parkettgolv - inspirationsbilder

tralala

Trådstartare
jag och sambon tänkte lägga in nytt parkettgolv i vardagsrummet, just nu ligger det en sliten stav-ekparkett från 50- eller 60-talet som vi inte vill behålla.
Vi går i tankarna att lägga in ny ekparkett (dock inte stavparkett för det tycker jag är fult :p), men vi har även funderat på om man skulle testa något annat trädslag, frågan är vad i så fall

vardagsrummet är ca 3,5 m brett och (gissningsvis) typ 6-7 m långt. Det sitter ett ganska brett fönster på ena kortsidan, som är det enda ljusinsläppet.

nu skulle jag vilja ha lite inspiration vad man ska välja för parkett, både med avseende på mönster och träslag. Visa gärna bilder på hur ni har det :laugh:

Sv: parkettgolv - inspirationsbilder

Jag hade mörka fula plastmattor i sovrummet och vardagsrummet tidigare. Gräsligt! :eek: Köpte ca 20 cm2 Lönnparkett på Byggmax, för att få ett ljust och lättskött golv. Billigt var det dessutom vilket inte gjorde så mkt! ;) (hyresrätt men med väldigt fria händer vad gäller ytskikten) Hittade inget vettigare kort så detta får duga:

39197_137780739589104_100000715367400_233963_1959753_n.jpg

Kan ni inte slipa det gamla golvet då ? Lägger du ett sk nyare variant på parkett så blir det ju laminatgolv, villket inte går att slipa. Men visst, utbudet av färger/mönster är många, dom är slitstarka, men ger inte så mjukt intryck.

det hade kanske gått att slipa om golvet, men det är ganska fult på sina ställen med sprickor och liknande, och dessutom tycker jag inte om mönstret, och det blir ju kvar fastän jag slipar :p

mönstret som är nu ser ut såhär:
stavparkett
fast det ligger inte diagonalt i förhållande till väggarna

men åH! ett sånt golv kan bli jättefint om du slipar och lackar.
Bra mycket bättre än laminat!

Kan ni inte slipa det gamla golvet då ? Lägger du ett sk nyare variant på parkett så blir det ju laminatgolv, villket inte går att slipa. Men visst, utbudet av färger/mönster är många, dom är slitstarka, men ger inte så mjukt intryck.

Det finns gott om nya parkettgolv att köpa i alla möjliga olika trädslag, design och kvalitet. Laminatgolv finns, som du skriver i en massa olika utseenden, och det finns sådana som nästan känns som trä att ta på och att gå på. Utvecklingen har gått framåt och handlar i mycket om en kostnadsfråga.;-) Du har dock helt rätt om att ett laminatgolv inte kan slipas om. Det finns dessutom nya parkettgolv som inte kan slipas om.

Liknande trådar

Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 747
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka