Linisen

Trådstartare
Jag har tänkt till våren prova på pass 150m med min pålle.
Vad ska jag tänka på i träningsväg?
Behöver man några speciella skydd? typ senskydd, lidade ben etc?
/Lina

Sv: Pass 150m

Jag skulle ha senskydd och boots, lika viktigt att skydda hovarna som senorna :) Ta ett par lätta boots och ett par lätta senskydd går det nog bra :)

Lycka till!

Jag kör på vanliga lätta skyddsboots.
Träna på starten, det är viktigt. Se till att komma iväg snabbast möjligast och att läggningarna sitter. Sen får du prova dig fram vad som funkar bäst på din häst.
Du kan ju träna tillsammans med en annan häst, för det blir oftast väldigt annorlunda då än när de är själva... ;)

Jag kör lite tyngre klockor bara. =)

Håller med filippan om att det är bra att träna på starten. Många hästar tar korsgalopp i början när de startar från stillastående och sedan måste du även ta reda på om det är bäst för dig att lägga så snabbt som möjligt eller om du kan gasa på lite först (en del hästar drar dock vidare i galopp då ;) )

Har du möjligheten så är det ju himla bra att träna startboxar också - trist om man inte kommer till start pga en sån.

Tänk även på att RIDA 150 meter ibland. Det är ju dubbelt så långt som ovalbane-långsidan och det märks på hästen. Många som slår upp mot slutet.

Lycka till med träningen - passlöp är kul!

Träna mkt galopp från stillastående skulle nog vara mitt tips... SÅ han får till det under lite lugnare former kanske?

Men grejen är att jag brukar träna jättemkt galopp från halt. Och då går det bra. Men det är nog i den där situationen som han tänder till så himla mkt i och så :crazy:

Hej .. jag rider aldrig pass på nogon häst utan senskydd och boots.. sparkar hästen av senan på benet så är det inte stor chans att hästen kan gå nå mer så de är ju en billig försäkring.. när jag tränar passen så tränar jag inte själva passen.. passen bygger ju på en stark tölt och gallop så de viktigaste är ju stark gallop och tölt sen kan man ju träna läggningarna från galop till pass.. men man sk inte rida för mkt pass på en häst.. då blir den bara stel..
Louise

ni som har senskydd, vad har ni för stl? Min har väldigt smala ben och små fötter.... vilken stl kan passa?

Mät längst benen så kan du ta med måttbandet till affären sen och mäta :idea: Det gjorde jag förut, fast jag bad personalen att mäta eftersom jag inte hade med mig något måttband :p
På bootsen kanske du ska ta st S, inte så större verkan om dom flyger av i passen :angel:

Jag har på senskydden M / Cob och på bootsen S tror jag :crazy: Kommer faktiskt inte ihåg just nu :p

har ponny på transportskydden. så kanske s skulle vara lagom på honom.... har s på bootsen och dom är lite förstora...:angel:

Vad ska man ha på hästen om man inte har några senskydd då? Ska man bara linda?

Jag hade tänkt att starta med Saga men det är en hel del som jag måste träna på. Skyddsboots ska jag halt klart ha på men har inga senskydd.

/Jenny

Har fått stränga order från hovisen idag att jag SKA ha boots när jag lägger pass....:p

Jag har senskydd när jag lägger pass, i storlek small. Borde väl ha boots också, men har inte några bra lätt ..

Köp billiga i gummi:angel: de skyddar bra och är lätta.

Har själv inte alltid skydd på pållan. Försöker att ha när jag VET att jag ska passa, men ibland när vi är ute bjuder hon hur mycke som helst. Hon drar inte eller så, men hon VILL... Ibland kan jag inte säga nej:angel: Det är ju det härligaste som finns!

Hade ute en massör som kände på henne, jättefina mjuka muskler. Hon passar i princip alltid i hagen numera(efter det att jag lagt henne i pass) men ska hon tävla i hagen så galopperar hon och fiser:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar