Partisan-Ganesco

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 783

Nelle

Trådstartare
Jag rider och tävlar ett sto som ägaren nu vill betäcka i vår men behöver hjälp med lite hingstförslag.

Stoet är ett halvblod e Partisan-Ganesco och jag insåg att jag inte har någon riktig koll på de hingstarna :o Vad har de lämnat? Vilken inriktning är det på dem?

Stoet själv har rätt trevlig gång med bra takt och rätt okej schvung men kunde varit bättre. Hon hoppar okej, är kvick fram men har dålig rygg samt att hon är lite tittig. Något som dock försvinner när hon är i full träning.
Exteriört är hon okej i benen, lite lågställd och framåtsluttande men proportionerlig. Bra halslängd men lite lågt ansatt. Kort sagt den lite äldre typen av halvblod fast lite lättare. Framåtsluttningen gör dock att ridbarheten inte är den bästa.
Det är en väldigt vänlig och pigg liten tjej, runt 162 cm skulle jag tro.

Hingsten bör vara en hingst som har en god naturlig balans och som bär sig väl. Ha ett bra huvud och god ridbarhet. Avkomman ska användas till allrouninriktning men jag ser hellre en hoppstammad/hoppinriktad hingst med bra grundrörelser än tvärt om. Storlek på avkomman behöver inte bli alltför stor, runt 165cm men inte mycket större.

Diskussion angående stoets lämplighet i avel vill jag inte ha. Stoet är inte mitt och ägaren har tagit ett beslut, det jag kan göra är att komma med så bra hingsttips och tips i övrigt som möjligt.

Tyvärr har jag bara en hoppbild på stoet.

Sv: Partisan-Ganesco

Partisan tävlades i lätt dressyr och jag har sett flera avkommor till honom som gått medelsvår dressyr. Jag kommer inte på några svpårklassavkommor för tillfället. Partisan togs ur aveln för några år sen p g a bristande förvärvning.

Ganesco var A-premierad och lämnade svårklasshästar i både dressyr och hoppning. De avkommor jag sett har alla rört sig väldigt väl.

Både Partisan och Ganesco var av gammal lågställd modell. Jag skulle leta efter en någo mer högställd gångartshingst till henne.

Sv: Partisan-Ganesco

Tack för informationen!
Anledningen till att jag skulle vilja ha en hopphingst med goda rörelser är att ägaren själv är hobbyryttare som jag tror skulle ha svårt att rida en häst med för mycket gång. Däremot tycker hon att det är urkul att åka iväg med hästen på hopptävlingar sålänge hon slipper att sitta på ryggen själv.
Däremot är ridbarheten mycket viktig!
Avkomman ska alltså hopptävlas men kunna gå lite dressyrträningar och funka bra som skogsmullehäst.

Har du själv några förslag?

Kommer det bra motiverade förslag på gångartshingstar så är jag inte omöjlig att ändra mig sålänge det som sagt var är välmotiverat :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 751
Senast: Blyger
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 771
Senast: Maja_Kandi
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 662
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka