parat kanin!!

E

Elwis_86

Jo, jag har parat ena min kanin nu med min kanin hane.
hon var hos han igår i ca 10 min och idag ca 5 min.
Hur mkt ska dom para varandra för att det ska bli ungar?
Han betäcker henne hela tiden nästan och efter ett tag så börjar hon betäcka han.. :o :D

När vet man om hon är dräktig?

Sv: parat kanin!!

Har det lyckats? Dvs han parat ,trillat av o knorrat, ev att honan oxå sparkat av honom precis innan han knorrade? För då har det lyckats och hon kommer snart inte vilja mer.

idag när jag tittade på som så sträckte hon ut sig ordentligt sen så knorrade nån sen så åkte han av.. efter det så la hon sig ner på rygg..

Ska hon inte paras mer nu?

Varför försöker du få din kanin dräktig? det finns för många kaninungar - man behöver inte producera fler.

Ursäkta??? Det ska du skita fullständigt i! Jag får väl para mina kaniner hur mkt jag vill.Det är inte vilka kaniner som helst

Elwis_86 skrev:
Ursäkta??? Det ska du skita fullständigt i! Jag får väl para mina kaniner hur mkt jag vill.Det är inte vilka kaniner som helst

det lät ju moget :crazy: .

Avel skall endast bedrivas av seriösa uppfödare och baserat på din ursprungliga fråga verkar inte du tillhöra denna grupp.

Kaniner har, som du säkert vet, otroligt låg status, folk köper dem som slit- och slängvara - jag har själv bevittnat flera exempel där kaninägare hellre köper en ny kanin än går till veterinären med den gamla, sjuka (eftersom den nya kaninen kostar mindre än ett veterinärbesök). Och om man, som du, fortsätter att producera kaniner kommer detta mönster aldrig att brytas.

aa, väldigt moget.. hehe
Jo men min uppfödare är intresserad av att köpa en kanin unge utav mig.. Det är kaniner med stamtavla..

Elwis_86 skrev:
Jo men min uppfödare är intresserad av att köpa en kanin unge utav mig.. Det är kaniner med stamtavla..

Du skriver att din uppfödare är intresserad av att köpe en kaninunge av dig. Vad skall du göra med de resterande kaninungarna?

Nu vet ju inte jag exakt var kaninägaren/trådskrivaren bor. Men här uppe i norr så är det ganska lätt att få sålt kaniner med stamtavla. T o m blandraskaniner kan man få sålt. Det är inte lika mycket "inflation" i kaniner som längre söderut i Sverige. Man kan också ta ganska bra betalt för dem (jag har ett litet privat korståg med att alltid ta hyfsat betalt för smådjur jag säljer, för att höja smådjurens värde).
Men givetvis måste man ju alltid vara beredd på att bli sittande med ungarna ett tag innan man får sålt dem. Just nu har jag 2 dvärgvädurshanar f 6 feb, som inte har blivit valda då det kommit kaninköpare. Men nu har jag mest troligt hittat seriösa köpare till dem :) Skulle det inte bli något av med den försäljningen, så får de givetvis stanna kvar här tills den dagen kommer då de säljs. Det brukar alltid gå att sälja, förr eller senare (har fött upp smådjur i 15 år).

Albatross skrev:
Varför försöker du få din kanin dräktig? det finns för många kaninungar - man behöver inte producera fler.

Om det nu finns någon som vill para sina kaniner eller vad det nu är så är väl det ändå upp till dem som är ägaren?! Sen får andra tycka vad dom vill, okey att du inte tycker det är någon vits men det tycker tydligen kaninernas ägare. Och själv tycker personligen inte jag att det finns för många. Jag använder själv kanin uppfödning till mina ormar. Det finns många som gärna skulle vilja det dom med, men enligt min uppfattning finns det för lite kaniner så det räcker åt alla områden som finns, tex, sällskap, utställning, mat för människor så väl till ormar och andra djur.
Det jag vill säga är att man inte ska lägga sig i andras åsikter om deras djur! Inget illa menat.
MVH/ Lea

Nidorina skrev:
Nu vet ju inte jag exakt var kaninägaren/trådskrivaren bor. Men här uppe i norr så är det ganska lätt att få sålt kaniner med stamtavla. T o m blandraskaniner kan man få sålt. Det är inte lika mycket "inflation" i kaniner som längre söderut i Sverige. Man kan också ta ganska bra betalt för dem (jag har ett litet privat korståg med att alltid ta hyfsat betalt för smådjur jag säljer, för att höja smådjurens värde).
Men givetvis måste man ju alltid vara beredd på att bli sittande med ungarna ett tag innan man får sålt dem. Just nu har jag 2 dvärgvädurshanar f 6 feb, som inte har blivit valda då det kommit kaninköpare. Men nu har jag mest troligt hittat seriösa köpare till dem :) Skulle det inte bli något av med den försäljningen, så får de givetvis stanna kvar här tills den dagen kommer då de säljs. Det brukar alltid gå att sälja, förr eller senare (har fött upp smådjur i 15 år).

Det kan ju vara så att "kanininflationen" är större i södra och mellersta Sverige. I mina trakter ser jag kaninannonser, där folk skänker bort sina kaniner gratis, dagligen.

När min kanin fick ungar (vilket var oplanerat, jag köpte henne dräktig), lyckades jag inte sälja en enda (hon fick 8 ungar) eftersom jag inte hittade några seriösa köpare.

Lea_83 skrev:
Om det nu finns någon som vill para sina kaniner eller vad det nu är så är väl det ändå upp till dem som är ägaren?! Sen får andra tycka vad dom vill, okey att du inte tycker det är någon vits men det tycker tydligen kaninernas ägare. Och själv tycker personligen inte jag att det finns för många. Jag använder själv kanin uppfödning till mina ormar. Det finns många som gärna skulle vilja det dom med, men enligt min uppfattning finns det för lite kaniner så det räcker åt alla områden som finns, tex, sällskap, utställning, mat för människor så väl till ormar och andra djur.
Det jag vill säga är att man inte ska lägga sig i andras åsikter om deras djur! Inget illa menat.
MVH/ Lea

Först och främst hoppas jag att du inte matar ormarna med levande kaniner.

Jag har erfarenhet av kanin sen många år tillbaka. Det som jag har lagt märke till är att människor ofta köper sig en kanin (många gånger som en leksak till barnen) och sedan inte har råd, tid eller kunskap att ta hand om den på rätt sätt. Och orsaken är den att det är för lätt och billigt att köpa en kanin idag - hade kaninerna varit lite dyrare, hade folk kanske tänkt efter lite före inköpet. Idag är det för vanligt med påståenden som "Jag tänker inte bekosta ett veterinärbesök, det är billigare att köpa en ny kanin". Därför reagerar jag när jag hör eller läser om folk som vill producera fler kaniner istället för att ta hand om dem som redan finns.

Nja, ibland ger jag mina ormar levande byte. Men det är när ungarna är mycket små så deras tänder inte kan skada ormen i fråga. Annars så tar jag kol på dem först.

Jo, du har en poäng där men samtidigt så tycker jag att man inte ska dra alla kanin ägare över samma kant.
Och om man ser det på ditt sätt, så måste du tycka så om mig med, eftersom att jag ger mina ormar kaniner som har blivit för gamla eller sådana som jag har lessnat på.
Men enligt mig så går det till ett gott ändamål.
Om man nu kan se det så. =)
Men att kaniner är så billiga, tycker jag är väldigt bra, eftersom att om nu barn vill ha ett djur.
Så är kaniner väldigt bra "Barndjur."
Och om dom får ta hand om ett djur själva med hjälp från föräldrarna, så kommer dom från tidig ålder att lära sig att ta mer ansvar, än dom barn som inte har haft ett djur.
Men då menar jag ett barn 5+ i åldern.
Dom har större förutsättningarna att ta större ansvar i sig själva, när dom sedan blir äldre.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama