Pass efter slakt?

Nallen

Trådstartare
Har en lite konstig fråga. En av våra hästar står uppstallad på en lösdrift rätt långt borta hos en vän (passet finns där). Nu ska hästen slaktas och min (säkert dumma) fråga är att när min häst tagits bort, vad händer med hans pass? Skriver veterinären en kråka i passet och jag får tillbaka det, eller ska det skickas till avelsförbundet?
Någon som vet?

Sv: Pass efter slakt?

Kolla med avelsförbundet som utfärdat passet. En del vill att det skickas in, andra inte.

Den som slaktar makulerar passet och för in i det att hästen är slaktad. Sedan beror det på förbundet om de vill ha in passet eller inte.

KL
Jag tog bort mitt halvblod förra veckan och killen som avlivade henne o tog hand om kroppen såg inte änns i passet utan det har jag kvar. Enl vad som står i passet så ska det skickas in till ASVH när hästen dör.

Det skiljer nog lite på olika slakterier och rasföreningar. När jag slaktade en av mina hästar förra året så lämnades passet på slakteriet, och de makulerade passet och kontaktade rasföreningen - smidigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025