Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi variera lite beroende på vem de går med och vad som ska göras. Men visst brukar de funka bättre på en sida än den andra. Om de blir ensidiga av parkörningen så kan det bero på att de är felspända. Tanken är ju att de båda ska vara i jämt drag i sina respektive linor. Om en av dem blir hängandes på stången så behöver man korrigera det så inte den ena drar och den andra åker snålskjuts ;-)När man kör par, har man alltid samma häst på höger respektive vänster sida? Finns det några fördelar eller nackdelar med att variera höger och vänster sida?
Hur tänker ni om placering, vilken häst som går till höger resp vänster?
Det låter klokt. Det vi vill med unga hästar är att de ska få lära sig att dra på rätt sätt innan man tränar dem i par så de inte lär sig att åka snålskjuts på den gamla erfarna. Vi har även satt ihop en ung häst med en erfaren stabil häst bara för att dem unge ska få känna sig tryggheten några gånger. Men då blir det inget dragarbete utan den unge har bara "gått med" och vi har spärrat svängeln så den erfarne har fått dra hela vagnen. Vi brukar precis som du sätta den trafiksäkra närmast trafiken.Tänker jag fel?
Jag har några hästar som jag kör (också, huvudsakligen ridning för min del).
Jag har planer att på sikt sätta ihop i par, har ett par vettiga konstellationer.
Jag har ett sexårigt sto som är snäll och samarbetsvillig vad man än ber henne om, obekymrad i alla de situationer jag än så länge utsatt henne för.
Häst "två" som jag vill sätta ihop henne med, är idag två år gammal och satt för vagn på ett trevligt sätt. Han är dock ung, och jag tänker mig att det är lämpligt att sätta stoet som "vänsterhäst" och därmed närmst trafiken (liten grusväg, inte farligt trafikerad) fram tills "tvåan" blivit äldre och mer erfaren (och ja, tvåan ska köras mer innan det är aktuellt att sätta ihop i par; har inte lämplig vagn än och med mitt tempo att få saker gjorda tar det väl minst ett år till innan jag har en vagn).
Rimligt?
Båda hästarna ska självklart vara dragvana var och en för sig, innan de sätts ihop. I alla fall självklart i min situation.
"tvåan" ska köras lite mer nu under hösten och sedan vila under vintern, finns ju ingen brådska att träna en tvååring mer än att den ska vänja sig mentalt vid arbete och uppgifter.