Parkörning

cowgirl81

Trådstartare
Hur började ni. Jag är sugen på att börja köra par med shettisar. Får eventuellt hem en 3-års hingst som ska hanteras för han är inte så hanterad. Kan man ha valack och en hingst i par eller är det lättast med på två hingstar. Hade tänkt börja med den som inte är hanterad så mycket. de hade tömkört han lite och det hade gått bra, men kommer fortsätta göra det tills han känns trygg med det. Hur gör man sen för och tömköra dom ihop. Tacksam för svar. (kört in häst förut men aldrig par)

Sv: Parkörning

Hur började ni. Jag är sugen på att börja köra par med shettisar. Får eventuellt hem en 3-års hingst som ska hanteras för han är inte så hanterad. Kan man ha valack och en hingst i par eller är det lättast med på två hingstar. Hade tänkt börja med den som inte är hanterad så mycket. de hade tömkört han lite och det hade gått bra, men kommer fortsätta göra det tills han känns trygg med det. Hur gör man sen för och tömköra dom ihop. Tacksam för svar. (kört in häst förut men aldrig par)

Lättast är nog två valacker.....
Ska man ha hingst och valack i par måste man som kusk har mkt bra pli på sina hästar så att hingsten vet precis vad som gäller. Tex om ni möter ngn med ett sto när ni är ute och kör, då kan hingsten ge sig på sin "rival" (valacken) även om det normalt går bar......

Är man oerfaren skulle jag inte köra hingst i par med annan häst oavsett kön!

JO han får nog bli valack, för han är väldigt hingstig av sig. Men hur funkar det om man har en äldre väl inkörd och en ung valack i par. lär sig den unga va den äldre. Komme rju först och främst köra in han inviduellt sen börja tömköra dom i par.

JO han får nog bli valack, för han är väldigt hingstig av sig. Men hur funkar det om man har en äldre väl inkörd och en ung valack i par. lär sig den unga va den äldre. Komme rju först och främst köra in han inviduellt sen börja tömköra dom i par.

Jo, det är ju helt rätt, börja som vanligt, kör in honom enbet och ha dom ihop så att dom känner varandra, sen får man börja med tömkörning i pas osv som vuid ny inkörning. Ha gärna medhjälpare första gångerna du tömkör i par så att dom itne lär sig dumheter från början så går det säkert bra!

Lycka till!

Tack, Jo jag kommer ha hjälp. Tyvärr har ju inte körkunnigt folk förutom mig själv. Kört in hästar förr. Men är säkert 5-8 år sen. Men har bra bok hemma. :) Kommer dock tömköra tills jag känner mig säker på att hästen fattar vad jag vill. Kommer även miljöträna mycket under tiden. Nån som tömkört inne i ett samhälle och hur har reaktionerna blivit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp