Para hund vad kostar det??

Sv: Para hund vad kostar det??

Nu förstår jag inte alls faktiskt... vad är det för hund egentligen, JRTC eller kennelklubb? Högställd eller lågställd? "Jack Russel-sällskapet" var en liten klubb för lågställda russllar som inte existerar längre, så vilken klubb är det du har haft kontakt med? Självfallet är hon välkommen i JRTC även om hon har kuperad svans, det har ju alla importer från Storbritannien - men är det en lågställd hund det handlar om är det knappast rätt klubb direkt eftersom rasstandarden föreskriver den högställda terriern. I så fall är det väl en intypning som lågställd jack russell i SKK du får satsa på, vilket fortfarande går men är krångligare än för ett par år sen då mönstringarna fortfarande pågick.

Vi vet ju självklart vilka som är föräldrar eftersom det är min systerns hund som är mamma till henne.
Men som allt annat på Irland så är de ju inte direkt kända för att föra stammtavlor, utan avlar ju endast på de hundarna som passar bäst på gården

Nej hon är högbent med kuperad svans och stående :crazy: öron

Kan ju säga att de andra i kullen hade hängande öron och så även hon i början. Min syster har berättat att många har stående öron på Irland.

Ok, men då bör det väl vara JRTC hon hör hemma i - om du inte tänkt försöka typa in henne som parson förstås. JRTC har sina stamböcker öppna för vuxna inregistreringar, däremot måste man numera komma på utställning och visa upp dem - förr var det lite väl lätt att registrera in "vad som helst" med hjälp utav lite simpel pappersexercis. Vet inte riktigt hur man ställer sig till en hund med stående öron - men handlar det om en kanontik i övrigt så... Det är ju trots allt ett exteriört fel som precis som allt annat får ställas i proportion till hundens fördelar. Sen bör du ju förstås tänka på att välja en hane utan problem med lätta öron i linjerna om hon ska paras.

Jag vet inte vad det ar for avel din syster kor med, men vi andra som haller pa med Jack Russell pa Irland avlar fram en hund som ar en Jack Russell!!
Det ska inte vara nagra staende oron, och borjar de visa sej att oronen star upp sa tejpar vi ner dem i unga dagar, precis som man gor i alla andra lander ;) . Kuperad svans ar vanligt pa Irland, sa det sager jag ingenting emot, men det beror pa hur det ar gjort. De flesta uppfodare jag ar i kontakt med (vilket ar ganska manga eftersom en av mina storsta inkomstkallor ar exporten av JRT) klipper eller skar inte av svansarna utan anvander en lamm-ring som stoppar blodtillforseln av svansen och darmed orsakar den att ramla av. Infektionsrisken ar lika med noll och det gor heller inte ont.

Visst kan jag erkanna att stamtavlorna pa Jack Russell pa Irland inte ar vad det borde vara, men jag skulle dock saga att ca 40% av alla JRT pa Irland numera ar reggade i IKC (Irish Kennel Club). Dar har man, precis som man gjorde i Sverige forrut, monstrat in JRT i kennel klubben.
Tyvarr ar det sa att JRT ar en gardshund och darmed har inte behovet for papper funnits. Det gar att stalla ut dem i alla fall, pa andra tavlingar som inte ar organiserade av IKC.
Att saga att irlandarna ar daliga pa stamtavlor och papper tycker jag ar helt fel. Det ar egentligen bara JRT och bordercollien som inte ar reggade i gemen, men det andras sakta men sakert. De andra hundraserna ar reggade som de ska i IKC.
Nar det galler av exporten av oreggade ponnier och hastar, sa ar det sa enkelt att man far vad man betalar for. :smirk: :angel:

Det du tyvarr har missat med din tik ar att monstra in henne i SKK nar de hade inmonstringarna, men jag vet faktiskt flera som importerade under monstringstiden som fatt monstra in i efterhand, sa ring och hor med dem. Flera av mina exporter ar numera reggade i SKK, nagra har till och med stallts ut med bra resultat. Den kuperade svansen ska inte stalla till med problem for dej nar det galler utstallning eller reggning....om inte annat far du val saga att hon fastnade i bildorren som liten. ;)
Ring till SKK och fraga om de hade tankt att borja med monstringen igen, for da far du en chans till. Jag har varit pa dem flera ganger att borja med det igen, men de sager att det inte finns ett behov av det. :mad:
Nasta gang du vill ha en JRT fran Irland sa bestaller du en som ar reggad i IKC, da ar det bara att skicka in exportstamtavlan till SKK och du har en svenskreggad hund (det kostar 400:-). Da kan du ocksa fa mer for valparna an vad du far for dem oreggade. :banana:

Nu är det som så att mamman till min tik har hängande öron OCH de andra i kullen. Även hon hade det men jag orkade INTE tejpa och hålla på.

Jag ville inte ha någon utställningshund ;) utan en brukshund som skall vara på gården och fånga råttor och andra ohyra. Sedan att den skall vara en SNÄLL (vilket många svenska INTE är :angel: ) sällskapshund som man kan ta med på tävlingar utan att riskera att hamna i slagsmål med andra hundar ser jag som en självklarhet.

Min syster avlar inte heller utan detta var en enda kull med valpar som togs just eftersom tiken har ett supertemperament (min systers alltså)

Jag har även en annan JR hemma som är helgul och kommer från england :angel: Gissa om att jag blev dissad när jag försökte visa upp henne för en sådär 15år sedan. Och en bättre hund än henne har jag aldrig någonsin haft. Jag är bara väldigt ledsen att jag inte tog en kull på henne när det gick.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat