Sv: Pappa till liten trevlig dressyravkomma sökes
Hej Lejonelle (och alla andra)!
Jättebra tips från alla håll och jag vill komplettera med en tanke som slog mig när jag läste här. Jag är inte helt säker på att valet av hingst AVGÖR hur din fölunge blir... några exempel på hur jag tänker utifrån min erfarenhet.
1. En åring E: Artist som var mellan 140 - 150cm hög. Blev ett hus... över 170 cm. Otroligt, eftersom han ändå hade lilla Artist till pappa, men mamman var ca 170 hög, så kanske inte helt otroligt ändå...
2. En häst (ca 163 cm) som har fullblodspappa och B-ponnymamma(!!!) Hade fattat detta om mamman var stor (stor fölunge får plats i magen) men helt obegripligt hur en B-ponny kan föda ett föl som uppnår 163 i manken i vuxen ålder...
Har fler exempel men vad jag vill säga är att du måste nog titta bakåt i stammen hos både mor och far om "stora" individer förekommer i det fall du vill vara "säker". Sedan tror jag att det är större chans att få en "liten" avkomma om det är första fölet. Ju fler avkommor stona har haft destå större blir de, enligt min erfarenhet.
Antar att du kanske inte blev klokare med dessa rader Lejonelle, men ett litet tips om vad du kan ha i bakhuvudet iallafall...
//granger