Para Kanin?

T

Tuffa_tosen

Para Kanin? Jag funderar på att para min löwen kanin Osten i sommar, Vad ska man tänka på när man parar en kanin och när kaninen fått ungar?
Har aldrig parat en kanin förut.

Tacksam för svar

Sv: Para Kanin?

Är Osten en hona? :D Undrade bara...

Att tänka på innan parningen:
* Har du köpare till de planerade kaninungarna? Det kan vara svårt att få sålt kaninungar då det finns kaniner i överflöd. Är du beredd på att kanske få avliva eller behålla kaninungar som du inte får sålt?

* För det andra; hur gammal är din hona? En hona bör vara ca 10-14 månader vid första kullen. Helst inte äldre än 18 månader om det inte är en hoppkanin som tränas mycket aktivt. Då kan det gå även högre upp i åldern.

* Har din kanin några sjukdomar? Har hanen till kullen några sjukdomar?

Para din kanin:
* Vid parningen ska man sätta in honan till hanen. Man bör ha dem under uppsikt. När hanen har genomfört en lyckad parning ramlar han ofta av och honan och/eller hanen kan grymta.

Man kan testa att para några gånger till efter det men det är inte alltid så att honan vill igen. Kolla efter honans signaler så att det inte blir bråk.

Kaninungar:
Efter 29-34 dagar så kommer kaninungarna. I början bör man låta ungarna vara ifred ifall honan fått ungar för första gången eller ifall hon är väldigt nervös av sig. Man kan kika lite grann för att se ifall det finns döda ungar och att alla mår bra.

Därefter går utvecklingen ganska snabbt och tidigast vid 7 veckors ålder är ungarna redo att lämna sin mamma.

Vill du veta något mer är det bara att fråga!

Bra skrivet, men jag rekomenderar att man har kvar ungarna tills de är minst 8 veckor, så har alltid jag gjort..

Men framförallt att ha köpare är ju viktigt..Finns så många kaniner som ingen vill ha..

Det var därför jag skrev minst 7 veckor. Ifall jag har kaninköpare som bor längre bort och kanske inte kan ta sig ner vid 8 veckor så får de gärna hämta vid 7 veckor för mig ^^

Det viktigaste är att de får ett bra hem. Det är inte lika noga för mig att de stannar till precis 8 veckors dagen!

Osten är en kanin hona;P Hehe lite kul namn men men.

Min kanin hona blir 2år i sommar varför måste dom bara var 18 månader, har aldrig hört att det gått fel fast dom vart gammlare och det var första kullen.

Ostens mamma var 3 när hon fick osten och då var de första kullen.

Men jag vill jätte gärna ha ungar:(
Har aldrig hört att det gått fel fast dom vart äldre så jag tänker prova.

är kaninen i bra kondition ska det gå bra ändå...
men man ska ju inte para en allt för gammal hona för det, men din är ju ändå bara 2 år, eller vad skrev du?

Hejsan, Ja hon blir 2 i sommar.

Va har ni för kaniner?

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.