Papper att fylla i när föl kommit..

misen

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig..

För 3 år sedan så betäcktes vårat trav sto med en arab hingst. vi fick med oss massa papper hem som skulle fyllas i direkt när bebbe var född å skickas in.. å allt var frid och fröjd.

Men förra året betäckte vi samma sto med en godkänd hbl hingst men vi har ej fått några papper att fylla i eller dylikt. När får man det. borde man ej skicka in att det blivit bebis mm???

tacksam för hjälp.

Sv: Papper att fylla i när föl kommit..

De brukar man få när man betalat allt till hingsthållaren.

Jag fick betäckningsrapporten med julkort samma år som betäckning skett. Har fyllt i den nu när fölet är fött och skickat till hingsthållaren. Nu inväntar jag faktura på levande fölavgiften och registreringsunderlaget.

konstigt att jag ej fått något då. han sa att jag får det när fölet är ½ år!! verkar konstigt.. får nog ta kontakt med honom igen. tack för hjälpen

Har du ringt och sagt till att du fått en fölis ?

Mvh Mia

Det är olika för olika hingsthållare. Så det är inget att direkt oroa sig ännu. Jag har t ex betäckt med hingstar från två olika och även fått fölen. Men inte ett papper från någon hingst ännu.
Hur och vilket papper man får beror också lite på hur man betalar avgifterna. Som de jag använt så har en hingst allt betalt vid 45 dygns dräktighet. Den andre har levandeföl avgift. Så rent teoretiskt borde jag ha fått dels alla papper även för registrering från den hingsten där allt är betalt. Och rapporten om resultatet av fölningen från den hingsten som har levande fölavgift. Men som skrivet jag har inte fått något ännu.

Jag fick hem lappen "resultat av betäckning" på de två stona som var dräktiga med Flyinge hingstar i mars tror jag det var.
Sedan skickade jag in dom så fort fölen var födda, ytterligare några veckor senare kom fakturan på lev- föl avgiften.
När den sen är betald brukar man få registrerings underlaget efter allt från några veckor till flera månader.

En gång fick jag det i december(!) :grin:

Mitt utlånade sto har jag inte fått registrerings underlaget på ännu fastän alla avgifter är betalda på 90 dygn och jag skickade in resultat lappen ca den 25 april.

Jag avvaktar mest eftersom jag vet att de flesta har mycket att göra just nu i betäckningssäsongen och de brukar ta tag i det efteråt. Tänkte efterlysa den framåt augusti om jag ej fått den.
Ingen brådska ännu :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 667
Senast: Freazer
·
Avel Hej, Vi börjar runda ner valet av hingst till vårat hannoveraner sto till antingen 2020 eller 2021. När man är inne på tex. Lövsta och...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Långnos
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka