Pass & Mätning!

StrawberryRed

Trådstartare
Min ponny är precis 148 cm enligt de förra ägarna (köpte honom för ca 3 år sen) jag tror att han har växt över.. Men vet inte om han är slutmätt? Han är 14 år, men fick inget mätintyg med när jag köpte honom.
Någon som vet hur man kan få reda på om han är slutmätt eller inte, det står ingenting om mankhöjd någonstanns i passet... Inte en rubrik eller någonting, men det finns med i min kompis hästs pass... Vad står det i era pass?

Och om man nu mäter honom och han är över 148 cm, behöver han ha ett nytt pass då, eftersom att det passet han har nu ör ju ett ponnypass?? :confused:

Tack..

Senast ändrad:
Sv: Pass & Mätning!

Om du köpte honom för 3 år sedan borde han alltså har varit 11 då? Vid 11 års ålder har jag ganska svårt att tro att en häst växer mer, men det klart, undantag kanske finns.
Om du inte fick med ett mätintyg när du köpte honom vet du ju inte säkert om han var 148 cm då heller? Eller fick du se ett gällande mätintyg när du köpte honom?

Sen är det ju också så att om en ponny växer över 1-2 cm så kan man ju mäta ner dem så att de klassas som ponny ändå. :D

I min ponnys pass står ingen mankhöjd, utan där i ligger bara gällande mätintyg ;)

Senast ändrad av en moderator:

ja, han var 11. Men ägarna sa bara att han var 148 cm, såg inget intyg eller så..

JA, jag har också hört det, men att man kan mäta upp dem, men enligt en mät-gubbe jag pratat med, så säger han att det inte går... För jag får inte tävla honom mer nu..

Nej, som sagt måste man ju ha giltligt mätintyg med sig för att få tävla, så hur har du gjort innan? ;)
Jag tycker du ska prata med en annan mätman då för jag känner flera som har mätt ner sina ponnyer.

Vet inte om det spelar någon roll, men har bara tävlat dressyr, annars bara pay&ride i hoppning, och har aldrig behövt visa mätintyg :S

Jag är inte intesserad av att "mäta ner" honom, eftersom att då får jag ju inte tävla honom mer...

Satte mig ner och kollade igenom passet för femtioelfte gången, och hittade rutan för mätning :O Den är dock tom, och har inget mätintyg.. Men han är ju 14, han måste ju vara slutmätt :confused:
Har hört någon gång att alla mätintyg sparas på typ Strömsholm? Stämmer det och hur får man tag på dem isf??

:confused: Är du seriös? Finns det klubbar som gör så?:crazy:

Ring till kansliet på ridsportförbundet. Har du tur så är ponnyn slutmätt och det finns en kopia på intyget där.

Och är du säker på att det är lokala tävlingar med licens och allt?

Har inte kommit undan med att inte behöva visa mätintyg en enda gång.

Har den tidigare ägaren tävlat honom i ponnyklasser?
Om dom har gjort det borde han vara slutmätt. Men det är ju inte säkert att de har slutmätt honom heller för det är ju inget måste om man inte vill tävla..

En liten tanke...

Kan du inte skaffa hästlicens åt honom? Då kan du tävla i stor-hästklasser med den. Men jag har även för mig att det innebär att hästen inte får delta i ponnytävlingar (med t.ex. yngre ryttare).

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka