para kanin

G

gosebus

hej jag undrar vad ni här anser om att ta ungar på kaniner som inte har stamtavla? tycker ni att man ska göra som med katter och kastrera och sterilisera? eller är det helt okej?

en liten tanke bara :)

Sv: para kanin

Det finns massa kaniner utan stamtavla i diverse djuraffärer, så jag tycker det är en dålig idé.
Visst är kaninungar söta, men man ska ju hitta bra, livslånga hem till dem också.
Kaninhanar brukar vara bra att kastrera, de har en tendens att markera revir med urin annars.
Kaninhonor tycker jag inte man behöver göra nåt med (förutom att hålla dem borta från okastrerade hanar....)

Jag anser att man ska ha en anledning att ta en kull, oavsett om kaninen har stamtavla eller ej. Har kaninen inte stamtavla kan den säljas som hoppkanin, men då måste man också fundera på vad just denna kullen tillför hoppsläktet. Tillför den ingenting så är jag starkt emot att man tar kullen. Man föder inte upp djur endast för kel/sällskap.

precis, det är min åsikt också. men jag ville bara veta vad folk här tycker och tänker. jag blir så less på folk som tar ungar på kaninerna och sen inte vet vad de ska göra med dem och så säljer/ger de dem bara till zoo-affärer. Och jag har sett här i göteborg att vissa inte ens e 6 veckor när de kommer till zoo:na. jag menar 8 veckor är väl ändå minimum. Jag tycker så synd om dem, inte för att jag vet om det medför några mentala störningar om de blir tagna från mamman för tidig, men det kan ju verka troligt i vissa fall...

Har varit med om kaniner så unga som fyra veckor i djuraffärer...

Men dedär med att sterilisera tycker jag är onödigt. Katter steriliserar man ju för att de är jobbiga och/eller för att de är utekatter. Kaniner är ju inte alls likadana på den punkten.

jo det är i och för sig sant, men det skulle nog vara bra om man hade kaninerna så som min kompis pappa hade när han var liten. det slutade med att han tillslut hade 96 kaniner. han sålde en kanin till en unge å så ville inte föräldrarna ha kanin så de kom tillbaka med den och sen sålda han den igen. så det kan ju gå över styr, om man inte är försiktig :d

men jag har kastrerat min hane nu :banana:
så att nu kan han leka hela dagarna med sin bästa kompis utan att det blir fler kaniner

Är visserligen inte så inne på hur det står till med kaniner, men att det är överflöd är ju rätt allmänt känt så därför tycker jag att man överlåter avel till uppfödarna.

Vad som är mkt viktigt tycker jag är att man tar rejält betalt för alla djur man säljer. Jag har min egen lilla privata mission att höja smådjurens status. Och det är svårt när det hela tiden finns folk som skänker bort djur eller säljer dem "mot annonskostnad".

skulle det vara en kanin med bra hoppmeriter och paras med en annan bra hoppkanin just för att få fram hoppkaniner så kanske själv skulle jag aldrig para på ett djur som jag inte vet något om deras bakgrund.

Jag har inget emot det... en gång har det blivit tjuvparning på min hona då vi reste bort och lät grannarna ta hand om henne...

En av ungarna fick dessvärre avlivas pga att inget hem fanns. Sen parade vi henne igen för att vi ville ha en unge efter våran trotjänare som vi älskar så enormt...

Jättefina ungar MED hoppanlag. Alla är snälla och mycket vackra... ungarna har fått löwen-anlag... alla med man...

Men jag tycker inte om någon typ av blandrasavel men vi hittade iallafall hem till alla. Bra hem! Jag vill inte bli påhoppad nu.

klart du inte blir påhåppad, alla har ju rätt till att ha en egen åsikt... yttrandefrihet osv :)

men som sagt, jag gillar inte att folk skänker bort dem. då känns det bara som att de egentligen inte har något syfte med att ta en kull överhuvudtaget och inte bryr sig om var de hamnar. kan ju hamna hos någon som har ormar och så blir de mat. hemska tanke!

och de som tror att honorna ska bli mer harmoniska efter att de har fått en kull, de tycker jag synd om... vad jag vet så har det ingen inverkan överhuvudtaget... men jag kan ju ha fel?

Min hona var helt knäpp innan hon blev tjuvparad... nu är hon mammas ängel som alla älskar...

Tom två-åringar kan ha henne i famnen och hon sitter och pussar på dem..

Innan skulle hon ha bitits!!!

gosebus skrev:
men som sagt, jag gillar inte att folk skänker bort dem. då känns det bara som att de egentligen inte har något syfte med att ta en kull överhuvudtaget och inte bryr sig om var de hamnar. kan ju hamna hos någon som har ormar och så blir de mat. hemska tanke!

Hellre ormmat än nån som missköter och/eller släpper ut de... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
663
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 548
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama