev högre- det brukar vara ett säkert tecken på att ryggen inte är tillräckligt rund för ändamålet, framförallt som i detta fall- hästen är inte van att gå där, och inte så stark att den är igenom i vanliga övergångar.

Så jag tror fortfarande balanstrav.

Och mitt tips är då att låta det vara, och träna, sätta styrkan i de övergångar som är viktigare för grundarbetet.
Du kan ha rätt.

Men att en häst ibland försöker smita undan arbete genom att springa framåt lite för fort i en övergång har ju inte bara med styrkan att göra, det händer ju regelbundet i GP-program också? Kan ju bero på att nån annan liten grej inte stämmer just då

Det här kan ju varit en ny smit-strategi från hennes sida, men det KÄNDES inte som att hon tappade ryggen eller "suget".

Fast, att rygga är ju tyvärr ingen garanti på att rygg och bakben arbetar korrekt.
Nä men eftersom ryggningen rent fysiologiskt tvingar in bakfötterna längre in under hästen (hur usel form den än går i typ) så är det väl praktiskt att använda som hjälpmedel? :) Galoppfattning ur ryggning t ex för att öva upp styrka

Vad du gör.. är att du ser till att inte hamna i det läget igen helt enkelt! Man ska försöka så långt det är möjligt att undvika lägen där hästen kommer upp i formen och tappar bjudningen. Ur ryggningen ska hästen direkt gå fram i traven utan några oönskade svävsteg då hästen bara hamnat bakom skänkeln.
Haha ok en poäng. Men, det var ju energi i hästen? Jag ser hellre att skänkel betyder "öka energi" än "spring fort framåt"? :p

Vad roligt!!

Brukar också prova mig fram, NÅT slags vettig magkänsla borde man väl ha efter 15 år av aktiv ridning..? Hoppas iallafall :D

Jag tror att Fio menar att när di la till skänkeln skulle hästen gått framåt, nu gick hon uppåt för att inte behöva sätta under sig och trycka på framåt. Då är hästen inte framför skänkeln oavsett hur fort den springer.

Vad roligt!!

Brukar också prova mig fram, NÅT slags vettig magkänsla borde man väl ha efter 15 år av aktiv ridning..? Hoppas iallafall :D

=)
Ja men jag tycker faktiskt det :p
Lite känsla har man ju skapat sej efter ett antal år. Så kör på du, tycker jag.

Hade jag själv gjort väldigt fel hade jag förmodligen fått skäll av tränaren också...:D

Jag upplever att min långa häst blir mer "connectad" genom kroppen när jag har ryggat. Men det är avhängt på kvalitet på ryggningen också :) det går inte bara att rygga å det blir bra.

Det jag får är känslan av att bakbenen är mer under mig när jag rider fram efter. Traven är bättre med mer schwung. Längre steg och lite mer genom kroppen. Små nyanser men ändå!! Skillnaden känns bak på pålle.

Det jag missade att få med är att just när traven förbättras och han får lite mer schwung och "häng" så känns det lite som passagetänk. Nu är det bara "tänk" och ingen passage. Men att traven förbättras de gångerna är helt klart och det är ju det viktigaste :)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Vi köpte en häst som familjehäst då vi alla i familjen rider för ett par månader sen. Hästen var lugn när vi provred och det var inga...
Svar
16
· Visningar
3 237
Senast: Itzyditzy
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 329
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar