Partellahakning

U

undrande

vad har ni för erfarenheter av detta? både på yngre samt äldre hästar. Hur har dom funkat i ridningen?

vad kan en sådan operation kosta? och vad gör ma efter operationen, dvs ska hästen vila eller skrittas etc?

Har ingen aning om vad en sådan operation kostar i dag. Det är ett sånt litet ingrepp (bara ett litet snitt) så någon längre konvalecens är det inte. Fråga din veterinär vad han/hon tycker, det är nog det bästa. :)

vi hade en connemara valack 5-6år gammal som hade det å dom som vi sålde han till skulle göra den operationen, jätte lätt sa dom på strömsholm bara det att dom gjorde fel och han blev halt för livet.. dom var tvugna att avliva honom..... :cry:

brukar kosta runt 1500 kr per ben,iaf sa dem det om gårdesn ena shettis hingt (som vi fick lov att kastrera pga upphakningen)kanske kostar mera på stor häst???

Jag har en häst med relativt lindrig patellaupphakning. Hon är inte opererad utan fungerar som vanligt ändå så länge hon får regelbunden motion (helst klättring, snöpulsning, vada i vatten, cavalettiarbete etc.) och inte får för långa tår på bakfötterna.
Hon får även B-vitamin hela "höperioden".
Hon hade detta problem som sjuåring när hon kom hit, är idag 15 år och har absolut inte blivit sämre utan snarare förbättras, kanske tack vare att jag lärt mig lägga upp ridningen så att problemet hålls borta.

Det var ett fem årigt lippizaner sto i stallet som fick det och då fick ägaren ta på hästen benvikter och gå ut och då. Nu har det blivit bra.

tack för att ni svarar, då jag troligen kommer köpa en häst som har detta, men vill ta reda på fakta och så innan.
brukar hästen blir "fullt bra" efter en operation?
Någon som vet?

ja, asså, ja skrev från ett annat nick här ovan :-)
orkade ej logga ur...

min häst hade patella upphakningar när ja fick han.
nu har han inte spår efter det alls nu då musklerna runt patellan är uppbygda och håller det rätt.

Patellaupphakning går ibland att träna bort. Om det ej funkar kan man operera med bra resultat dock viss risk för sekundära pålagringar i leden.

Vad jag har förstått så undviker man nuförtiden att operera patellaupphakning. På unga individer kan det ofta växa bort.
Patellaupphakning beror på att patellan inte riktigt glider som den ska över lårbenets rullkammar i knäleden utan hakar upp sig. Just rullkammarna i knäleden utvecklas väldigt långsamt och därför kan patellaupphakningen växa bort när rullkammarna är fullt utvecklade och patellan passar rätt i leden.
På äldre hästar (där upphakningen ej har växt bort) gäller det att hålla de i bra trim och stärka upp muskelaturen kring knäleden så att muskler och ligament kan hålla patellan på plats.

/Lisa

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka