Påse på magen?

E

Egonson

Varför ser man ofta att kastrerade katter har som en mjuk päls/skinn"påse" baktill på magen lite framför bakbenen?

Såväl hon som hankastrater har jag sett detta på.
Vad beror det på tro?

Sv: Påse på magen?

Det är inte bara kastrerade katter som kan få en "påse" på magen, vissa katter ser helt enkelt ut så.

Hörde dock något om att man kunde massera kattungen på "påsen" för att få den att "fastna"(om man upptäcker det när den är liten) men det vet jag inte om det stämmer alls..kanske någon annan vet mer?

Det är fettreserver, katter är ett ökendjur från början. Även fertila katter har den om de är i gott hull, men många fertila katter blir ju lite tunna.

det kan även vara navelbråck...ganska vanligt på katter och i regel har dom inte ont av det....

Navelbråck blir ingen påse, utan en liten, ofta inte synlig, buktning precis vid naveln. Att det skulle vara vanligt kan jag inte påstå, man avlar inte på katter med navelbråck och det är inget stort bekymmer i aveln. Stora, allvarliga bråck är möjliga, men ovanliga, det blir aldrig så stort som en "påse".

Hoppsan en knäpp på näsan.....talar bara om egna erfarenheter...men men...

Sassy skrev:
Navelbråck blir ingen påse, utan en liten, ofta inte synlig, buktning precis vid naveln. Att det skulle vara vanligt kan jag inte påstå, man avlar inte på katter med navelbråck och det är inget stort bekymmer i aveln. Stora, allvarliga bråck är möjliga, men ovanliga, det blir aldrig så stort som en "påse".

min katt är slimmad på sommaren men till hösten så äter han och sover nästan hela tiden och lägger på sig otroligt mycket hull och får en sån påse baktill, fettreserver :rofl:

den har han nästan hela vintern och sen på sommaren så försvinner den

Aha, då vet jag :bow: Undrade just vad det var för något, har funderat länge men inte kommit på det. Sen har jag inte sett det på fertila katter, men det kanske är så att de blir lite smalare eftersom de är "i gång" mer.

Navelbråck vet jag att det är ju inte alls något liknande, min hund har det och det är inte alls samma grej. En liten "bula" bara.
Det är också ett "fel" i hundens ras, som håller på att jobbas bort.

Senast ändrad av en moderator:

en av mina kastrerade hanar har en sån "påse". mina är innekatter, men kan det va så att de lägger på sig extra fett på vintern ändå?
det kanske inte e så snyggt, men gosigt e det iallafall :)

Honkatten fick en sådan påse ganska snart efter kastrationen.
Hankatten däremot fick ingen, men han är väldigt slank i kroppen.

Min ena honkatt hade påse på magen redan som liten kattunge! :D Efter kastreringen sydde de ihop henne ganska dåligt tycker jag, för nu är det jättestramt vid själva ärret, "påsen" är bakåtflyttad och ihoptryckt och hänger nästan över ärret!! Svårt att förklara, men hade hon inte varit opererad och ihopsydd hade påsen varit längre liksom.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama