Z
Zanta
Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?
Tyvärr gör inte alla det. Bla inte KKS.
Tyvärr gör inte alla det. Bla inte KKS.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det såg jag ju nu.
Jag har ju skaffat katter därifrån (KKS) och de har varit kastrerade och avmaskade och allt. Jag tog för givet att alla katter via dem var det men där ser man.
Nu har jag för säkerhets skull läst om alla dina inlägg en gång till och det enda jag hittar är detta:
Skulle det mot all fömodan uppstå en brist på katter i framtiden, skulle det nog gå att få avelstillstånd igen.
Men jag förstår inte hur det ska gå till, för alla vuxna katter kommer ju vara kastrerade och då kan det inte komma kattungar.
Eller du menade i ett annat inägg att vi i så fall ska börja importera katter? Med alla sjukdomar som de kan ha med sig?
TNR-metoden kan jag ju tycka är bra, väldigt bra MEN kan man inte i så fall koncentrera sig på det så att det i alla fall inte blir en massa mer förvildade tamkatter? Då borde ju de hemlösa katterna minska tämligen snabbt?
Det har en naturlig förklaring.
En nyss infångad katt kan ha en infektion och kan då inte kastreras.
Denna katt kanske kommer direkt till ett stödhem, och är då okastrerad.
Jag har haft flera sådana från KKS.
TNR har ju både för och nackdelar. Bla måste någon ta på sig ägaransvar med allt vad det innebär under katternas hela liv. Det inkluderar bla daglig utfodring, vet.vård, skydd.
Dessutom måste det finnas en uppstallningsplats då vissa katter kanske är sjuka och inte kan kastreras direkt. Det kan bli komplikationer. Så det är inte helt lätt.
Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.
Naturligtvis ska inte ALLA katter kastreras om det börjar "bli brist" på dem. Det måste ju finnas kvar avelsmaterial för att bevara raserna, likväl som att bevara huskatterna så vi har kvar ursprungstypen som den är nu.
Men hörrö, hur ska du ha det?
Ska alla katter kastreras och arten dö ut i sverige eller vad är det du vill egentligen?!?!
Du motsäger ju dig själv!!
"ursprungstypen " av huskatt heter numer Europe! Så var det avklarat.
Nej du, jag har skrivit i ett tidigare inlägg att om katterna börjar bli få, ges det säkert tillstånd att avla igen.
Ingen vill att katterna ska dö ut. Men som läget ser ut nu behövs ett avelsstopp.
Ursprungstypen av huskatt heter HUSKATT, här såväl som i övriga Europeiska länder och USA.
Europe är en RASKATT! Med stamtavla!
Alltså en manipulerad Bondkatt.
Men...Du förespråkade ju just TNR som en bra metod och påpekade hur bra det fungerade i USA?
Och nu när jag säger att det är väl en bra metod så är det plötsligt inte bra längre?
Och alla katter ska kastreras och all avel förbjudas har du ju skrivit ganska adamant i flera inlägg. Men nu så:
Ursprungligen postat av Zanta
Vad spelar det för roll att det blir tillåtet att avla igen om det inte finns något att avla på? Alla katter är kastrerade.
Hur menar du att europén är manipulerad? Hela rasen är uppbyggd på just bondkatter. Inga andra raser har parats in för att "förädla" rasen. Man har helt enkelt tagit tillvara på de klassiska, korthåriga tamkatterna som har funnits i Norden sedan "urminnes tider". Visst är europén en ras och rasen skapades för att bevara den gamla hederliga bondkatten. Det går fortfarande att få bondkatter novisgodkända för européavel.
Europen avlas på färg, temperament, storlek osv.
Alltså manipuleras de.
Ahh
Så INGEN huskattsuppfödare avlar på temperamet, storlek osv osv??
Bara läsa i början av denna tråden