Parning, nybörjare.

Josssefine

Trådstartare
Har varit i kontakt med uppfödaren till han hunden vi ska para vår tik med.

Men nu är det så att hon visade tecken på löpande redan i lör, men blödde inte så man kunde se, hon va bara enbart lite blodig(ej fuktigt så man kude se)likadant i går, dock kanske lite mer "fuktig"om man kan kalla det så.. medans idag när jag kollade henne så var hon mer blödande än inna, är det nu den har kommit igång på allvar? är det från nu man ska börja räkna de 12-15 dagarna?

Vill inte ha en massa ned tryckande svar, visst ja e nybörjare, men då måste ma ju få fråga, eller hur? Ja, ja har läst en hel del, men blev lite oskäer på just detta, och tänke jag skulle se vad ni säger..

Sv: Parning, nybörjare.

Det är ju inte alla tikar som "släpper till" på dag 12-15 utan det är ju högst individuellt. Vissa är i höglöp dag 8 och andra dag 18. Jag skulle, om jag var du, åka till vet. och ta progesterontest på tiken, ibland kombinerat med utstryk också, det visar precis i vilket skede av löpningen tiken är Kanske ta första testet t ex dag 8 och sedan rådfråga med vet hur ni ska gå vidare därifrån.

Har ni långt till hanen? Är det nära kan ni ju åka dit och se hur hanen reagerar t ex dag 8. Jag personligen skulle räkna löpets första dag från den dagen man såg blod.

okej, hm nja långt kan jag inte påstå att det är, men jag pratde med uppfödaren och han sa att på 12 dygnet va det oftast bra, skulle sedan återkomma igen någon dag senare..

Men jag ska se vad jag kan göra.

Okej, så då skulle du räkna i från lördags?

okej, hm nja långt kan jag inte påstå att det är, men jag pratde med uppfödaren och han sa att på 12 dygnet va det oftast bra, skulle sedan återkomma igen någon dag senare..

Om jag skulle komma till hanen dag 12 med någon av mina tikar skulle det vara försent. Den dräktiga tik jag har nu är parad på dygn 9 och så var även hennes mor med den kull hon är född i. Ingen av dem skulle drömma om att släppa till senare än dygn 10.

Det är viktigt att känna sin tik. När har hon höglöpt tidigare? När höglöper hennes mamma, mormor? Det är ofta som tikar i rakt nedstigande led har samma höglöpstider i löpcykeln.

Måste bara fråga en dum fråga..

Släpper tiken in hanen ifall hon inte löper?

För det var så att vi har en tennisplan som vi brukar släppa våran hund på så han får springa och leka hur han vill och en stund senare kom en kille med två tikar och frågade ifall våran hund fick leka med dom, svarde ja men frågade ifall någon av dom löper då våran är könsmogen, nej säger han men typ 10 minuter sitter våran hund i henne och fastnade i typ 10 minuter..

Måste bara fråga en dum fråga..

Släpper tiken in hanen ifall hon inte löper?

För det var så att vi har en tennisplan som vi brukar släppa våran hund på så han får springa och leka hur han vill och en stund senare kom en kille med två tikar och frågade ifall våran hund fick leka med dom, svarde ja men frågade ifall någon av dom löper då våran är könsmogen, nej säger han men typ 10 minuter sitter våran hund i henne och fastnade i typ 10 minuter..

Nej, de släpper inte till om de inte löper.

hm okej, ska ringa och prata med ägaren idag, kanske kan testa redan i helgen då..

Sedan udrar jag hur länge går en tik? 3 månader 90 dygn?

lite tråkkapp....

låter man sig bara para tiken en ggn per löp, eller kan man låta dem ses några dagar i rad o låta dem "leka":angel:

lite tråkkapp....

låter man sig bara para tiken en ggn per löp, eller kan man låta dem ses några dagar i rad o låta dem "leka":angel:

Vanligast är att man parar 2-3 ggr med en dag emellan, men jag brukar nöja mig med ett språng på mina tikar.

hm okej, ska ringa och prata med ägaren idag, kanske kan testa redan i helgen då..

Sedan udrar jag hur länge går en tik? 3 månader 90 dygn?

Nu börjar jag bli lite mörkrädd. Hur mycket har du läst på om avel innan du tar det stora steget att sätta en kull till världen? Är detta ytterligare en "min söta tik vill ha valpar" kull?

Jag har full förståelse för att ingen är fullärd när man börjar, men man bör ha rätt gedigna baskunskaper. Inte minst bör man ha koll på genetiken, och veta skillnaden på geno- respektive fenotyp. När man inte ens har koll på hur länge en tik går dräktig, känns det som om många kapitel i grundutbildningen har hoppats över.

det va bara det jag undrade, för jag har hört att de ska vara 3 månader, medan sedan läst jag att de va ca 60 dygn så därför min förvirring..

Har förövrigt pratat med hanhund ägaren idag, och han e duktig på min ras, och jag berättade för han att ni trodde det skulle vara tidigare3 än 12 dygnet, han sa då att inte inom denna rasen, så jag litar mer på honom..

Ska åka med henne då hon löpt i 11 dygn sedan ska hon stanna där i några dagar, eftersom han ej bor spec nära..

Så nu har jag mycket mer koll på läget..

Ett blodprov och utstryk skulle jag rekommendera. Jag är också nybörjare och lärde läxan den hårda vägen. Åkte för att para 1 vecka för tidigt. En del tikar släpper inte till förrän dag 19 ända fram till dag 21 i värsta fall. Min tik var inte mogen för parning förrän på dag 19 och 20.

okej, men jag pratde som sagt med hanhundesn ägare, och han va duktig på sin ras, och sa att just foxterrier brukakar släppa runt 10.12 dygnet, vi åker med henne på fredag då den 11, och på ons den 9 blir det att åka till frissan:P

Det är dock inte rasbundet när de går in i höglöpet utan väldigt individuellt.

jag säger bara vad han sa..

Vet att det är inviduellt, det är ju självklart att de är det, men han sa så och han har nog ganska bra koll på det..litar på han i alla fall..

Min uppfödare sen 36år sa åt mig att ta blodprov innan jag åker, då han hört att höglöpen tenderar att bli senare. Han har kontakt med Ultuna med en veterinär där som jobbar med reproduktion. 650kr för att veta exakt vilken dag tiken ska paras tycker jag det är värt att lägga ut. Speciellt om man ska åka långt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 265
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 946
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka