para kaninhona nu ?

Smurfoff

Trådstartare
min kaninhona (hermelin/löwen) är nu 7 månader. hon och hennes "kastrat-kompis" bor i en innebur och en hage med kompostgaller i garaget. dom har bott ute innan dess och har tjock päls. det är inte särskilt kallt i garaget men inte heller varmt, det är inget drag in där heller.

så det jag undrar är om man kan para henne nu ? är det svårt att sälja kaninungar vid denna tiden på året? dock blir dom ju inte färdiga förens i mars, då en kanin är väll dräktig i en månad?

hon kommer då få ungarna i inneburen medans kastraten får bo i kompostgallerna. sen kan man ju göra så honan och ungarna bor med honom när dom blivit äldre.

hanen kommer bli en grå löwen som grannen har.

så vad tycker ni ? är det bra att para nu eller finns det risker? (dom har mycket halm i burarna)

Sv: para kaninhona nu ?

Jag tycker att innan du ens fortsätter att fundera på att para din kanin ska du läsa lite mer... En basgrej är väl att kunna hur länge en kanin är dräktig om man har tänkt att avla på dom?

På ett forum ställer man frågor för att få svar. Till exempel du NB, du addade ju mig när du skulle ha din första kull, du hade inte heller någon kunskap om kaninungar och att ha kull. Alla måste vi få fråga, och lära oss. Vi är alla nybörjare någon gång.

Först och främst; Vad är det din hona har som gör att du vill para henne? Förutom att hon är söt och gullig, för de är de flesta kaninerna.

Dessutom, vad gör du med de eventuella ungar som blir kvar? Det är svårt att sälja kaninungar. Du måste vara beredd på att kanske ha kvar flera ungar i flera månader. Så extrabur/ar är nästan ett måste.

Ungar i exempelsvis viltgrå, svart och vit rödögd kan vara svårt att sälja. Så att kolla upp färggenetik kan vara bra. Så att du vet vad du kan få.

Jag tycker du bör vänta till våren med att para. Det är absolut ingen brådska. Om du parar henne i februari/mars så är ungarna leveransklara i maj/juni. Vilket är ganska lagom. Kaninhonan är dräktig i 28-34 dagar. Normalt 30-31 dagar. Sen måste ungarna va hos honan i 8 veckor.

Dessutom hinner du läsa på mer om kaninavel fram tills dess. Jag har planerat att para min ena hona sen i maj detta året, hon blir 2 år nästa sommar. Jag skyndar mig inte, vill hitta den perfekta hanen som kompletterar alla hennes "småfel". Så att ungarna blir perfekta :love:

Risker som finns med att para på vintern är självklart att ungarna fryser ihjäl. Men det är mindre bakterier på vintern än vad det är på sommaren så det är ju en klar fördel. Hör av dig om du vill ha mer tips och råd. Finns alltid här för nybörjare, så att man lär sig. Jag skulle uppskattat mer råd när jag oväntat blev uppfödare (första kullen var en tjuvparning då vi var bortresta). Vilket jag inte fick.

jag är ingen nybörjare när det gäller kaninavel då jag har fött upp innan . ja vet att dom är dräktiga en månad men ville bara höra era synpunkter.

ja vill para honan för hon är blåögd och wienerteckad, vill få fram fler sånna kaniner. pappan är en renrasig löwen (black otter)

så de blir spännande att se va de kan bli för färger då ja inte vet vad någon av dom bär.

sen har bägge väldigt bra temperament. min hona har aldrig tjurat eller försökt bita och sprattlar inte heller när man bär henne. dock är hon lite skygg av sig fast de går framåt ju mer jag är med henne.

frågan var alltså om man kan ta en kull nu ? dom bor i ett garage och det är inte kallt där, jag blir varm om jag har jacka på mig därinne. dock är det ventiler som det kommer luft utefrån i men dom kan man bara täcka för men jag känner inte av något drag när jag är därinne. sen kommer ungarna födas i ett trähus som jag ska bygga samt mycket halm .

Jag tycker du ska vänta tills hon har blivit 8 elr 9 månader innan du parar henne, kylan spelar inte så stor roll, men risken är större att de fryser ihjäl, speciellt eftersom det är en oerfaren hona. Se till att hon har rejält med både halm och hö att bygga med, så får man hoppas att det går bra.
Har vid flertal tillfällen parat honor på vintern, nybörjare och såna som fått kullar innan och det har aldrig varit några problem :)

Lånar systers anv namn.

Jag tycker inte du ska para nu iom att det är en utekanin. Det skulle bli för kallt och ungarna skulle frysa ihjäl. Kom ihåg att de föds nakna, blinda och döva, helt försvarslösa alltså. Du kan vänta max tre månader till, sedan blir honan för gammal för sin första kull (är de äldre än 1 år bildas ett fettlager så att det blir svårt att få ut ungarna och du kan förlora allihop). Om du då lägger upp jättemycket halm så kan det nog gå. Hanen ska vara mindre än honan och helst minst 7 månader. Om hanen är större än honan kan honan inte få ut ungarna och då dör alla. En bra sida för att läsa om kaninparning är http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

Det är inte alls säkert att dom skulle frysa ihjäl. Vet många som har fått ungar på vintern som inte har dött.
Fick själv en (oplanerad) kull för något år sen i slutet av december, alla ungar klarade sig.

Om hanen är större än honan kan honan inte få ut ungarna och då dör alla.

Fast det där måste det finnas undantag på. I alla fall i vårt stall där en kaninhona har blivit parad ett antal ggr av samma hane, som är större än henne. Hon har aldrig haft problem med en kull. Hon har även blivit parad av en vildkanin som varit lite större :angel:

Fast hon är kanske en outsider? :crazy:

Jag är inte helt säker, men utifrån allt jag har läst och hört så tror jag att ungarna blir så stora som "får bli", dom blir altlså inte större bara för att det är en stor hane (inte i magen iaf). Att dom anpassar sig liksom.
Men jag vet inte, för jag har också för mig att jag har hört att vissa ungar blir så stora att dom inte kommer ut, men det kanske inte bara beror på att det är en stor hane? Hmm :D.

Jag är inte helt säker, men utifrån allt jag har läst och hört så tror jag att ungarna blir så stora som "får bli", dom blir altlså inte större bara för att det är en stor hane (inte i magen iaf). Att dom anpassar sig liksom.
Men jag vet inte, för jag har också för mig att jag har hört att vissa ungar blir så stora att dom inte kommer ut, men det kanske inte bara beror på att det är en stor hane? Hmm :D.

Det beror kanske på hur stor hanen är generellt sätt mot honan? Den honan jag nämnde i förra inlägget var ganska liten. Och hanen hon parade sig med var av samma ras, större, men inte mycket. Vildkaninen var större än den tama hanen, men kaninungarna kom ju ut ändå. Hade det varit en gigantisk hane hade det kanske blivit stopp? Det är du som är kaninproffset (det verkar så iaf), jag delar bara åsikt och erfarenhet.

Hepp, du är mer kaninproffs än mig i alla fall, så jag litar på dig :D

Jag tror dock fortfarande på undantag :p

Vi har kaninungar nu på vår ena utomhus kanin. Med ordentligt med halm och en bolåda så går det utmärkt.
Efter LU 2008 ska vi para våra franska vädurar.

Ja tror att det kanske kan vara svårt att sälja kaninerna i slutet av ars, hade kanske väntat en månad eller så.. men i med kylanm tror jag nog allt det går bra, det fixar de med hjälp av mycket halm och mucket ludd:P:P

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·
T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 695
Senast: Kilauea
·
Däggdjur Jag har två kaniner, de första i mitt liv :laugh: Honan har sista veckan börjat bete sig lite udda... Hon gräver igen sitt hus totalt...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: aidilutt
·
T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
3 126
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar