pass i skritten

T

tussan

Finns det några bra övningar för att få en dam som ibland passar i skritten att sluta göra det:crazy:

Sv: pass i skritten

Lösningen på passinslag brukar vara att lösgöra och samla. Jag brukar använda hel eller halv öppna, olika sidförande övningar, fram- och bakdelsvändningar, öka/minska volten etc. Hästen behöver förmodligen träna upp sin bärighet i bakdelen och lösgöras i sitt framparti. (Jag utgår ifrån att du kollat att den inte har ont någonstans och därför går och binder sig??! Kan ju vara orsaken på en "vanlig häst" som normalt inte ska använda passtakt.) På en islänning är detta problem med passig skritt ganska vanlig... Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Lycka till!

Jag skulle nog lägga mkt tänk på hur jag själv följde hästens huvudpendling med handen.

Ofta så låser man hästens pendling med att vara för stilla som hos en del hästar kan få fram en passartad skritt.

Sen skulle jag träna mkt på att få hästen lydig för sätet- drivande, halhalter till halt mm så att man överhuvudtaget låter bli att samla för handen.

Likväl att få hästen att ställa, böja för skänkeln utan så mkt tygelverkan.

Ponnyn ifråga är helt frisk och hon passar absolut inte jämt utan det är någonting som hon gör någon gång då och då. Hon är välmusklad och frisk som sagt men väldigt ambitiös och kan ibland bli lite ivrig och det är då som passen kommer.:smirk:

Det där med för mycket tygelverkan verkar ju vettigt och det kan nog vara en grej som spelar in eftersom hon när hon blir ambitiös också blir väldigt ivrig och då har min dotter ibland svårt att inte ta de där genvägarna som oftast blir senvägar men som har blivit mycket bättre då dottern själv märker att inget blir bättre av att använda för mycket hand. M:angel: Men det är svårt att inte glida tillbaka i gamla vanor:smirk:

Ponnyn ifråga är helt frisk och hon passar absolut inte jämt utan det är någonting som hon gör någon gång då och då. Hon är välmusklad och frisk som sagt men väldigt ambitiös och kan ibland bli lite ivrig och det är då som passen kommer.:smirk:

Har själv isis, och är väl mmer eller mindre van vid problemet...:cool:

Jag tycker det låter som att din ponny men att hon styvar sig lite, och då blir passtaktig när h*n blir ivrig. Prova att flytta honom/henne för skänkeln när h*n blir passtaktig, för att få honom/henne mjukare och smidigare i kroppen så h*n slutar stvva sig...:D

Det där med för mycket tygelverkan verkar ju vettigt och det kan nog vara en grej som spelar in eftersom hon när hon blir ambitiös också blir väldigt ivrig och då har min dotter ibland svårt att inte ta de där genvägarna som oftast blir senvägar men som har blivit mycket bättre då dottern själv märker att inget blir bättre av att använda för mycket hand. M:angel: Men det är svårt att inte glida tillbaka i gamla vanor:smirk:

Men att komma till lydighet i eftergiften från handen och då inte öka tempo, steglängd kräver mkt träning.

Vad säger eran tränare ?

Hm...menar du "pass-aktig" eller att hon taktar? Jag brukar göra skänkelvikning på taktande hästar, men väldigt lugn och taktmässig sk-vikning. Hästen får alltså inte "rinna iväg" sidvärts, utan behöver oftast ramas in för att göra det med riktiga STEG, ett i taget.

Att dottern själv bara ska konsentrera sig på att själv behålla lugnet och vänta ut henne lite och det brukar fungera toppen om dottern lyckas med det men de är lite lika i temperamentet så i bland blir det lite fel men som sagt det är mycket bättre nu. Att hon också ska rida med så lite hand som möjligt och använda sig av resten av kroppen istället.

Hon taktar även ibland men det är den passartade skritten som kommer ibland som jag undrade över.

Taktar gör hon bara de få gånger hon har en frustrerad flicka på ryggen som inte tycker att det går så bra som det borde men de tillfällena blir som väl är färre och färre typ en gång i veckan nu mot varje ridpass för ett år sedan:angel: Som sagt de är sååå lika i temperamentet till deras nackdel ibland men de lyckas allt som oftast vända den energin till nått possitivt nuförtiden:)

Att dottern själv bara ska konsentrera sig på att själv behålla lugnet och vänta ut henne lite och det brukar fungera toppen om dottern lyckas med det men de är lite lika i temperamentet så i bland blir det lite fel men som sagt det är mycket bättre nu. Att hon också ska rida med så lite hand som möjligt och använda sig av resten av kroppen istället.

Nu vet jag lite om er...men ibland kan det hjälpa att ta ett steg i taget.

Dvs- att öva på ett steg - halt och upprepa tills hästen väntar och beröm och försök att ta bort ivern.

När jag gör detta så kniper jag lite med skinkorna o trampar ner, bak i stig.b lite = halt..behövs handen så gör det till en början så hästen kan stanna för endast sätet sen.

Öva..ööööövaaaa :D

Ja de får fortsätta på det dom påbörjat för de är på rätt väg och sedan så måste min flicka lära sig att känna igen när skritten inte är som den ska och försöka lägga in något av det ni tipsat om så tror jag att det löser sig. Tack för tipsen:)

Ja de får fortsätta på det dom påbörjat för de är på rätt väg och sedan så måste min flicka lära sig att känna igen när skritten inte är som den ska och försöka lägga in något av det ni tipsat om så tror jag att det löser sig. Tack för tipsen:)

På en ambitiös häst kan det ibland löna sig att lugnt berömma.

Min egna brukar jag när jag tävlar och han blir upphetsad bara säga aaaaaaa- istället för *bra* som domaren ser.

Han älskar beröm så då brukar han skärpa sig och tror sig vara ännu vackrare- han växer och får en utstrålning som syns :D

jag tycker du ahr fått många bra svar redan.
Kännner igen problemet med en mkt ambitiös ivrig ponny och otålig dotter.

Men på en sån häst måste ryttaren vara extra lugn och avslappnad i kroppen. Tipsa dottern om att andas djupt och lugnt och slappna av i kroppen. HOn kommer att känna att hästen gör det också och då slutar takta och får en lugn skritt.

Det är ju typiskt att det blir värre när dottern är irriterad då varvar hon upp ponnyn.

Om hon slappnar av kommer även händer o armar axlar att slapnna av och hon får en mjuakre kontakt med munnen.

Att bara hålla igen eller försöka "greja till det" med sitsen hjälper sällan på en sån häst. Den måste hitta lugnet o takten i skritten coh det går genom en avslappnad ryttare. Andningen kan man överdriva, andas ut djupt, för att få hästen att slappna av. Man ska inte försöka styra takten i skritt utan låta hästen hitta den genom att bli mer avspänd och lugn.

Som några andra skrivit så har böjningen runt innerskänkeln hjälpt mig massor! Att göra mycket öppna och andra böjande övningar!
Sen ordentlig uppvärmning! Min häst får mycket bättre skritt ifall han får springa lös i ridhuset först innan ridpasset. Så han är lite uppvärmd utan ryttare!

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Dressyr Bästa övningarna för galopp-skritt övergångar? Vi får inte riktigt till dem...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka