paralellförskjuten

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare alis97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 403
Sv: paralellförskjuten

Parallellförskjutning betyder att hästens skenben sett framifrån inte följer en rak linje jämfört med ovanför knäet. Det ser ut som om skenbenen sitter lite snedplacerade under knäet.
Om man på ett kort tar en linjal eller liknande och lägger mitt genom knäet framifrån så kommer skenbenet att inte vara mitt i.

Sry, fattar inte riktigt, e d typ som en utåt-tåning, ellre så att Hästens underben sitter en bit utanför överbenet?

Om du tittar på hästens ben framifrån, så ska du kunna dra ett rakt streck genom benet.

Men en paralellförskjuten häst går de inte på, typ..

Hästens skenben sitter förskjutet åt sidan jämfört med underarmen (dvs delen ovanför knäet)

Hade tyvärr ingen bättre bild, men här är en häst som är parallellförskjuten. Om du tittar på framförallt höger framben ser du nog att skenan ser ut att sitta utanför övre delen av benet, och att knäet lutar en smula.

3055232.jpg

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min nya häst blir uppäten i hagen, först var det täckena och det löste jag med anti-bit spray vilket funkade utmärkt men nu när han går...
Svar
2
· Visningar
265
Senast: ture..8
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 175
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 083
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka