parselar minishettisar

S

Sammy

Hej,

Jag undrar....
Vilka parselar är mest lämpligt till skogskörning med två minishettisar?
Tänkte på marathonselar, men kanske finns det ockå andra alternativer...
Blir hur som helst en lite knepigt att hitta rätt selar. De är ju bara 80 cm:o
Men det är en bra ideé att kolla bara de som är mest lämpligt.

Vi tänkte att byga vagn själva. Finns det ritningar eller något som det?

Sv: parselar minishettisar

du skriver skogskörning och ni ska bygga en vagn ,skall ni köra timmer
på vagnen?

då är det nog mest lämpligt att använda lokselar som är anpassade för att dra lite tyngre.du får en betydligt större "dragyta" för hästarna vilket är mycket snällare än att dra tungt med en brösta.hästarna kan inte "lägga"sej i selen med brösta när det blir lite tyngre.

lokselar är anpassade för att hästen skall kunna arbeta och dra tungt och bröstselar är anpassade för lite lättare körning med olika vagnar.

/k

nej, vi ska inte köra timmar. Bara köra rund i en lilla vagn själva i skogen. Så det blir inte tungt

då är det inga problem att köra med bröstselar såklart.

selar för par är lite annorlunda än enbetsselar då bröstan ofta sitter ihop med däckeln och bröstan skall ha anordning för stångkoppel mm

kolla att du köper selar som är gjorda för parkörning så att selarna har den funktionen så du kan sätta dem i par .

Drive out har parselar även för shettis och minishettis kolla där
har köpt sele av dem och tycker att de har bra grejor
finns säkert fler som har

/k

Kolla in tyska Ebay - de har jättemycket selar just för mini och ganska ofta för par också....

tack så mycket för info.....
Min stor häst har hälsoproblemar och kan inte ridas.
Tänkte först att kolla foderhästen och söker fodervård till shettisar, men någon berättade att det går bra för shettisar att tar de med på skogsridning, med min man som rider sin nordsvensk.
Så nu tänker jag att köra in de.-De är ju redan mycket hanterad och tomkörd.
Behöver bara själv tar hjälp. Jag körde innan med hästar men har inte tillräkligt erfarenhet att köra in de tillsammans

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Pegasus63
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka