Parkeringsfråga

gul_zebra

Trådstartare
Kära buke, jag måste bara dubbelkolla så jag har fattat rätt.
Vi har fått en ny gata med vändplan. Ingen skyltning har funnits förrän nu vid vändplanen, se bild. Ignorera bilen, bilar felparkeras överallt i området så den är ingen ledtråd så att säga. På andra sidan finns en likadan skylt men med slut på område. Ingen skyltning utöver det.
Min uppfattning är iaf att man får parkera på gatan men inte vändplanen. Är det korrekt?
Jag är egentligen rätt tvärsäker och skiter i vilket då jag har carport, men då gästparkeringen är avstängd vill jag kunna hänvisa gäster rätt utan att ha missuppfattat nånting :)
 

Bifogade filer

  • 20191018_152517.jpg
    20191018_152517.jpg
    411,5 KB · Visningar: 164
Jag hade tolkat den som att parkering från och med skylten och ut igen är förbjudet att parkera på. De som vänder på vändplatsen måste kunna komma ut från den också, dvs minst i nivå med skylten ut igen, men därefter är det inte parkeringsförbud. Vet dock inte om min tolkning är rätt ;)
 
Jag hade tolkat den som att parkering från och med skylten och ut igen är förbjudet att parkera på. De som vänder på vändplatsen måste kunna komma ut från den också, dvs minst i nivå med skylten ut igen, men därefter är det inte parkeringsförbud. Vet dock inte om min tolkning är rätt ;)
Precis samma skulle jag säga. Vändplanen är en p-förbudszon.

Och resten av gatan gäller vad för regler som det kan finnas angivet på annan plats. När man svänger in på den eller stans allmänna datumparkeringszon eller så.
 
Efter skylten dvs på vändplanen får man ej parkera om det inte finns uppmärkta parkeringsrutor. De får man parkera i om det finns en sådan skylt.
 
Min uppfattning är iaf att man får parkera på gatan men inte vändplanen. Är det korrekt?
Det brukar va parkeringsförbud i vändplaner just för att fordon ska kunna vända där. Har själv råkat ur för att bilar har parkerat i vändplaner när sådan skylt funnit och jag kommer inte runt, inte kul speciellt inte med lastbil (personbil kan funka om än lite trixigt).
Så nej jag hade inte parkerat där.

Så här säger transportstyrelsen:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Forbudsmarken/Vandplats/
 
Tack!
Ja, parkering på vändplanen blev det så fort den kom på plats, föga förvånande då folk i området som sagt parkerar lite hur som helst. Såg några dagar efter att skylten kom upp att q-park var där, sen har det varit tomt, så folk kanske har fattat vinken nu :p
Bra att kunna hänvisa till gatan då iaf! Ett hus i området blev totalförstört av en brand så hela gästparkeringen spärrades av så de skulle komma åt att riva. Nu finns halva gästparkeringen tillgänglig igen men det är få platser på en välbefolkad gata full av bilister som använder gästparkeringen, och det är ont om gästparkeringar även på gatorna intill.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får...
2
Svar
24
· Visningar
2 870
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 513
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp