Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?
ja? stämmer inte de? hur många inlägg har man läst på olika kattforum att de släpper ut sin katt för att de vill ha ungar, de bryr sig föga om vem pappan är. Det är väldigt få huskattsägare som plannerar sin kull.
Frågan man kan ställa sig är varför finns det så många vildkatter? Är de fd sommarkatter eller utkastade katter som folk blivit less på? Eller är de katter som blivit dräktiga och folk släpper ut dom ändå som resulterar i att kullen föds ute...
Ja visst har både du och Sol rätt i att det finns oerhört många ansvarslösa Huskattsägare som släpper ut sin katt vind för våg. Att katterna på detta sätt blir dräktiga, kommer bort, förvildas, dödas osv.
VEM pappan till dessa katter är eller om kullarna är planerade är ganska oväsentligt.
Grejen är ändå att det finns för många katter!
Att rättfärdiga sig med att man bedriver "kontrollerad" avel och på så sätt spä på kattbeståndet är för mig ett mycket konstigt sätt att se problemet på.
Det BEHÖVS helt enkelt inte alla dessa raser som finns nu!
Raskattsuppfödare hävdar väldigt ofta att de är så noga med VEM de säljer sina ungar till.
Hur går det ihop med alla Blandraser som föds årligen?
Att som Sol tycker, bara prata "seriös" uppfödning är ju också ett sätt att blunda för problemet.
Hur många "oseriösa" kattuppfödare tror ni inte det finns som föder upp och säljer "Raskatter" oreggade för att tjäna lite pengar.
Som sagt, förbjud ALL uppfödning av katter så länge det inte går att lösa problemet för alla de 100000 tals stackars katter som inte har nåt hem.
Bengeten Det finns inga Vildkatter i Sverige. Men massor av förvildade.