Pappa till liten trevlig dressyravkomma sökes

Sv: Pappa till liten trevlig dressyravkomma sökes

Shogun är urtrevlig och ger avkommor med underbart temperament MEN alla jag har sett har varit över 1,70!
mvh
Lejonelle

Svarar till alla - tack för alla tips! Ni har verkligen gett mig mycket att tänka på!
mvh
Lejonelle

Annat som kan vara värt att kolla upp är Stuteri Lindevik. Nära och dressyrinriktat. Corrado WL, betäcker igen? Guinness?

Det var inte jag som förslog Shogun, jag talade bara om vart han stod i år :)

Hej - Lindeviks hemsida verkar ha slutat att fungera. Har du någon aning om ifall de har en ny webadress?
mvh
Lejonelle

Har träffat en Weltman avkomma: jätte trevlig exteriör, temp & gångarter över genomsnittet, MEN 175cm hög.

Hej!
Jag tänkte tjata vidare om Weltman :)
Jag har en tvåårig hingst efter honom, som är supergo, klass 1 på fölvisning. Står uppbunden "brevid" ston i stallet, gör allt jag ber om utan protest och är så gudasnäll. Är snygg och lätt i kroppen, är nu som två år 151 cm hög, mamman är 154cm så jag räknar nog med runt 160cm när han växt färdigt.
Lycka till med vilken hingst du än väljer :)
MVH/Gismo

Alla verkar väldigt förtjusta i Weltman, han ser otroligt trevlig ut så just nu ligger han bra till! Vi får se om det blir någon betäckning i år! Tack för ditt svar!
mvh
Lejonelle

Lämnar inte Bayron lite smått? Eller har bara de avkommor jag stött på varit mini?

Hej Lejonelle (och alla andra)!

Jättebra tips från alla håll och jag vill komplettera med en tanke som slog mig när jag läste här. Jag är inte helt säker på att valet av hingst AVGÖR hur din fölunge blir... några exempel på hur jag tänker utifrån min erfarenhet.

1. En åring E: Artist som var mellan 140 - 150cm hög. Blev ett hus... över 170 cm. Otroligt, eftersom han ändå hade lilla Artist till pappa, men mamman var ca 170 hög, så kanske inte helt otroligt ändå...
2. En häst (ca 163 cm) som har fullblodspappa och B-ponnymamma(!!!) Hade fattat detta om mamman var stor (stor fölunge får plats i magen) men helt obegripligt hur en B-ponny kan föda ett föl som uppnår 163 i manken i vuxen ålder...

Har fler exempel men vad jag vill säga är att du måste nog titta bakåt i stammen hos både mor och far om "stora" individer förekommer i det fall du vill vara "säker". Sedan tror jag att det är större chans att få en "liten" avkomma om det är första fölet. Ju fler avkommor stona har haft destå större blir de, enligt min erfarenhet.
Antar att du kanske inte blev klokare med dessa rader Lejonelle, men ett litet tips om vad du kan ha i bakhuvudet iallafall...
//granger

rassub skrev:
Lämnar inte Bayron lite smått? Eller har bara de avkommor jag stött på varit mini?

Stämmer på min häst i alla fall. Han är rent halvblod med mamma på knappa 160 cm, men är själv bara 154 cm (men känns två dm högre att rida tack vare fantastiska gångarter). Lite konstigt eftersom Bayron själv är 168 cm hög... :confused:

Don Primero finns inte i Sverige längre. Vet inte om det går att få fryst eller importsemin från honom, men de har inte löst licens i alla fall.

Hej - tack för kloka tankar. Jo, jag är medveten om att det inte finns några garantier för hur det blir. Mitt sto är som jag skrev ponnykorsning och kan nog lämna gener för allt från C-ponny och uppåt. Hennes stam är inte klarlagd. Därför känns det viktigt att ha koll på vad hingsten brukar lämna så att det inte är alltför mycket okänt. Men jag vill ju inte ha fram en perfekt individ utan en trevlig häst för mitt eget bruk och efter mitt eget sto med alla hennes fel och förtjänster. Jag hoppas ju att fölet inte ärver hennes långa öron men däremot gärna hennes trevliga temperament. Men jag får helt enkelt chansa och se vad det blir.

mvh
Lejonelle

Vi har också en Weltman avkomma, som är 5 år och dryga 1.70 i mankhöjd, och det verka följ med något i hennes stamtavla för hennes hingst föl från ifjor är också redan jättestor.

Mvh

Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka