Sv: para min ragdoll/skogis hona med en raskatt. Hur gör jag?
Men trots allt har TS fördelen med att föräldrarna till hennes katt är renrasiga därav har de troligen daterad sjukdomshistorik bakom sig!
Personligen anser jag att om hon kollar upp sjukdomarna hos de respektive raser som finns i katta och undersöker hur frisk hennes egen katt är samt hennes släkt och ser att de är friska så ser jag inget fel i att para henne med en frisk hanne. Om hon nu kan garantera att ungarna faktiskt får ett bra hem.
Precis, det krävs att föräldrarna är friska och inte bär på samma sjukdomsgener och det har ju huskattuppfödare sällan en aning om. Vi som föder upp renrasiga katter kan såklart inte veta säkert heller men vi har iaf lite andra förutsättningar att kolla upp sjukdomshistorian i leden.
Men i allmänhet tror ju folk att det mer eller mindre är en garanti att man får en frisk katt bara för att den är huskatt och det är ju bara sorgligt.
Men trots allt har TS fördelen med att föräldrarna till hennes katt är renrasiga därav har de troligen daterad sjukdomshistorik bakom sig!
Personligen anser jag att om hon kollar upp sjukdomarna hos de respektive raser som finns i katta och undersöker hur frisk hennes egen katt är samt hennes släkt och ser att de är friska så ser jag inget fel i att para henne med en frisk hanne. Om hon nu kan garantera att ungarna faktiskt får ett bra hem.