Parfym i närheten av barn

Malibu_Stacy

Trådstartare
En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år).
Är detta en rekommendation att även föräldrar inte ska ha parfym eller använda parfymfritt?
Att barn är känsliga och kan bli allergiska om man använder parfymerade produkter på deras hud är jag helt med på, och att man rekommenderar parfymfria produkter och sådant godkänt för barn när det ska på barnets hud.

Det är kanske ingen rekommendation men det låter fullt rimligt. Som parfymöverkänslig brukar jag tycka synd om barn som måste vistas nära inpå föräldrar med massor av parfym hela tiden och inte kan ”freda” sig. Speciellt ett så litet barn är nära sina föräldrar väldigt mycket.

Jag tänker att det säkert kan ge någon sorts överkänslighet. Har dock inga källor på det…

Har jag inte hört talats om så jag följer tråden. Använder sällan parfym själv men det beror på att vi har strikta regler på jobbet eftersom vi har kolleger som är doftallergiker.

Jag läste under graviditeten att man ska undvika det i början med bebis, vet inte hur länge men jag använde inte heller det åtminstone första året. Nu är hon 3, men använder det mer sällan nu än innan hon kom. Inte vanliga jobbdagar tex som jag gjorde förut.

Som jag minns rekommendationen var det dels pga allergier och att bebisar är känsliga, men också att de ska "lära känna" ens egna doft typ = trygghet.

Jag läste under graviditeten att man ska undvika det i början med bebis, vet inte hur länge men jag använde inte heller det åtminstone första året. Nu är hon 3, men använder det mer sällan nu än innan hon kom. Inte vanliga jobbdagar tex som jag gjorde förut.

Som jag minns rekommendationen var det dels pga allergier och att bebisar är känsliga, men också att de ska "lära känna" ens egna doft typ = trygghet.
Ja det finns på 1177.

Rekommendationen när barnen är små är att inte använda parfym eller annat parfymerat, för att barnen ska lära känna föräldrarnas doft. Utöver det kan det skapa allergier osv, vad jag förstått!

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 722
Senast: Seaside
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka