paralellförskjuten

Sv: paralellförskjuten

Parallellförskjutning betyder att hästens skenben sett framifrån inte följer en rak linje jämfört med ovanför knäet. Det ser ut som om skenbenen sitter lite snedplacerade under knäet.
Om man på ett kort tar en linjal eller liknande och lägger mitt genom knäet framifrån så kommer skenbenet att inte vara mitt i.
 
Sv: paralellförskjuten

Sry, fattar inte riktigt, e d typ som en utåt-tåning, ellre så att Hästens underben sitter en bit utanför överbenet?
 
Sv: paralellförskjuten

Om du tittar på hästens ben framifrån, så ska du kunna dra ett rakt streck genom benet.

Men en paralellförskjuten häst går de inte på, typ..
 
Sv: paralellförskjuten

Hästens skenben sitter förskjutet åt sidan jämfört med underarmen (dvs delen ovanför knäet)
 
Sv: paralellförskjuten

Hade tyvärr ingen bättre bild, men här är en häst som är parallellförskjuten. Om du tittar på framförallt höger framben ser du nog att skenan ser ut att sitta utanför övre delen av benet, och att knäet lutar en smula.

3055232.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp